Command Palette

Search for a command to run...

Danmarks Naturfredningsforening klagede den 15. december 2017 over Viborg Kommunes miljøgodkendelse af 1. december 2017 til etablering af en autoophugningsvirksomhed på adressen A1. Klagen omhandlede primært spørgsmålet om udledning af PCB (polyklorerede bifenyler) fra flatning af biler.

Klager anførte, at flatning af biler potentielt kan medføre emissioner af PCB, der svarer til dem fra shreddervirksomheder. Det blev fremhævet, at der burde foretages en vurdering af den forventede udledning og målinger af PCB i omgivelserne, selvom dette ikke var specifikt krævet i den dagældende Bekendtgørelse om standardvilkår i godkendelse af listevirksomhed eller Miljøvurderingsloven.

Klager bestred desuden relevansen af en rapport fra 2006 fra Miljøstyrelsens Referencelaboratorium, idet den blev anset for forældet og ikke tog højde for ny viden, herunder at flatning sker uden filter, og at biler nu indeholder mere plast og elektronik. Endelig klagede Danmarks Naturfredningsforening over, at projektet ikke var vurderet som VVM-pligtigt, en afgørelse som Miljø- og Fødevareklagenævnet dog allerede havde behandlet i en separat sag.

Viborg Kommunes svar

Viborg Kommune fastholdt sin afgørelse og anførte, at de fastsatte standardvilkår anses for at være baseret på bedste tilgængelige teknologi (BAT) og tager højde for forureningsrisikoen ved flatning. Kommunen bemærkede, at hvis der var en miljømæssig risiko forbundet med PCB-emissioner fra flatning, ville der være fastsat standardvilkår herfor. Kommunen understregede også, at shredderanlæg er omfattet af et andet listepunkt i godkendelsesbekendtgørelsen, hvilket indikerer en væsentlig forskel i aktivitetstype.

Kommunen havde desuden kontaktet Miljøstyrelsens Referencelaboratorium, som bekræftede, at PCB ikke er en relevant problematik ved flatning, og at de gældende standardvilkår er tilstrækkelige. Virksomheden havde ansøgt om at håndtere og miljøbehandle 2.500 køretøjer årligt og opbevare flatnede biler i op til fire lag. Flatning af karosserier skulle ifølge godkendelsen foregå i lukket container med opsamling af spild eller på et tæt belagt areal med kontrolleret afledning af regnvand, eller indendørs på et tæt belagt areal uden afløb.

Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede klagen i henhold til Miljøbeskyttelsesloven § 33, jf. Miljøbeskyttelsesloven § 91, stk. 1. Nævnet begrænsede sin prøvelse til forholdet vedrørende PCB-udledning, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 1.

Nævnets vurdering af PCB-udledning

Nævnet konstaterede, at den omhandlede virksomhed er omfattet af bestemmelserne om godkendelse af forurenende virksomhed i Miljøbeskyttelseslovens kapitel 5, idet den er optaget på bilag 2 til Bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed under punkt K 209 (autoophugning) og K 212 (midlertidig oplagring af ikke-farligt affald). Viborg Kommune er den godkendende og tilsynsførende myndighed.

Nævnet bemærkede, at virksomhedstypen er omfattet af Bekendtgørelse om standardvilkår i godkendelse af listevirksomhed. Ifølge denne bekendtgørelses afsnit 19.2 er de væsentligste miljøforhold for autoophug støj, spildevand forurenet med olie eller kemikalier samt risiko for forurening af jord, grund- og overfladevand. Forurening med PCB er ikke nævnt som et væsentligt miljøforhold, og standardvilkårsbekendtgørelsen indeholder ikke krav til oplysninger om eller vilkår knyttet til emissioner af PCB.

Det følger af Bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed § 18, stk. 1, nr. 1 og 2, at godkendelsesmyndigheden kun må meddele godkendelse, hvis virksomheden har truffet de nødvendige foranstaltninger til at forebygge og begrænse forurening ved anvendelse af BAT, og hvis virksomheden i øvrigt kan drives uden at påføre omgivelserne forurening, som er uforenelig med hensynet til omgivelsernes sårbarhed og kvalitet, jf. Miljøbeskyttelseslovens kapitel 1.

Nævnet fandt, at Viborg Kommunes beslutning om ikke at foretage yderligere vurderinger af, fastsætte krav til målinger af, eller fastsætte vilkår vedrørende PCB, var i overensstemmelse med reglerne i godkendelses- og standardvilkårsbekendtgørelsen. Dette skyldes, at der ikke forelå dokumentation for, at flatning af køretøjer fører til emissioner af PCB. Desuden havde Miljøstyrelsens Referencelaboratorium udtalt, at der ikke forekommer emissioner af PCB fra flatning af køretøjer, der berettiger til andre vilkår end dem, der er fastsat i standardvilkår for autoophug.

Afgørelse

Miljø- og Fødevareklagenævnet gav ikke medhold i klagen over Viborg Kommunes afgørelse af 1. december 2017 om miljøgodkendelse til etablering af autoophugningsvirksomhed. Det indbetalte klagegebyr blev ikke tilbagebetalt, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2. Godkendelsen bortfalder, hvis den ikke er udnyttet senest 2 år fra nævnets afgørelse, jf. Bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed § 32.

Lignende afgørelser