Command Palette

Search for a command to run...

Ret til botilbud efter Servicelovens § 108 frem for Almenboliglovens § 105

Dato

26. november 2014

Eksterne links

Læs hele sagen

Juridisk område

Almenboligloven, Serviceloven

Emner

Magtanvendelse, Botilbud, Længerevarende botilbud, Flytning, Personkreds

Ankestyrelsen behandlede en sag principielt for at afklare afgrænsningen mellem Serviceloven og Almenboligloven ved visitering til botilbud. Sagen omhandlede borger NN, hvis gennemsnitlige udviklingsalder var vurderet til 1½ til 2 år. Hun havde behov for massiv støtte til alle daglige gøremål, herunder praktisk, personlig og social hjælp, samt et døgndækket botilbud med tæt personaledækning af velkendt personale.

A Kommune havde oprindeligt vurderet, at NN var omfattet af personkredsen til et botilbud efter Almenboligloven § 105. Denne lov omhandler tilvejebringelse af almene ældreboliger til ældre og personer med handicap, der har særligt behov for sådanne boliger. NN's værge klagede over kommunens afgørelse.

Ankestyrelsen ændrede A Kommunes afgørelse og fastslog, at NN har ret til et længerevarende botilbud efter Serviceloven § 108.

Begrundelse for afgørelsen

Ankestyrelsen lagde vægt på, at NN på grund af sin betydelige og varigt nedsatte funktionsevne havde behov for omfattende hjælp til almindelige, daglige funktioner, pleje og omsorg, og at hendes behov ikke kunne dækkes på anden vis. Dette opfyldte betingelserne for et botilbud efter Serviceloven § 108, som er rettet mod personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der har behov for omfattende hjælp.

Konsekvenser for kommunen

Kommunen skal nu:

  • Tilbyde NN et botilbud efter Serviceloven § 108.
  • Vejlede NN/hendes værge om fritvalgsreglerne for botilbud.
  • Vurdere flyttebehovet efter reglerne om magtanvendelse i Serviceloven § 129 med udgangspunkt i situationen forud for flytningen fra hendes tidligere botilbud.
  • Sende sagen med indstilling om flytning efter reglerne om magtanvendelse til Statsforvaltningen (nu Familieretshuset), da NN ikke kan give informeret samtykke til en flytning, jf. Serviceloven § 124a.

Ankestyrelsen bemærkede desuden, at kommunens forsyningsforpligtelse ikke indebærer, at der skal oprettes et botilbud alene for NN og bestemte andre beboere fra hendes tidligere botilbud, medmindre kommunen selv vælger dette, eller ikke kan anvise et andet egnet tilbud.

Lignende afgørelser