Afgørelse om afslag på kontanthjælp grundet mulighed for skoleydelse
Dato
10. juli 2013
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Aktivloven
Emner
Kontanthjælp, Social begivenhed, Skoleydelse, Produktionsskole
Lovreferencer:
En hjemmeboende ansøger, der havde afsluttet frisørskole uden læreplads og senest arbejdede som ferieafløser, søgte om kontanthjælp og økonomisk hjælp til et hygiejnekursus. Kurset var nødvendigt for at opnå fastansættelse i virksomheden. Kommunen afslog ansøgningen om kontanthjælp med den begrundelse, at kontanthjælp var et sekundært forsørgelsesgrundlag, og at ansøger, som var i den uddannelsessøgende alder, havde alternativer. Kommunen opfordrede ansøger til at søge optagelse på en produktionsskole, hvor hun ville kunne modtage en skoleydelse.
Det sociale nævn ophævede kommunens afgørelse og hjemviste sagen til ny behandling. Nævnet fandt, at kommunen ikke kunne afslå kontanthjælp med henvisning til muligheden for produktionsskoleydelse, da ansøger på ansøgningstidspunktet var uden arbejde og opfyldte de indledende betingelser for kontanthjælp. Nævnet lagde vægt på, at en produktionsskole ikke tilbød beskæftigelse i arbejdsretlig forstand, og at skoleydelse ikke kunne sidestilles med andre ydelser, der dækkede ansøgers økonomiske behov.
Kommunen klagede til Ankestyrelsen og fastholdt, at Aktivloven var subsidiær i forhold til andre forsørgelsesmuligheder, og at kun borgere uden andre muligheder havde ret til kontanthjælp. Sagen blev behandlet principielt for at afklare, om optagelse på produktionsskole med skoleydelse kunne sidestilles med, at ansøgerens behov kunne dækkes af andre ydelser, jf. Aktivloven § 11, stk. 2, nr. 3.
Ankestyrelsen fandt, at kommunen ikke kunne give afslag på kontanthjælp med henvisning til, at ansøger kunne søge optagelse på en produktionsskole og dermed blive forsørget via skoleydelse.
Begrundelse for afgørelsen
Ankestyrelsen lagde vægt på, at ansøger på tidspunktet for sin ansøgning havde været ude for ændringer i sine forhold i form af arbejdsløshed, og at denne ændring bevirkede, at hun ikke havde mulighed for at skaffe det nødvendige til sin egen forsørgelse. Endvidere kunne behovet ikke dækkes gennem andre ydelser, da ansøger ikke modtog skoleydelse på ansøgningstidspunktet.
Ankestyrelsen bemærkede, at hvis betingelserne for kontanthjælp i Aktivloven § 11 var opfyldt, skulle kommunen give tilbud om beskæftigelsesfremmende foranstaltninger. Den økonomiske hjælp i forbindelse hermed blev ydet efter Aktivloven.
Det blev dog præciseret, at skoleydelse ikke altid faldt uden for Aktivloven § 11, stk. 2, nr. 3. Ankestyrelsen henviste til tidligere Sociale Meddelelser (SM O-108-97 og SM A-31-04), som viste, at studierelaterede ydelser kunne være omfattet af bestemmelsen, hvis de dækkede forsørgelsesbehovet i samme periode.
Ankestyrelsen tiltrådte Det sociale nævns afgørelse.
Lignende afgørelser