Command Palette

Search for a command to run...

Klage over Vordingborg Kommunes screeningsafgørelse vedrørende lokalplan for bofællesskab i Stensby

Dato

4. maj 2021

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Miljøvurderingsloven

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Vordingborg Kommunes screeningsafgørelse om, at lokalplanforslag

Vordingborg Kommune traf den 25. oktober 2018 afgørelse om, at der ikke skulle gennemføres en miljøvurdering af forslag til lokalplan nr. L 09.02.01, Bofællesskab i Stensby, og kommuneplantillæg nr. 39, Landsbyafgrænsning – Stensby. Denne screeningsafgørelse blev påklaget til Planklagenævnet.

Områdebeskrivelse

Sagen vedrører et ca. 2 hektar stort område i Stensby Landsby, Vordingborg Kommune, beliggende i landzone. Området består primært af tidligere dyrkede arealer og en gruppe bygninger. Mod nord afgrænses det af en vej og fredskov, mod øst og vest af boliger, og mod syd af større marker og en sø, der er beskyttet efter Naturbeskyttelsesloven § 3. Et beskyttet sten- og jorddige findes langs den sydlige og østlige afgrænsning af vejen, beskyttet i henhold til Bekendtgørelse om beskyttede sten- og jorddiger og lignende. Inden for planområdet er der en sø, ligeledes omfattet af Naturbeskyttelsesloven § 3, ca. 20 meter fra det udlagte byggefelt. Et rørlagt vandløb løber også gennem området. Nærmeste Natura 2000-område ligger ca. 2 km syd for planområdet.

Tidligere sagsforløb

Vordingborg Kommune havde tidligere, den 16. marts 2018, offentliggjort en afgørelse om ikke at udarbejde en miljøvurdering for et tidligere forslag til lokalplan (L 06.02.01) og kommuneplantillæg. Denne afgørelse blev ophævet af Planklagenævnet den 10. juli 2018, da nævnet fandt screeningen uklar og ikke opfyldte minimumskravene i Miljøvurderingsloven. Kommunen udarbejdede herefter en ny miljøscreening. En efterfølgende screeningsafgørelse fra den 13. juli 2018 blev afvist af Planklagenævnet den 9. november 2018, da kommunen havde erkendt en procedurefejl og revideret planforslagene.

De miljøscreenede planforslag

Kommunen vedtog den 25. oktober 2018 forslag til lokalplan nr. L 09.02.01, Bofællesskab i Stensby, og kommuneplantillæg nr. 39, Landsbyafgrænsning - Stensby. Planerne blev endeligt vedtaget den 30. januar 2019.

  • Lokalplanens formål: Lokalplanen muliggør opførelse af op til 8 nye boliger samt en gæstelejlighed på ejendommen med henblik på etablering af et bofællesskab. Området bevares i landzone. Der kan etableres et fælleshus ved renovering af det oprindelige stuehus, og grunden skal drives som fællesareal med køkkenhave, drivhuse og rekreative områder.
  • Byggemuligheder: Nybyggeri skal placeres i to rækker langs vejen inden for et byggefelt, så den bagerste del af grunden forbliver ubebygget. Boligerne må maksimalt være 250 m² med en bebyggelsesprocent på maks. 10 % og en højde på maks. 8,5 m. Planen tillader også lysthuse, shelters og skure under 50 m² uden for byggefelterne med min. 10 m afstand til lokalplangrænsen. Planen åbner for alternativt og eksperimenterende byggeri i bæredygtige materialer.

Kommunens screeningsafgørelse

Vordingborg Kommune foretog en miljøscreening i henhold til Miljøvurderingsloven og traf den 25. oktober 2018 afgørelse om, at der ikke skulle gennemføres en miljøvurdering.

  • Støj og trafik: Kommunen vurderede, at almindelig boligbebyggelse og anlæg ikke ville give anledning til væsentlige bemærkninger vedrørende støj og trafik.
  • Fredede dyrearter: Screeningen konkluderede, at lokalplanområdet, bortset fra søen, ikke er levested eller yngleområde for beskyttelseskrævende arter. Søen kan dog huse padder som løvfrø og stor vandsalamander, der er Habitatdirektivets bilag IV-arter. Byggefelterne er placeret uden for søen for at bevare den som ynglested. Grævling, flagermus og rovfugle kan forekomme, men lokalplanen skader ikke disse arter.
  • Beskyttede søer, vandløb og natur: Kommunen vurderede, at lokalplanen ikke muliggør ændringer af søen, og at byggefelterne holdes uden for søen. Et rørlagt vandløb løber gennem området, men den præcise placering er ukendt.
  • Spildevand: Screeningen angav, at området er spildevandskloakeret, og at spildevand forudsættes ledt til kloak. Dog var der ansøgt om dispensation til et pileanlæg. Lokalplanredegørelsen nævnte, at kloakoplandet justeres til at omfatte hele ejendommen, og ny bebyggelse skal tilsluttes offentlig kloak.

Klagen og bemærkninger

Naboer klagede den 18. januar 2019 til Planklagenævnet over screeningsafgørelsen.

