Command Palette

Search for a command to run...

Ret til engangshjælp efter standsning af kontanthjælp grundet udeblivelse fra aktivering

Dato

10. juli 2013

Eksterne links

Læs hele sagen

Juridisk område

Aktivloven

Emner

Engangshjælp, Uden forsørgelse, Ny aktivering, Udeblivelse, Bagudbetaling, Uden rimelig grund

En ansøger søgte den 3. august 2007 kommunen om økonomisk hjælp til forsørgelse. Forinden havde Kommunen standset ansøgerens kontanthjælp pr. 31. juli 2007 efter Aktivloven § 41, da ansøgeren uden rimelig grund var udeblevet fra et tilbud under beskæftigelsesindsatsloven. Dette medførte, at ansøgeren ikke havde midler til forsørgelse i august 2007.

Kommunen afslog ansøgningen om økonomisk hjælp efter Aktivloven § 81. Begrundelsen var, at behovet for hjælp var en konsekvens af manglende overholdelse af rådighedsforpligtelsen jævnfør Aktivloven §§ 13 og 41, og der var derfor ikke tale om en uforudsigelig enkeltudgift.

Beskæftigelsesankenævnet fandt, at ansøgeren var berettiget til engangshjælp fra henvendelsen den 3. august 2007 og frem til 31. august 2007. Nævnet hjemviste sagen til kommunen for beregning af hjælpen. Nævnet lagde vægt på, at ansøgeren påbegyndte aktivering den 6. august 2007 og var uden midler. Nævnets afgørelse var truffet efter Aktivloven § 13b, jævnfør Aktivloven § 25a.

Kommunen klagede over nævnets afgørelse til Ankestyrelsen. Kommunen ønskede en principiel belysning af, hvornår en henvendelse efter standset kontanthjælp kunne anses som en ny ansøgning, og om der var ret til engangshjælp i sådanne situationer. Kommunen henviste til Principafgørelse A-19-02.

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg fandt, at ansøgeren havde ret til engangshjælp fra henvendelsen i kommunen den 3. august 2007 og frem til 31. august 2007, hvor kontanthjælpen blev udbetalt. Udvalget stadfæstede dermed Beskæftigelsesankenævnets hjemvisning af sagen til kommunen for beregning af engangshjælpen.

Begrundelse for engangshjælp

Afgørelsen om engangshjælp blev begrundet med, at ansøgeren var startet i aktivering igen den 6. august 2007. Dette betød, at ansøgeren på ny opfyldte sin rådighedsforpligtelse, efter at kontanthjælpen var ophørt i en periode grundet hans uberettigede afvisning af tilbud.

Ankestyrelsen lagde til grund, at ansøgeren var uden midler til egen forsørgelse, da han den 3. august 2007 på ny søgte om økonomisk hjælp. Kontanthjælpen var standset pr. 31. juli 2007, og den bagudbetalte hjælp, som skulle dække august, var derfor ikke kommet til udbetaling.

Principielle bemærkninger

Ankestyrelsen henviste til, at Aktivloven § 25a giver kommunen mulighed for at yde op til 1 måneds engangshjælp til personer, der ellers tidligst ville kunne modtage hjælp 1 måned efter første henvendelse. Engangshjælpen ydes fra ansøgningstidspunktet, indtil ansøgeren får udbetalt kontanthjælp eller starthjælp. På baggrund heraf vurderede udvalget, at ansøgeren var berettiget til engangshjælp fra ansøgningstidspunktet den 3. august 2007.

Udvalget bemærkede desuden, at kontanthjælpen nedsættes med 1/3 i 3 uger efter Aktivloven § 38a, stk. 1, nr. 2, hvis en person uden rimelig grund afviser tilbud om arbejde eller beskæftigelsesfremmende foranstaltninger. Denne bestemmelse gælder samtidig med Aktivloven § 41.

Spørgsmålet om hjælp efter Aktivloven § 81 hørte under det sociale nævn, og Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg kunne derfor ikke træffe afgørelse herom.

Lignende afgørelser