Kontanthjælp bevilges fra ansøgningstidspunkt trods manglende tilmelding til jobcenter
Dato
3. december 2019
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Aktivloven, Forvaltningloven
Emner
Kontanthjælp, Rådighed, Personligt fremmøde, Udnyttelse af arbejdsmuligheder, Uddannelseshjælp, Vejledning, Tilmelding til jobcentret, Ansøgningstidspunkt, Bevillingstidspunkt, Integrationsydelse
Sagen omhandler en borger, der digitalt ansøgte om kontanthjælp den 27. maj 2019. X Kommune bevilgede kontanthjælp fra den 7. juni 2019, hvilket var den dato, hvor borgeren meldte sig ledig i jobcentret. Kommunen havde sendt et brev, der opfordrede borgeren til at henvende sig i jobcentret senest den 6. juni 2019, og angav, at ansøgningen ellers ville blive behandlet på det foreliggende grundlag. Sagen blev antaget til principiel behandling for at afklare, om manglende tilmelding til jobcentret eller udeblivelse fra en visitationssamtale kan medføre, at kommunen kan bevilge hjælp fra et senere tidspunkt end ansøgningstidspunktet eller give afslag på hjælp til forsørgelsen.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg ændrede X Kommunes afgørelse og fastslog, at borgeren har ret til kontanthjælp fra ansøgningstidspunktet den 27. maj 2019. Det var afgørende, at kommunen ikke havde vejledt borgeren tilstrækkeligt om konsekvensen ved ikke at henvende sig i jobcentret og melde sig ledig. Vejledningen gav ikke klart udtryk for, at kontanthjælpen først ville blive udbetalt fra et senere tidspunkt end ansøgningsdatoen, hvis borgeren ikke overholdt fristen for henvendelse.
Ankestyrelsens principielle vurdering
Ankestyrelsen vurderede, at en borger som udgangspunkt har ret til kontanthjælp fra den dag, ansøgningen indgives. Det kan ikke komme borgeren til skade, at kommunen har tilrettelagt ansøgningsproceduren på en måde, der kræver flere henvendelser. Kommunens vejledningspligt, jf. Forvaltningsloven § 7, stk. 1, indebærer, at borgeren skal vejledes klart om konsekvenserne af manglende medvirken til sagens oplysning. Da vejledningen var uklar, kunne kommunen ikke udskyde bevillingstidspunktet.
Ankestyrelsen henviste til, at jobparate kontanthjælpsansøgere skal tilmelde sig som arbejdssøgende i jobcentret ved første henvendelse om hjælp, jf. Aktivloven § 8 a. Dog skal kommunen sikre tilstrækkelig vejledning om konsekvenserne af manglende overholdelse af denne pligt, før det kan få betydning for bevillingstidspunktet, jf. Aktivloven § 88.
Lignende afgørelser