Beregning af tilskud til selvstændig tømrermester i fleksjob - anvendelse af overenskomst for offentligt ansatte
Dato
11. juli 2013
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Aktivloven
Emner
Støtte til selvstændig virksomhed, Minimallønsområde, Fleksjob, Sammenligneligt ansættelsesområde
Lovreferencer:
En selvstændig maskinsnedker, der drev en tømrer-/snedkervirksomhed, blev sygemeldt og bevilget fleksjob. Kommunen tilkendte ham tilskud til drift af selvstændig virksomhed, men beregnede tilskuddet ud fra en minimallønssats på 94,65 kr. pr. time fra overenskomstområdet for Træ-Industri-Byg.
Borgeren klagede over beregningsgrundlaget og henviste til, at tilskuddet skulle baseres på den mindste overenskomstmæssige timeløn på det aktuelle ansættelsesområde eller den sædvanlige løn for tilsvarende arbejde. Han argumenterede for, at han overvejende udførte administrativt arbejde, og at overenskomstforholdene for værkstedsledere derfor burde anvendes.
Det sociale nævn tiltrådte kommunens afgørelse. Nævnet fastholdt, at løntilskuddet skulle beregnes ud fra mindste overenskomstmæssige løn for nyansatte uden faglige kvalifikationer inden for ansættelsesområdet, hvilket de mente var minimallønssatsen for over 18-årige i overenskomsten mellem Forbundet Træ-Industri-Byg og Dansk Byggeri. Nævnet bemærkede desuden, at borgeren var snedkermester, og at det ikke var afgørende, om han udførte administrativt arbejde, da tilskuddet skulle kompensere for udgifter til fysisk betingede opgaver.
Ankestyrelsen indhentede oplysninger fra Træ-Industri-Byg, som bekræftede, at tømrere sjældent arbejdede for minimallønssatsen, og at offentligt ansatte tømrere havde andre overenskomster med højere grundløn og pensionsbidrag. Sagen blev behandlet principielt for at afklare beregningsgrundlaget for støtte til en selvstændig tømrermester.
Ankestyrelsen vurderede, at tilskuddet til den selvstændige virksomhed skulle beregnes på baggrund af den mindste overenskomstmæssige løn i henhold til overenskomstforholdene for offentligt ansatte tømrere.
Begrundelse for afgørelsen
Ankestyrelsen henviste til Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 75, stk. 2, som fastslår, at tilskud ydes på baggrund af den mindste overenskomstmæssige løn på det pågældende ansættelsesområde for nyansatte uden faglige kvalifikationer. På ikke-overenskomstdækkede områder anvendes den overenskomstmæssige løn på sammenlignelige ansættelsesområder.
- Ankestyrelsen fandt, at der ikke fandtes en overenskomstmæssig mindsteløn for privatansatte tømrersvende, men kun en minimallønssats, som ikke afspejlede den faktiske begyndelsesløn for en nyuddannet tømrer-/snedkersvend.
- Derfor skulle overenskomstforholdene på det offentlige ansættelsesområde anvendes som sammenligningsgrundlag.
Konsekvens
Kommunen skulle foretage en ny beregning af tilskuddets størrelse baseret på den overenskomstmæssige mindsteløn for en offentligt ansat, nyuddannet tømrersvend i lokalområdet og efterbetale borgeren den manglende støtte.
Lignende afgørelser