Command Palette

Search for a command to run...

Manglende momsgodtgørelse grundet overskredet ansøgningsfrist under COVID-19 pandemi

Dato

3. februar 2021

Hoved Emner

Momsfritagelse og -godtgørelse

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Momsgodtgørelse, Ansøgningsfrist, Præklusiv frist, COVID-19, EU-direktiv, Udenlandsk virksomhed

Sagen omhandler et svensk selskabs ansøgning om momsgodtgørelse for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019, som blev afvist af Skattestyrelsen, da ansøgningen blev indsendt efter fristens udløb den 30. september 2020. Selskabet, [virksomhed1] AB, anmodede om godtgørelse på 22.513,40 kr., men indsendte ansøgningen den 2. oktober 2020.

Selskabets repræsentant argumenterede for, at ansøgningsfristen burde fraviges på grund af de ekstraordinære omstændigheder forårsaget af COVID-19-pandemien. Repræsentanten forklarede, at pandemien havde medført praktiske og administrative udfordringer, herunder strenge lockdowns i Sydafrika, hvor selskabets behandlingscenter er placeret, samt forsinkelser hos selskabet selv med at fremsende fakturaer. Det blev anført, at disse omstændigheder var uden for selskabets og repræsentantens kontrol, og at en kort forlængelse ikke ville være til skade for andre skatteydere.

Skattestyrelsen fastholdt sin afgørelse og begrundede afslaget med, at der ikke er hjemmel i den danske momslov, momsbekendtgørelsen eller Rådets direktiv 2008/9/EF til at se bort fra den fastsatte frist. Skattestyrelsen understregede, at fristen i Rådets direktiv 2008/9/EF artikel 15, stk. 1 er præklusiv, og at Danmark ikke havde indført midlertidige lempelser på grund af COVID-19 for andre EU-virksomheder, der ansøger om momsrefusion. Skattestyrelsen henviste desuden til retningslinjer fra TAXUD, som kun vedrørte fristen for supplerende oplysninger, ikke den primære ansøgningsfrist.

Landsskatteretten stadfæstede Skattestyrelsens afgørelse og fandt, at det var berettiget at afslå ansøgningen, da den var indgivet efter den 30. september 2020. Retten henviste til Momsloven § 45, stk. 1 og de relevante bestemmelser i Momsbekendtgørelsen § 24, stk. 2, Momsbekendtgørelsen § 28, stk. 1 og Momsbekendtgørelsen § 29, stk. 1, som implementerer Rådets direktiv 2008/9/EF artikel 15, stk. 1. Retten lagde vægt på, at fristen er præklusiv, hvilket også er fastslået af EU-Domstolen i sag C-294/11 (Elsacom NV).

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten stadfæstede Skattestyrelsens afgørelse om at afslå selskabets anmodning om momsgodtgørelse for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019. Afgørelsen blev truffet, da ansøgningen på 22.513,40 kr. blev indsendt den 2. oktober 2020, hvilket var efter den lovbestemte frist den 30. september 2020.

Juridisk grundlag

Landsskatteretten henviste til følgende bestemmelser:

Begrundelse

Retten lagde vægt på, at ansøgningen var indgivet efter den fastsatte frist. Selvom selskabets repræsentant anførte, at overskridelsen skyldtes ekstraordinære forhold under COVID-19-pandemien, fandt Landsskatteretten, at der hverken i den danske momslov, momsbekendtgørelsen eller i Rådets direktiv 2008/9/EF er hjemmel til at se bort fra den omhandlede frist. Det blev fremhævet, at reglerne skal sikre ens behandling af virksomheder i EU.

Landsskatteretten henviste desuden til EU-Domstolens sag C-294/11 (Elsacom NV), hvor det blev fastslået, at fristen for at indgive ansøgning om momsgodtgørelse er en præklusiv frist. På baggrund heraf fandt Landsskatteretten, at Skattestyrelsens afgørelse var berettiget.

Lignende afgørelser