LBK nr 1034 af 02/09/2024
Beskæftigelsesministeriet
Bekendtgørelse af lov om Udbetaling Danmark § 3
Kommunalbestyrelsen skal yde generel vejledning om alle de muligheder, der findes for at modtage kontante ydelser og økonomiske tilskud på sagsområder, der varetages af Udbetaling Danmark efter § 1. Kommunen skal henvise borgere, der har behov for yderligere, detaljeret vejledning om kontante ydelser og økonomiske tilskud på Udbetaling Danmarks sagsområde, til Udbetaling Danmark, jf. dog stk. 3.
Stk. 2. Kommunen skal i fornødent omfang yde bistand til fremmødte borgere, der vurderes ikke at kunne benytte sig af digitale vejledninger og selvbetjeningsløsninger om kontante ydelser og økonomiske tilskud inden for sagsområder, der varetages af Udbetaling Danmark efter § 1.
Stk. 3. Kommunen skal i fornødent omfang yde bistand til borgere, som vurderes at have særlige behov, og som ønsker at søge om, eller som modtager kontante ydelser og økonomiske tilskud på sagsområder, der varetages af Udbetaling Danmark efter § 1, ved at
-
hjælpe med at udfylde og indgive ansøgninger til Udbetaling Danmark,
-
sørge for, at borgeren kan medvirke ved behandlingen af sin sag hos Udbetaling Danmark, og
-
varetage kontakten til Udbetaling Danmark på borgerens vegne.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om Udbetaling Danmark § 3
RetsinformationFor en beskrivelse af de gældende regler i § 4 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område om sociale myndighedens forpligtelser til at sikre, at borgeren kan medvirke ved behandlingen af sin sag henvises til afsnit 2.5.1. i de almindelige bemærkninger.
Kommunens pligt til at give generel vejledning om Udbetaling Danmarks kontante ydelser og økonomiske tilskud
Efter forslaget til § 3, stk. 1, 1. pkt., har kommunen pligt til at give borgere, der henvender sig i kommunen, en overordnet vejledning om kontante ydelser og økonomiske tilskud, der administreres af Udbetaling Danmark, jf. § 1. Forslaget til bestemmelsen indebærer, at selv om kommunerne fremover ikke længere har myndighedsansvaret for de kontante ydelser og økonomiske tilskud, der overflyttes til Udbetaling Danmark, vil kommunen have en forpligtelse til at vejlede generelt om mulighederne for at modtage kontante ydelser og økonomiske tilskud, der administreres af Udbetaling Danmark.
Forslaget til bestemmelsen skal ses i sammenhæng med kommunens forpligtelse til at give borgeren helhedsorienteret vejledning efter den gældende § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, hvorefter kommunen skal vejlede borgeren om mulighederne for at få hjælp efter den sociale lovgivning. Forslaget til § 3, stk. 1, præciserer, at pligten til at give vejledning og rådgivning også omfatter vejledning om kontante ydelser og økonomiske tilskud, selv om disse administreres af Udbetaling Danmark og selv om en ydelse ikke umiddelbart kan karakteriseres som en ydelse efter »den sociale lovgivning«, for eksempel børne- og ungeydelsen.
Kommunen vil efter forslaget også være forpligtet til at give vejledningen, selv om borgeren i øvrigt ikke skønnes at have behov for vejledning om mulighederne for at modtage kontante ydelser og økonomiske tilskud, som kommunen har myndighedsansvaret for.
At hjælpen skal være generel betyder, at kommunen ikke skal give en detaljeret gennemgang af den enkelte ydelseslovgivning på Udbetaling Danmarks område, men blot ridse de generelle tilkendelseskriterier i de enkelte love op. Som vejledende retningslinje kan det nævnes, at den vejledning, som findes på internetportalen borger.dk anses for at have et niveau, der svarer til, hvad der forstås med generelt vejledning.
I det omfang borgeren har brug for meget detaljeret rådgivning, kan borgeren henvende sig til Udbetaling Danmark, der som ansvarlig myndighed har pligt til at give borgeren vejledning efter forvaltningslovens § 7.
Udbetaling Danmark skal give detaljeret vejledning
Det foreslås i forslaget til § 3, stk. 1, 2. pkt., at kommunen skal henvise en borger til Udbetaling Danmark, hvis vedkommende har behov for detaljeret vejledning om kontante ydelser og økonomiske tilskud, der administreres af Udbetaling Danmark. Dette vil primært være aktuelt, hvis kommunen får stillet spørgsmål, der går ud over, hvad der må forventes i forhold til at give generel vejleding. Er der tale om en borger, der vurderes at have et særligt behov, jf. § 3, stk. 3, skal kommunen ikke henvise borgeren til at kontakte Udbetaling Danmark selv, men skal bistå borgeren med kontakten til Udbetaling Danmark, jf. nærmere nedenfor om § 3, stk. 3.
