Command Palette

Search for a command to run...

Principiel afklaring om beregning af særlig støtte ved fraflytning af bolig

Dato

30. juni 2020

Eksterne links

Læs hele sagen

Juridisk område

Aktivloven

Emner

Beregning af særlig støtte, Faktiske forhold, Boligudgift, Rimelig bolig

Ankestyrelsen har behandlet to sager principielt for at afklare kommunernes praksis ved beregning af særlig støtte til boligudgifter. Problemstillingen opstår, når en borger formodes at have forøget sine boligudgifter på eget initiativ ved at fraflytte en tidligere bolig, som kommunen anser for rimelig.

I den ene sag havde borgeren opsagt sin bolig på adresse Y og oplyste at have boet i en campingvogn i en periode, før vedkommende flyttede til adresse X. Kommunen vurderede, at borgeren på eget initiativ havde forøget sine boligudgifter ved at flytte fra adresse Y, men der manglede oplysninger om opholdet i campingvognen og de dertilhørende udgifter. Borgeren var desuden registreret uden fast bopæl i Det Centrale Personregister i en periode.

I den anden sag flyttede borgeren fra et midlertidigt lejemål hos en veninde på adresse X til en ny bolig på adresse Y med højere boligudgifter. Kommunen vurderede, at borgeren på eget initiativ havde forøget sine udgifter, da lejekontrakten ikke angav lejemålet som midlertidigt, og der ikke forelå en skriftlig opsigelse. Borgeren oplyste dog, at lejemålet hos veninden hele tiden havde været midlertidigt på grund af skimmelsvamp i borgerens tidligere bolig.

Ankestyrelsen har i begge sager afklaret principperne for, hvornår kommunen kan beregne særlig støtte på grundlag af nettoboligudgiften til en fraflyttet bolig, og hvornår en borger på eget initiativ har forøget sine boligudgifter. Det er afgørende, at kommunen på baggrund af de faktiske forhold tager stilling til, hvilken bolig borgeren senest er flyttet fra, og om den fraflyttede bolig var rimelig, herunder også i en periode hvor en borger er registreret uden fast bopæl i Det Centrale Personregister.

Afgørelse i sag nr. 1

Ankestyrelsen hjemviste sagen til fornyet behandling i kommunen. Kommunen havde ikke tilstrækkeligt oplyst sagen, da der manglede information om borgerens ophold i en campingvogn og de dertilhørende boligudgifter. Disse oplysninger var afgørende for at vurdere, om borgeren havde en rimelig bolig, før flytningen til adresse X, og om boligudgifterne var forøget på eget initiativ. Kommunen skal indhente de manglende oplysninger og vejlede borgeren om medvirken og konsekvenser, jf. Aktivloven § 34, stk. 1.

Afgørelse i sag nr. 2

Ankestyrelsen ændrede kommunens afgørelse. Det blev fastslået, at kommunen ikke havde ret til at beregne den særlige støtte på grundlag af boligudgiften til borgerens tidligere bolig. Ankestyrelsen vurderede, at borgeren ikke på eget initiativ havde forøget sin nettoboligudgift, da det tidligere lejemål hos veninden var midlertidigt. Borgeren kan derfor være berettiget til særlig støtte fra ansøgningstidspunktet, hvis de øvrige betingelser i bekendtgørelse om særlig støtte er opfyldt, jf. Aktivloven § 34, stk. 8.

Lignende afgørelser