Stadfæstelse af afgørelse om grundbetaling og nedsættelse af grøn støtte 2019
Dato
7. april 2020
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Landbrugsstøtte
Højdepunkt
Stadfæstelse i sag om grundbetaling og nedsættelse af grøn støtte 2019 i Skive Kommune
En landbruger ansøgte den 11. april 2019 om grundbetaling og grøn støtte via fællesskema 2019, hvor der blev søgt om grundbetaling til 14,97 ha. Klager oplyste ikke at være omfattet af kravet om miljøfokusområder (MFO) og anmeldte et samlet omdriftsareal på 14,97 ha.
Landbrugsstyrelsen konstaterede den 29. august 2019 via satellitfotos, at klager ikke havde anmeldt hele landbrugsarealet på mark 5. Det samlede omdriftsareal blev vurderet til 15,09 ha, hvilket oversteg 15 ha og dermed udløste kravet om, at 5 % af omdriftsarealet skulle være miljøfokusområde, jf. Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) Nr. 1307/2013 artikel 46, stk. 1.
Klager indsendte den 1. september 2019 et skema om gødningskvote og efterafgrøder, hvor et areal på 1,40 ha med efterafgrøder blev anmeldt. Landbrugsstyrelsen afviste dog dette, da MFO-efterafgrøder skulle være anmeldt i fællesskemaet senest den 21. maj 2019, jf. Bekendtgørelse om markblok, elektronisk fællesskema og elektroniske tilsagnsskemaer § 7, stk. 2.
Den 6. november 2019 traf Landbrugsstyrelsen afgørelse om nedsættelse af den grønne støtte. Styrelsen fastslog grundlaget for grundbetaling til 14,93 ha og reducerede den grønne støtte til 3,65 ha. Begrundelsen var, at klager ikke havde opfyldt kravet om 5 % MFO-arealer. Styrelsen beregnede det påkrævede MFO-areal til 0,76 ha og konstaterede 0,00 ha anmeldt. Dette medførte en reduktion af beregningsgrundlaget med 7,55 ha, jf. Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 640/2014 artikel 26, stk. 2. Derudover blev der pålagt en sanktion på 25 % af det konstaterede areal på 14,93 ha, svarende til 3,73 ha, da reduktionen oversteg 50 % af det reducerede konstaterede areal, jf. Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 640/2014 artikel 28, stk. 1 og stk. 3.
Klager påklagede afgørelsen den 13. november 2019 til Miljø- og Fødevareklagenævnet med den begrundelse, at et fejlangivet areal på ca. 0,16 ha ikke burde føre til fratagelse af 3,65 ha grøn støtte, og at styrelsen ikke havde taget hensyn til klagers korrektion af 1. september 2019.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Landbrugsstyrelsens afgørelse af 6. november 2019 om grundbetaling og nedsættelse af grøn støtte 2019.
Overholdelse af kravet til miljømæssigt fokusområde
Nævnet fandt, at klagers bedrift var omfattet af kravet om miljømæssigt fokusområde, da det samlede omdriftsareal udgjorde 15,09 ha, hvilket er mere end 15 ha, jf. Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) Nr. 1307/2013 artikel 46, stk. 1. Da klager ikke havde anmeldt MFO-arealer i fællesskema 2019, blev kravet om mindst 5 % MFO-arealer ikke overholdt. Klagerens indsendelse af skema om gødningskvote og efterafgrøder den 1. september 2019 kunne ikke ændre dette, da ændringsfristen for fællesskemaet var den 21. maj 2019, jf. Bekendtgørelse om markblok, elektronisk fællesskema og elektroniske tilsagnsskemaer § 7, stk. 2.
Konsekvensen af manglende overholdelse af kravet til miljømæssigt fokusområde
Nævnet fastslog, at grundlaget for beregning af klagers grønne støtte skulle nedsættes. Det påkrævede MFO-område blev beregnet til 0,7545 ha (5 % af 15,09 ha). Da der ikke var anmeldt MFO-arealer, skulle beregningsgrundlaget for den grønne betaling nedsættes med 10 gange det ikke-fundne MFO-areal, hvilket udgjorde 7,55 ha (10 * 0,7545 ha), jf. Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 640/2014 artikel 26, stk. 2.
Grundlaget for den grønne støtte blev fastsat til 14,93 ha, som var det mindste af det anmeldte areal og de anmeldte betalingsrettigheder, jf. Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 640/2014 artikel 23, stk. 1, litra b). Efter nedsættelsen på 7,55 ha blev grundlaget 7,38 ha.
Derudover blev der pålagt en administrativ sanktion. Forskellen mellem det konstaterede areal (14,93 ha) og det reducerede areal (7,38 ha) var 7,55 ha, hvilket udgjorde 102,30 % af det reducerede areal. Da overskridelsen var over 50 %, skulle der ydes en sanktion. I ansøgningsåret 2019 var sanktionen begrænset til 25 % af det konstaterede areal (14,93 ha), hvilket svarede til 3,73 ha, jf. Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 640/2014 artikel 28, stk. 1 og stk. 3.
Samlet set blev beregningsgrundlaget for grøn støtte efter nedsættelserne (7,55 ha) og sanktionen (3,73 ha) beregnet til 14,93 ha – 7,55 ha – 3,73 ha = 3,65 ha. Nævnet fandt, at Landbrugsstyrelsens afgørelse var korrekt i henhold til gældende regler.
Lignende afgørelser