Ikke-digitalt parate borgere
Efter forslaget til § 3, stk. 2, skal kommunen yde bistand til fremmødte borgere i kommunen, der vurderes ikke at kunne benytte sig af digitale vejledninger og selvbetjeningsløsninger for kontante ydelser og økonomiske tilskud, der administreres af Udbetaling Danmark, jf. forslagets § 1. Med digitale vejledninger forstås vejledninger på internettet om de forskellige kontante ydelser og økonomiske tilskud, der udbetales af Udbetaling Danmark samt vejledninger til at anvende digitale selvbetjeningsløsninger. Med digitale selvbetjeningsløsninger forstås primært mulighederne for at indgive ansøgninger til Udbetaling Danmark via elektroniske blanketter, foretage hypotetiske beregninger af kontante ydelser og økonomiske tilskud, for eksempel boligstøtte eller pension på internet portalen borger.dk mv.
Forslaget til stk. 2 indebærer herudover, at kommunen kan henvise fremmødte borgere, der forudsættes at have de fornødne kompetencer til at indgive ansøgninger digitalt og anvende digitale selvbetjeningsløsninger til telefonisk support hos Udbetaling Danmark. Fremmødte borgere er borgere, der fysisk møder op for at få hjælp i kommunen, men ikke borgere, der kontakter kommunen telefonisk. Borgere, der kontakter kommunen telefonisk for at få hjælp til at indgive ansøgninger digitalt mv., kan henvises til hjælp og vejledning i Udbetaling Danmark. Borgere med særlige behov, der kontakter kommunen pr. telefon, vil dog kunne modtage hjælp i kommunen efter forslaget til stk. 3. Der henvises til beskrivelsen af borgere med særlige behov nedenfor.
Det må bero på en konkret vurdering, hvori hjælp efter forslaget til § 3, stk. 2, skal bestå. For eksempel kan borgere, der udtrykker usikkerhed om brugen af selvbetjeningsløsninger, få hjælp til at finde flere informationer om kontante ydelser og økonomiske tilskud, der administreres af Udbetaling Danmark på internettet og få vist, hvor de digitale selvbetjeningsløsninger findes. Herudover kan borgeren få hjælp til at anvende sin NemID.
Bestemmelsen i § 3, stk. 2, omfatter både hjælp med at indgive ansøgninger digitalt og hjælp, hvis borgeren efterfølgende ønsker at indsende oplysninger, der har betydning for omberegning af ydelsen mv. Bestemmelsen omfatter også de tilfælde, hvor en borger ønsker at klage digitalt over en afgørelse, som Udbetaling Danmark har truffet.
Borgere med særlige behov
Efter forslaget til § 3, stk. 3, har kommunen en udvidet forpligtelse til at hjælpe borgere med særlige behov, der har brug for vejledning om kontante ydelser og økonomiske tilskud, der administreres af Udbetaling Danmark, og som eventuelt har eller vil få en sag behandlet hos Udbetaling Danmark. Bestemmelsen omfatter også tilfælde, hvor borgeren løbende får en ydelse udbetalt af Udbetaling Danmark.
Bestemmelsen skal ses i tæt sammenhæng med § 4 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, hvorefter borgeren skal have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag og § 5, hvorefter en myndighed skal behandle ansøgninger og spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at få hjælp efter den sociale lovgivning.
Det beror på en konkret vurdering fra henvendelse til henvendelse, om der er tale om en borger med særlige behov, og hvilken hjælp den enkelte borger vurderes at have brug for. I vurderingen skal der tages foretages en helhedsvurdering af den enkelte borger, hvor der tages hensyn til faktorer som psykiske eller fysiske handicap, manglende sprogkundskaber, alder, erfaringer med digitale medier, svære sociale problemer m.v. Der kan i den forbindelse lægges vægt på borgerens beskrivelse af sine egne evner og muligheder til at anvende it-værktøjer og eventuelle problemer med at søge om hjælp ved Udbetaling Danmark, ligesom medarbejderen ud fra en helhedsvurdering af borgeren må bedømme, hvilken hjælp borgeren eventuelt kan have brug for fra sag til sag. Borgerens egen beskrivelse af behovet for at modtage hjælp skal tillægges en betydelig vægt i kommunens vurdering af, hvilken hjælp borgeren skal modtage.
