Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om miljøgodkendelse af slamdepot i Frederikssund Kommune – Stadfæstelse med ændringer
Dato
18. december 2020
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Miljøbeskyttelsesloven
Tilknyttede dokumenter
Højdepunkt
Stadfæstelse med ændring i sag om miljøgodkendelse af et slamdepot i Frederikssund
Lovreferencer
En virksomhed ansøgte Frederikssund Kommune om miljøgodkendelse til at anvende en eksisterende gyllebeholder til opbevaring af spildevandsslam. Beholderen har en kapacitet på 2030 m³, og det afvandede slam har et restfugtindhold på 19-23%. Den årlige mængde slam, der tilføres og afhentes, forventes at udgøre ca. 3000 m³, med en samlet slammængde på depotet på 2000 m³. Der er ingen beboelser inden for 300 meter fra beholderen, men et Bed and Breakfast ligger 375 meter væk, og et Natura 2000-område ligger ca. 520 meter fra beholderen.
Frederikssund Kommune meddelte miljøgodkendelse den 3. august 2015. Kommunen anvendte standardvilkår for virksomheder omfattet af listepunkt K 212, men skærpede vilkår for lugtbegrænsning på grund af oplagets beliggenhed og hensyn til et nærliggende naturbeskyttelsesområde. Miljøgodkendelsen indeholdt blandt andet vilkår om opbevaring af tørret slam (vilkår 7), overdækning af beholderen (vilkår 9), tidsbegrænsning for fyldning og tømning samt øjeblikkelig overdækning (vilkår 10), transport i tætlukkede containere (vilkår 12), og at anlægget ikke måtte give væsentlige lugtgener (vilkår 13). Derudover var der vilkår om kontrol af overdækning på oplagspladser i det fri (vilkår 20) og krav om driftsjournal (vilkår 23).
Klager og kommunens bemærkninger
Miljøgodkendelsen blev påklaget af tre parter: afgørelsesadressaten (virksomheden), ejeren af gyllebeholderen og en omboende. Klagerne anførte bekymringer vedrørende vilkår 10 (daglig tilførsel af flydelag), vilkår 12 (transport i væsketætte tipsættervogne), vilkår 13 (lugtpanel) og vilkår 7 (fjernelse af vilkår). Den omboende var især bekymret for lugtgener og ønskede krav om overdækning med plastdug samt begrænsning af køretider.
Frederikssund Kommune bemærkede, at vilkår 10 var stillet på grund af depotets placering tæt på en beboelsesejendom, og at transport i åbne containere ville give væsentligt kraftigere lugtgener. Kommunen havde foretaget besigtigelse ved et andet slamlager, hvor lugten var markant. Kommunen vurderede, at slamlageret ikke ville give anledning til en lugtbelastning, der var større end forventeligt i et landbrugsområde, hvis vilkårene blev overholdt.
Nye oplysninger under sagsbehandlingen
Under Miljø- og Fødevareklagenævnets behandling af sagen fremsendte Frederikssund Kommune en habitatvurdering i henhold til Bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 6, stk. 1 og Bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 7, stk. 7, nr. 6. Vurderingen konkluderede, at anlægget ikke lå inden for eller i umiddelbar nærhed af et Natura 2000-område, og at opbevaring og transport af slammet ikke ville påvirke Natura 2000-området væsentligt eller medføre beskadigelse af plantearter eller yngle-/rasteområder for dyrearter omfattet af Rådets direktiv 92/43/EØF (habitatdirektivet).
Kommunen fremsendte også beregninger for fordampning af kvælstof fra spildevandslageret, baseret på normtal for kvæggylle med flydelag, hvilket resulterede i en beregnet emission på 182 kg NH3-N. Kommunen vurderede, at dette ikke ville påvirke Natura 2000-området.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Frederikssund Kommunes miljøgodkendelse af 3. august 2015 med visse ændringer. Nævnet behandlede sagen efter reglerne i Bekendtgørelse om standardvilkår i godkendelse af listevirksomhed, afsnit 21.4.2, da sagen var verserende før 1. januar 2016, jf. Bekendtgørelse om standardvilkår i godkendelse af listevirksomhed § 3, stk. 3.
Ophævelse af vilkår
Nævnet ophævede vilkår 7, 12 og 20:
- Vilkår 7 (Opbevaring af tørret slam): Ophævet, da der ikke var ansøgt om godkendelse til opbevaring af tørret slam, og vilkåret derfor ikke havde betydning for det ansøgte.
- Vilkår 12 (Transport i tætlukkede containere): Ophævet, da en miljøgodkendelse kun har hjemmel til at regulere til- og frakørselsforhold fra ejendommen og ikke transport på offentlig vej.
- Vilkår 20 (Kontrol af oplagspladser i det fri): Ophævet, da det hverken fremgik af ansøgningen eller miljøgodkendelsen, at der var oplagspladser til slam eller organisk materiale i det fri. Punktet blev desuden slettet fra driftsjournalen i vilkår 23.
Ændring af vilkår
Miljøgodkendelsens vilkår 23 blev ændret. Punktet om kontrol af overdækning af slam eller andet organisk affald på oplagspladser i det fri blev fjernet fra driftsjournalen.
Nye vilkår
Nævnet indsatte tre nye vilkår, da flere standardvilkår ikke var medtaget i den oprindelige godkendelse, og kommunen ikke havde redegjort for fravigelsen, jf. Bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed § 31, stk. 3:
- Vilkår 8a: "Pumpning af affald til og fra beholdere skal ske under overvågning. Pumpe til tømning af beholder skal være monteret med afbryder, der er placeret indendørs." Dette svarer til standardvilkår 6.
- Vilkår 17a: "Inden køretøjer forlader omlæsningspladsen, skal de rengøres for rester af slam eller andet affald, der kan forurene omliggende arealer." Dette svarer til standardvilkår 17.
- Vilkår 20a: "Virksomheden skal mindst 1 gang om måneden kontrollere, at en eventuel tæt overdækning af beholdere, jf. vilkår 9, ikke er defekt." Dette svarer til standardvilkår 23 for egenkontrol.
Vurdering af lugt og Natura 2000
Nævnet stadfæstede afgørelsens vilkår 9 om overdækning af slamdepotet. Selvom nævnet fandt, at der ikke kunne fastsættes skærpede krav om overdækning af hensyn til et Bed and Breakfast 375 meter fra slamdepotet, kunne afstanden til Natura 2000-området begrunde strengere krav end standardvilkår. Nævnet bemærkede, at selvom fordampningsprocenten for afgasset gylle burde have været anvendt i stedet for kvæggylle, ændrede dette ikke vurderingen af påvirkningen af fordampningen fra spildevandslageret til Natura 2000-området.
Nævnet ændrede vilkår 10, så overdækning skal ske inden for et døgn i stedet for straks efter fyldning eller tømning. Dette skyldes, at overdækningen indgår som en præmis i kommunens habitatvurdering, hvor det er forudsat, at der er et tæt flydelag, der kan reducere ammoniakemissionen med en faktor 5.
Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte vilkår 13 om væsentlige lugtgener, da det svarer til standardvilkår 11, og klagerne ikke havde anført forhold, der kunne føre til en tilsidesættelse af vilkåret.
De indbetalte klagegebyrer blev tilbagebetalt, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Natur- og Miljøklagenævnet m.v. § 2.
Lignende afgørelser