Command Palette

Search for a command to run...

Forbrugerkøb: Frist for reklamation ved køb af brugt bil

Dato

12. juli 2017

Udsteder

Domstolen

Land

Belgien

Dommer

Europa-Kommissionen, EU’s institutioner og organer, Østrig, EU-medlemsstater, Belgien

Dokument

Nøgleord

Forbrugerkøb Garanti Manglende overensstemmelse Reklamationsfrist Ansvarsperiode Brugte varer Direktiv 1999/44/EF Forbrugerbeskyttelse EU-ret Præjudiciel afgørelse

Christian Ferenschild anlagde sag mod JPC Motor SA vedrørende manglende overensstemmelse ved køb af en brugt bil. Bilen kunne ikke registreres, da den var registreret som stjålet i Schengeninformationssystemet. Ferenschild krævede erstatning for tab som følge af manglen.

Sagen drejede sig om fortolkningen af direktiv 1999/44/EF om forbrugerkøb og garantier, særligt artikel 5, stk. 1, og artikel 7, stk. 1, andet afsnit, vedrørende frister for sælgers ansvar og forbrugerens reklamationsret.

Cour d'appel de Mons forelagde spørgsmålet for EU-Domstolen om, hvorvidt national ret kan tillade en kortere reklamationsfrist end to år fra levering af varen, når sælger og køber har aftalt en kortere garantiperiode.

JPC Motor argumenterede for, at formålet med den nationale bestemmelse var at undgå, at reklamationsfristen udløb før garantiperioden, og at en forlængelse af reklamationsfristen ikke var nødvendig, når garantiperioden var gyldigt nedsat til et år.

Christian Ferenschild hævdede, at direktivet ikke tillader medlemsstaterne at fastsætte en reklamationsfrist på under to år fra leveringen af en brugt vare.

Afgørelse

Domstolen fastslog, at artikel 5, stk. 1, og artikel 7, stk. 1, andet afsnit, i direktiv 1999/44 skal fortolkes således, at de er til hinder for national lovgivning, der tillader en kortere frist end to år for forbrugerens søgsmål, selvom medlemsstaten har benyttet sig af muligheden for at tillade en kortere ansvarsperiode for sælgeren ved brugte varer.

Domstolen begrundede afgørelsen med:

  • Direktivets artikel 5, stk. 1, fastlægger to forskellige typer frister: en ansvarsperiode for sælgeren og en reklamationsfrist for forbrugeren.
  • Disse frister er uafhængige af hinanden, og direktivet tilsigter at sikre et minimumsniveau af forbrugerbeskyttelse.
  • Artikel 7, stk. 1, andet afsnit, giver kun mulighed for at forkorte sælgerens ansvarsperiode, ikke reklamationsfristen.
  • En national regel, der afkorter reklamationsfristen som følge af en aftalt kortere ansvarsperiode, ville undergrave forbrugerbeskyttelsen.

Retlige Principper

  • Minimumsharmonisering: Direktiv 1999/44 fastsætter et minimumsniveau for forbrugerbeskyttelse, som medlemsstaterne ikke må undergrave.
  • Autonomi af frister: Sælgers ansvarsperiode og forbrugers reklamationsfrist er separate og uafhængige.
  • Præceptiv karakter: Medlemsstaterne skal sikre overholdelse af de minimumsfrister, der er fastsat i direktivet.
  • Restriktiv fortolkning af undtagelser: Undtagelsesbestemmelser, som f.eks. muligheden for at forkorte ansvarsperioden ved brugte varer, skal fortolkes strengt.
  • Forbrugerbeskyttelse: EU-retten tilsigter at sikre et højt niveau af forbrugerbeskyttelse, og nationale regler må ikke svække de garantier, der følger af EU-retten.

Lignende afgørelser