Indtil der eventuelt fastsættes regler om digital kommunikation, jf. lovforslagets § 13, vil være muligt for borgere, der ikke kan eller ønsker at anvende digitale selvbetjeningsløsninger, at sende papirblanketter til Udbetaling Danmark.
Efter forslaget til § 3, stk. 1, 1. pkt., skal kommunen som udgangspunkt kun give borgeren en generel vejledning om, hvilke kontante ydelser og økonomiske tilskud borgeren kan søge om i Udbetaling Danmark, men bestemmelsen giver ikke kommunen en forpligtelse til at hjælpe borgeren med at indgive ansøgninger. Det foreslås derfor i § 3, stk. 3, nr. 1, at kommunen herudover i fornødent omfang skal hjælpe borgere med særlige behov med at udfylde og indgive ansøgninger til Udbetaling Danmark. Kommunens bistand vil primært bestå i at vejlede borgeren om, hvilke felter der skal udfyldes i en ansøgning og at hjælpe borgeren med at indhente oplysninger til sagen, som Udbetaling Danmark ikke selv har mulighed for at indhente for borgeren. For eksempel kan kommunen i forbindelse med en boligstøttesag hjælpe med at vedlægge en huslejekontrakt til ansøgningen, eller vejlede borgeren om, hvilke oplysninger borgerens udlejer skal bidrage med til sagen. Kommunen kan efter forslaget til bestemmelsen ikke selv indhente oplysninger til brug for Udbetaling Danmarks sagsbehandling fra kommunens egen forvaltning i forbindelse med udfyldningen af ansøgningen om ansøgeren. Forpligtelsen til og ansvaret for at oplyse sagen vil fortsat være Udbetaling Danmarks. Det betyder for eksempel, at det fortsat vil være Udbetaling Danmark, der skal verificere og eventuelt indhente supplerende oplysninger om økonomiske forhold om ansøgeren. Tilsvarende gælder, hvis der i ansøgningen skal indhentes oplysninger fra eller om andre end ansøgeren.
Efter forslaget til § 3, stk. 3, nr. 2, skal kommunen sørge for, at en borger med særlige behov kan medvirke ved behandlingen af sin sag. Bestemmelsen supplerer bestemmelserne i forslaget til nr. 1, og omfatter både forløbet, mens borgeren søger om en ydelse hos Udbetaling Danmark, og når borgeren modtager ydelsen. Kommunen skal således efter en konkret vurdering hjælpe borgeren med at indsende supplerende oplysninger til Udbetaling Danmark, besvare en partshøring, hjælpe borgeren med at indberette om ændringer, der har betydning for hjælpen, hjælpe borgeren med at forstå et afslag på hjælp, vurdere hvilke afgørelser fra Udbetaling Danmark, der vil kunne klages over mv. Forpligtelsen til at bistå borgeren omfatter også sager, hvor Udbetaling Danmark skal træffe afgørelse om tilbagebetaling af en ydelse, som borgeren har modtaget med urette og mod bedre vidende, og hvor borgeren for eksempel har behov for at forstå og svare på en parthøring fra Udbetaling Danmark.
Efter forslag til § 3, stk. 3, nr. 2, skal kommunen generelt varetage kontakten til Udbetaling Danmark på borgerens vegne, således at henvendelser om sager hos Udbetaling Danmark primært skal ske via kommunen. Bestemmelsen foreslås også at omfatte tilfælde, hvor borgeren har brug for rådgivning og vejledning om en verserende sag. Forslaget til nr. 3 giver ikke giver borgeren ret til kontakt med en bestemt person i kommunen under hele sagsforløbet. Kommunen skal dog så vidt muligt undgå, at for mange personer er inde over sagen, ligesom borgeren altid bør vide, hvor i kommunen borgeren kan henvende sig for at høre nyt om sin sag.
Forslaget til § 3, stk. 2 og 3, medfører ikke, at kommunen kan udøve myndighedsbeføjelser i forhold til kontante ydelser og økonomiske tilskud, der administreres af Udbetaling Danmark, for eksempel til at indhente oplysninger til brug for sagen. Bestemmelsen forpligter alene kommunen til at give borgeren den vejledning og bistand, der er beskrevet i bestemmelserne. Kommunen får således ikke myndighedsansvaret for, at sagen er tilstrækkeligt oplyst, inden Udbetaling Danmark kan træffe afgørelse, men skal bistå borgeren med kontakt til Udbetaling Danmark, andre myndigheder eller andre, for eksempel en udlejer af borgerens bolig, hvis det er nødvendigt for at Udbetaling Danmark kan behandle en sag. Kommunen skal i den forbindelse oplyse, at kommunen ikke er partsrepræsentant i sagen eller myndighed på sagsområdet. Borgeren kan ikke frivilligt indgå aftale med kommunen om at blive partsrepræsenteret af kommunen, idet kommunens hjælp alene kan bestå i at yde praktisk bistand.
