Command Palette

Search for a command to run...

Fleksjob til anpartshaver med 100% ejerskab af selskabskapitalen

Dato

11. juli 2013

Eksterne links

Læs hele sagen

Juridisk område

Aktivloven

Emner

Selvstændig erhvervsdrivende, Fleksjob, Anpartsselskab

En fysioterapeut, der var eneejer af et anpartsselskab (ApS) med et personligt ydernummer, ansøgte om fleksjob. Kommunen og Beskæftigelsesankenævnet afslog ansøgningen med den begrundelse, at virksomheden blev drevet som et ApS, og ansøger derfor ikke drev virksomhed for egen regning og risiko, men alene hæftede med anpartskapitalen. Nævnet henviste til Principafgørelse N-8-04 og anså ikke ansøgeren som selvstændig erhvervsdrivende i denne kontekst.

Ansøgerens advokat klagede over afgørelsen og argumenterede for, at ansøgeren personligt udførte arbejdet og hæftede for sit ydernummer. Det blev fremhævet, at den indskudte anpartskapital på 125.000 kr. udgjorde en betydelig personlig risiko, og at bekendtgørelsen om fleksjob ikke eksplicit udelukkede ApS-strukturer for eneejere.

Ankestyrelsen Beskæftigelsesudvalg ændrede Beskæftigelsesankenævnets afgørelse og fandt, at ansøgeren som anpartshaver og indehaver af 100 % af selskabskapitalen skulle betragtes som selvstændig erhvervsdrivende i relation til reglerne om fleksjob. Dette betød, at ansøgeren var omfattet af personkredsen i Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 75 om tilskud til personer, der driver selvstændig virksomhed.

Sagen blev hjemvist til kommunen for en ny vurdering og afgørelse, hvor kommunen skulle vurdere, om ansøgeren opfyldte de øvrige betingelser for fleksjob som selvstændig erhvervsdrivende. Ankestyrelsen fastslog, at den tidligere Principafgørelse N-8-04 blev kasseret med denne afgørelse, hvilket markerer en ændring i praksis for vurderingen af selvstændig virksomhed i fleksjob-sammenhæng.

Ankestyrelsens begrundelse

Ankestyrelsen lagde vægt på følgende:

  • Ifølge Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 75, stk. 1 kan kommunen give tilbud om støtte i form af tilskud til personer, der driver selvstændig virksomhed som hovedbeskæftigelse, og som har varige begrænsninger i arbejdsevnen.
  • Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 75, stk. 3 giver beskæftigelsesministeren bemyndigelse til at fastsætte regler om betingelser for og beregning af tilskud til selvstændige erhvervsdrivende.
  • Selvom virksomheden drives som et ApS, og hæftelsen er begrænset til anpartskapitalen, kan en eneejer af selskabskapitalen stadig betragtes som selvstændig erhvervsdrivende, da vedkommende personligt forpligter sig og er afhængig af virksomhedens overskud.

Lignende afgørelser