Command Palette

Search for a command to run...

Ret til 3-årigt uddannelsesforløb og kontanthjælp for ung mand med infantil autisme

En ung mand med infantil autisme var tilkendt et 3-årigt, ikke-SU-berettigende uddannelsesforløb som ejendomsassistent efter Lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov § 1. Da han fyldte 18 år, søgte han kontanthjælp.

Kommunen standsede kontanthjælpen efter cirka en måned, idet de betragtede ham som studerende. De afslog desuden at give det 3-årige uddannelsesforløb som et tilbud efter Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 32, og tilbød i stedet et kortere forløb med virksomhedspraktik og mentorstøtte.

Beskæftigelsesankenævnet ændrede kommunens afgørelse. Nævnet fandt, at uddannelsesforløbet skulle gives som et tilbud efter beskæftigelsesindsatslovens § 32, stk. 1, nr. 2, og at han havde ret til kontanthjælp under uddannelsen, jf. Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 38 og Aktivloven § 11. Nævnet bemærkede, at der ikke var holdepunkter for en maksimal varighed på 18 måneder for tilbud efter Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 94.

Kommunen klagede til Ankestyrelsen og ønskede en vurdering af, om nævnet kunne tilsidesætte kommunens skøn, og om en 3-årig uddannelse kunne gives som et tilbud efter beskæftigelsesindsatsloven.

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg stadfæstede Beskæftigelsesankenævnets afgørelse. Udvalget fandt, at den unge havde ret til at få tilbudt det særligt tilrettelagte uddannelsesforløb som et tilbud efter beskæftigelsesindsatslovens § 32, stk. 1, nr. 2, jf. stk. 3. Han havde endvidere ret til kontanthjælp under forløbet, jf. beskæftigelsesindsatslovens § 38, stk. 2, og Aktivloven § 12, stk. 1, samt Aktivloven § 13, stk. 3, 1. pkt., og Aktivloven § 13c.

Begrundelse for afgørelsen

Ankestyrelsen lagde vægt på flere punkter:

  • Den unge havde et retskrav på det 3-årige uddannelsesforløb efter lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov, idet han var omfattet af målgruppen i denne lov.
  • Han var omfattet af målgruppen i Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 2 om personer, der også havde andre problemer udover ledighed, og der til denne persongruppe kunne gives tilbud om særligt tilrettelagt uddannelsesforløb efter kapitel 10 i beskæftigelsesindsatsloven.
  • Der var ingen holdepunkter i beskæftigelsesindsatslovens § 94 for en maksimal varighed på 18 måneder for tilbuddet.
  • Arbejdsdirektoratets notat af 23. juni 2008 bekræftede, at der principielt ikke var noget til hinder for, at ungdomsuddannelsen kunne gives som et tilbud efter beskæftigelsesindsatsloven med bevarelse af kontanthjælp.
  • Den unges særlige behov og ønske om uddannelsesforløbet blev bedst tilgodeset ved at følge det særligt tilrettelagte forløb, hvilket var i overensstemmelse med formålsbestemmelsen i beskæftigelsesindsatsloven.
  • Kontanthjælp kunne ydes, da uddannelsen ikke var SU-berettigende, og da beskæftigelsesindsatsloven tillod hjælp efter Aktivloven til denne persongruppe.

Lignende afgørelser