Det er ligeledes kommunen, der har ansvaret for, at Udbetaling Danmark bliver kontaktet i medfør af forslaget til § 3, stk. 3, men det vil være Udbetaling Danmark, der har det endelige ansvar for, at borgeren har modtaget korrekt detaljeret rådgivning og vejledning om kontante ydelser og økonomiske tilskud inden for Udbetaling Danmarks sagsområde.
I de tilfælde, hvor kommunen får behov for at kontakte Udbetaling Danmark i forbindelse med hjælp til borgeren efter § 3, stk. 3, forslås dette i praksis gennemført ved, at kommunen sammen med borgeren kontakter Udbetaling Danmark via en direkte telefonlinje, en såkaldt kviklinje, hvorigennem kommunen kan få de nødvendige oplysninger, for eksempel status på igangværende sager hos Udbetaling Danmark, rådgivning og vejledning om sagen mv. Der arbejdes endvidere på, at organisationer, der varetager udsatte borgeres interesser kan få adgang til kvik-linjen. Udveksling af oplysninger i denne situation forudsættes at ske i overensstemmelse med regler i persondataloven. Udveksles der oplysninger om rent private forhold, vil borgeren som udgangspunkt skulle give samtykke til udvekslingen af oplysninger.
Organisering af hjælpen
Kommunen fastlægger, hvordan hjælpen efter forslagets § 3, stk. 1-3, bedst skal organiseres og tilrettelægges. Hjælpen kan således ydes i de kommunale borgerservicecentre, og kommunen kan fysisk placere borgerservicecentret sammen med et bibliotek. Kommunen kan ligeledes beslutte, at personalet, der skal yde bistand til digital selvbetjening skal stå til rådighed andre steder i kommunen, for eksempel på kommunens biblioteker eller på kommunale væresteder. Det er i den forbindelse vigtigt, at alle regler om datasikkerhed bliver overholdt.
Det er væsentligt, at borgeren kan få generel vejledning om, hvilke kontante ydelser og økonomiske tilskud der kan søges om hos Udbetaling Danmark, at kommunerne understøtter, at så mange fremmødte borgere som muligt benytter sig af digitale selvbetjeningsværktøjer, og at borgere, der ikke kan betjene it-værktøjer, får den fornødne bistand. Samtidigt skal der afsættes tilstrækkelige ressourcer til at bistå borgere med særlige behov. En kommune bør derfor fastlægge principper for, hvordan kommunen sikrer, at ressourcerne fordeles i kommunen til disse opgaver.
Klage over manglende bistand i kommunen
Borgeren vil ikke selvstændigt kunne klage over kommunens vurdering af, om borgeren har behov for vejledning efter forslagets § 3, stk. 1-3, herunder om hjælpen har været tilstrækkelig, da der ikke er tale om en afgørelse. Ankestyrelsen vil dog i forbindelse med klagebehandling af en materiel afgørelse om en ydelse på Udbetaling Danmark sagsområde kunne tage stilling til, om borgeren har fået tilstrækkelig bistand i kommunen. Hvis kommunen for eksempel har glemt at vejlede borgeren om kontante ydelser og økonomiske tilskud på Udbetaling Danmarks sagsområde eller ikke har hjulpet en borger, der vurderes at have et særligt behov med at sende en ansøgning til Udbetaling Danmark, vil borgeren kunne blive stillet, som om borgeren fra begyndelsen havde modtaget korrekt vejledning og bistand. Det svarer til Ankestyrelsens praksis i forhold til helhedsorienteret vejledning efter § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Borgeren vil herudover kunne klage til borgmesteren i kommunen over personalets optræden, manglende hjælp mv.
Forslaget til § 3 omfatter ikke hjælp til virksomheder, for eksempel arbejdsgivere, der har spørgsmål vedrørende refusion af barseldagpenge. Virksomheder, der har spørgsmål eller brug for vejledning vedrørende barseldagpenge, herunder om brug af Nemrefusion, henvises til at få vejledning i Udbetaling Danmark.