Hjemvisning vedrørende kontanthjælp efter overgang fra sygedagpenge til ledighedsydelse
Dato
10. juli 2013
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Aktivloven
Emner
Overgang til ledighedsydelse, Enkeltudgift, Kontanthjælp, Sygedagpenge, Ændring i forholdene
Lovreferencer:
En borger, der overgik fra sygedagpenge til ledighedsydelse, søgte om økonomisk hjælp til at holde jul og dække medicinudgifter. Borgeren modtog sidste sygedagpengeydelse i december 2004 og fik først bagudbetalt ledighedsydelse pr. 1. januar 2005, hvilket skabte et likviditetsproblem.
Kommunen bevilgede hjælp til medicin, men afslog julehjælpen med henvisning til, at betingelserne i Aktivloven § 81 ikke var opfyldt. Afgørelsen blev påklaget til Det Sociale Nævn, som hjemviste sagen til kommunen. Nævnet mente, at kommunen ikke havde foretaget en konkret individuel vurdering af borgerens økonomiske forhold og behov for hjælp.
Kommunen klagede herefter til Ankestyrelsen, idet de fastholdt, at overgangen fra 14-dages sygedagpenge til månedsvis bagudbetalt ledighedsydelse var et likviditetsproblem, som borgeren selv måtte indrette sig efter, og som det offentlige ikke skulle løse.
Ankestyrelsen hjemviste sagen til Kommunen for en fornyet behandling og afgørelse af, om borgeren var berettiget til hjælp i perioden mellem ansøgningen om hjælp og udbetalingen af ledighedsydelse.
Ankestyrelsens begrundelse og principielle vurdering
Ankestyrelsen lagde vægt på, at borgeren på ansøgningstidspunktet den 13. december 2004 havde oplevet en ændring i sine forhold ved overgangen fra sygedagpenge til ledighedsydelse. Dette kunne potentielt medføre et likviditetsmæssigt problem i en kortere periode, da sidste sygedagpengeydelse blev udbetalt 2. december 2004, og ledighedsydelsen først startede 1. januar 2005.
Kommunen skulle derfor foretage en konkret individuel vurdering af:
- Om borgeren var berettiget til hjælp efter Aktivloven § 81, eventuelt mod tilbagebetaling.
- Om borgeren havde haft mulighed for at spare op til den ansøgte udgift, da dette er en betingelse for hjælp til forudsigelige udgifter.
- Om borgeren havde kunnet afholde udgifterne af egne midler.
Ankestyrelsen fastslog dog, at borgeren ikke var berettiget til løbende hjælp til forsørgelse i perioden, da der udelukkende var tale om manglende likviditet i en kort periode, og ikke en fremtidig afskæring fra at forsørge sig selv. Betingelserne i Aktivloven § 11 for løbende hjælp var således ikke opfyldt. Ankestyrelsen tiltrådte Nævnets afgørelse, men med en ændret begrundelse.
Lignende afgørelser