Stadfæstelse af landzonetilladelse til bakke ved efterskole med ændret vilkår
Dato
8. april 2021
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesager om Hørsholm Kommunes lovliggørende landzonetilladelse til
Hørsholm Kommune gav den 3. oktober 2019 landzonetilladelse til en allerede etableret bakke på matr.nr. [M1], [A2], 2970 Hørsholm. Afgørelsen blev påklaget til Planklagenævnet af Danmarks Naturfredningsforening (klager 1) og en nabo (klager 2). Klagerne anførte, at bakken ville være en skæmmende ændring af landskabet, at kommunen burde have behandlet opførelsen af sportshal og anlæggelsen af bakken samlet, og at vilkåret om fjernelse af bakken var upræcist og vanskeligt at håndhæve. Klagerne påpegede desuden, at bakken var opført, inden tilladelsen blev givet.
Ejendommen, der er ca. 7,8 ha, ligger i landzone og anvendes af en efterskole. Den er omfattet af kommuneplanramme 3.O1, [V1], som udlægger området til offentlige formål, herunder uddannelsesformål og boliger. Området er også udpeget som beskyttelsesområde for landskabs-, natur- og kulturværdier i kommuneplan 2017 for Hørsholm Kommune.
Det ansøgte projekt
Sportsefterskolen ansøgte oprindeligt om at opføre en sportshal og etablere et udendørs aktivitetsområde med en bakke kaldet ”Back Yard Setup”. Bakken skulle udelukkende opbygges af overskudsjord fra sportshalbyggeriet, estimeret til 4.500 m³. Bakken er opført og måler 61 m i længden, 31 m i bredden, har et volumen på ca. 3.900 m³ og en topkote på 50.70, svarende til 6-9 m over det omgivende terræn. Den er omgivet af tæt bevoksning af højstammede løv- og nåletræer.
Kommunens sagsbehandling og naboorientering
Kommunen valgte at opdele sagsbehandlingen af sportshallen og bakken. Landzonetilladelse til halbyggeriet blev givet den 13. november 2018 og blev ikke påklaget. Ansøgningen om bakken blev sendt i naboorientering, hvilket resulterede i flere indsigelser. Naboerne udtrykte bekymring for bakkens permanente fremmedelement i landskabet, tvivl om den angivne jordmængde og bakkens faktiske anvendelse. Kommunen foretog en besigtigelse og vurderede, at bakken ikke ville være særlig synlig fra omgivelserne.
Kommunens afgørelse og vilkår
Kommunen gav den 2. oktober 2019 landzonetilladelse til bakken med en højde på ca. 6-9 m. Tilladelsen blev meddelt på en række vilkår, herunder:
- At ”Back Yard Setup” fremstår med fulddækkende beplantning af hjemmehørende buske på de stejle sider.
- At eksisterende bevoksning omkring ”Back Yard Setup’et” bibeholdes og om nødvendigt suppleres.
- At jordhøjen fjernes og jord bortskaffes efter gældende lovgivning, hvis anvendelsen til udendørsaktiviteter for efterskolen ophører, dvs. at det tages varigt ud af drift (henligger i højst 3 år).
Planklagenævnet stadfæster Hørsholm Kommunes afgørelse af 2. oktober 2019 om lovliggørende landzonetilladelse til etablering af en bakke på ejendommen, dog med en ændring af vilkåret om fjernelse af jordhøjen.
Planklagenævnets kompetence og klagefrist
Planklagenævnet er kompetent til at behandle klager over kommunale afgørelser efter Planlovens § 35, stk. 1 og retlige spørgsmål vedrørende lokalplanpligt efter Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1 og Planlovens § 58, stk. 1, nr. 3. Nævnet behandler kun klagen vedrørende bakken, ikke sportshallen, da sidstnævnte ikke er påklaget. Klager 2's klage blev fundet rettidig, da den blev indgivet den 29. oktober 2019, inden klagefristens udløb den 30. oktober 2019, jf. Planklagebekendtgørelsen § 2, stk. 1 og Planklagebekendtgørelsen § 2, stk. 2.
Vurdering af lokalplanpligt
Nævnet vurderede, at den ansøgte bakke og sportshal udgjorde et samlet anlægsprojekt. På trods af projektets omfang fandt Planklagenævnet ikke, at opførelsen af den 6-9 m høje bakke og den 1944 m² store sportshal medførte en væsentlig ændring i det bestående miljø, der udløser lokalplanpligt efter Planlovens § 13, stk. 2. Nævnet lagde vægt på, at ejendommen er udlagt til offentlige formål i kommuneplanen, at projektet ikke udvider skolens område eller øger elevtallet væsentligt, og at bakkens synlighed er begrænset af eksisterende beplantning. Ejendommens placering i et beskyttelsesområde for landskabs-, natur- og kulturværdier ændrede ikke denne vurdering.
Vurdering af landzonetilladelse
Planklagenævnet fandt, at etablering af bakken kræver landzonetilladelse efter Planlovens § 35, stk. 1, da den udgør en ændret anvendelse af et ubebygget areal. Nævnet vurderede, at der kunne gives landzonetilladelse, da bakken ikke strider mod de landskabelige og planlægningsmæssige hensyn i landzonebestemmelserne. Dette skyldes især, at bakken skal indgå i efterskolens aktiviteter, og at dens synlighed er begrænset af den omkringliggende beplantning. Nævnet fandt ikke anledning til at tilsidesætte kommunens skøn.
Vilkår om fjernelse af jordhøjen
Kommunen havde fastsat et vilkår om, at jordhøjen skulle fjernes, hvis anvendelsen til udendørsaktiviteter for efterskolen ophørte (dvs. taget varigt ud af drift i højst 3 år). Planklagenævnet fandt dette vilkår uklart og vanskeligt at håndhæve, da det er svært at fastslå, hvornår udendørsaktiviteter ophører. Nævnet fandt dog, at det var sagligt at stille vilkår om fjernelse, da landzonetilladelsen er begrundet i efterskolens aktiviteter. Nævnet ændrede derfor vilkåret til at være mere præcist og håndhæveligt, jf. Planlovens § 55, så det nu lyder:
- At jordhøjen fjernes og jord bortskaffes efter gældende lovgivning, hvis ejendommens anvendelse til efterskole ophører.
Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3.
Lignende afgørelser