Command Palette

Search for a command to run...

Manglende oplysning om efterspænding af eger på cykel

Dato

31. december 2002

Nævn

Forbrugerklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Køretøjer og tilbehør

Højdepunkt

Efterspænding af eger på cykel Egerne på en prisbillig cykel skulle efterspændes

En forbruger købte en cykel til 1.395 kr. Godt et halvt år efter købet foldede begge hjul sig sammen under påstigning, hvilket førte til en reklamation fra forbrugeren. Den erhvervsdrivende afviste reklamationen med den begrundelse, at skaden skyldtes unormal brug eller belastning af cyklen.

Forbrugerklagenævnet behandlede sagen og traf en afgørelse baseret på en sagkyndig udtalelse. Nævnet lagde til grund, at årsagen til hjulenes kollaps og de knækkede eger var manglende opspænding af egerne. Det blev også fastslået, at cyklens eger var tyndere og havde en større strækevne end normalt, hvilket gjorde regelmæssig opspænding ekstra vigtig.

Manglende oplysning som mangel

Selvom montering med galvaniserede 2 mm eger ikke i sig selv blev anset for en fejl eller mangel ved cyklen, fandt nævnet, at det var afgørende for forbrugeren at modtage information om vigtigheden af efterspænding af egerne. Da forbrugeren ikke havde modtaget denne oplysning ved købet, vurderede nævnet, at den erhvervsdrivende havde forsømt at informere om et forhold, der havde betydning for forbrugerens bedømmelse af cyklen, og som sælgeren kendte eller burde kende. Dette blev betragtet som en mangel i henhold til Købeloven § 76, stk. 1, nr. 3.

Afhjælpning af manglen

Forbrugeren blev herefter berettiget til at få manglen afhjulpet inden 30 dage. Afhjælpningen skulle ske ved udskiftning af cyklens hjul, jf. Købeloven § 78, stk. 1, som bestemmelsen var affattet på købstidspunktet. Nævnet fastslog, at udskiftning med 2,00 mm galvaniserede eger, korrekt opspændt og med korrekt efterspænding, ville være en tilstrækkelig afhjælpning.

Lignende afgørelser