  • Grundlaget for miljøscreeningen: Klagerne anførte, at screeningen ikke opfyldte kravene i Miljøvurderingsloven, da den indeholdt forældede billeder og vurderinger fra før planrevisionen. De mente, at screeningen ikke var baseret på de seneste planforslag og var ufuldstændig. Kommunen fastholdt, at screeningen var baseret på de korrekte, seneste planforslag, og at de forældede billeder var illustrative.
  • Sociale arrangementer, støj og trafik: Klagerne udtrykte bekymring for, at bofællesskabet ville afholde store, åbne arrangementer, der ville tiltrække mange besøgende og medføre øget trafik og støj, hvilket de mente ikke var tilstrækkeligt vurderet i screeningen. Kommunen svarede, at lokalplanen ikke regulerer sådanne arrangementer, og at eventuelle store events ville kræve særskilt tilladelse og være underlagt gældende regler.
  • Dyreliv: Klagerne påpegede et rigt dyre- og fugleliv i området, herunder fredede arter som flagermus, vinbjergsnegle, tudser, gravænder, rovfugle, grævlinger og løvfrøer, hvoraf nogle yngler på klagernes ejendom tæt på planområdet. Kommunen vurderede, at opførelse af boliger ikke ville skade arternes yngle- og levesteder, og at grævlinger ikke nyder særlig beskyttelse efter Habitatdirektivets bilag IV.
  • Beskyttede søer og vandløb: Klagerne anførte, at planerne og byggeriet kunne påvirke de beskyttede søer og vandløb i og omkring lokalplanområdet, selvom de ikke ændres direkte, grundet byggefelternes nærhed. Kommunen vurderede, at boligerne ikke ville påvirke søerne, og at der ikke er afstandskrav til søer under 3 ha.
  • Visuelle gener: Klagerne bemærkede, at beplantningsskitsen i screeningen var forældet, og at fjernelse af træer havde reduceret den visuelle afskærmning, hvilket medførte visuelle gener.
  • Spildevandsforhold: Klagerne kritiserede kommunens godkendelse af et privat pileanlæg, som de mente ville påvirke miljøet anderledes end tilslutning til offentlig kloak, og at dette ikke var vurderet i screeningen. Kommunen oplyste, at området er kloakeret, og at der ikke er meddelt tilladelse til et pileanlæg, samt at en redegørelse for kloakforhold i en lokalplan ikke er juridisk bindende.

Planklagenævnet kunne ikke give medhold i klagen over Vordingborg Kommunes screeningsafgørelse. Kommunens afgørelse står dermed ved magt.

Regler og kompetence

Sagen er behandlet efter Miljøvurderingsloven, specifikt Lovbekendtgørelse nr. 1225 af 25. oktober 2018. Planklagenævnet har kompetence til at behandle retlige spørgsmål vedrørende kommunens udarbejdelse af planer, herunder om screeningen opfylder Miljøvurderingslovens krav, og om der burde have været udarbejdet en miljøvurdering, jf. Miljøvurderingsloven § 48, stk. 1 og Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Nævnet kan ikke tage stilling til planforslagenes hensigtsmæssighed.

Miljøscreening eller obligatorisk miljøvurdering

Planklagenævnet fastslog, at planerne i den konkrete sag falder ind under bestemmelserne om miljøscreening, da de fastlægger anvendelsen af et mindre område på lokalt plan og/eller kun indeholder mindre ændringer. Der er således kun pligt til at udarbejde en miljøvurdering, hvis planen må antages at kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, jf. Miljøvurderingsloven § 8, stk. 2, nr. 1 og Miljøvurderingsloven § 8, stk. 2, nr. 2, jf. Miljøvurderingsloven § 8, stk. 1, nr. 3.

Kommunens miljøscreening

Planklagenævnet vurderede kommunens miljøscreening ud fra kriterierne i Miljøvurderingsloven bilag 3, jf. Miljøvurderingsloven § 10.

  • Grundlaget for screeningen: Nævnet fandt ikke grundlag for at antage, at kommunen ikke havde foretaget screeningen på baggrund af de seneste planforslag. De forældede billeder i screeningsdokumentet blev ikke anset for at have betydning for indholdet af screeningen. Ligeledes havde det ingen betydning for gyldigheden, at der ikke var angivet en slutdato for screeningen, da den må anses for afsluttet ved afgørelsens dato.
  • Sociale arrangementer, trafik og støj: Nævnet fandt, at kommunen havde foretaget en tilstrækkelig vurdering af planens påvirkning fra sociale arrangementer, støj og trafik. Ønsker om lejlighedsvise sociale arrangementer blev ikke anset for at have en karakter, der kræver inddragelse i en miljøscreening. Et boligområde med op til 8 boliger blev ikke vurderet til at generere støj og trafik i et omfang, der udløser miljøvurderingspligt.
  • Dyreliv: Nævnet fandt kommunens vurdering af planernes påvirkning af dyrelivet, herunder grævling og løvfrø, tilstrækkelig. Det blev lagt vægt på, at lokalplanen ikke muliggør ændringer af søen, der fungerer som ynglested for Habitatdirektivets bilag IV-arter, og at byggefelterne holdes i afstand fra søen.
  • Beskyttede søer, vandløb og natur: Nævnet fandt kommunens vurdering tilstrækkelig. Lokalplanen muliggør ikke ændringer af søen, og byggefelterne er placeret med afstand. Den mindre boligbebyggelse blev ikke anset for at medføre en væsentlig miljøpåvirkning af søerne, vandløbet og den eksisterende natur, herunder områder beskyttet efter Naturbeskyttelsesloven § 3.
  • Visuelle gener: Nævnet fandt ikke, at området havde den fornødne værdi og sårbarhed til, at den landskabelige/visuelle påvirkning fra fjernelse af træer ville udløse en pligt til at udarbejde en miljøvurdering.
  • Spildevandsforhold: Nævnet fandt ikke grundlag for at ophæve screeningsafgørelsen på grund af spildevandsforholdene. Screeningen skal inddrage de sandsynlige påvirkninger på tidspunktet for afgørelsen. Da der på nuværende tidspunkt ikke er en gældende ansøgning om et pileanlæg eller meddelt tilladelse hertil, var det ikke en mangel i screeningen, at den ikke tog udgangspunkt i etablering af et pileanlæg.

Konklusion

Planklagenævnet fandt samlet set, at miljøscreeningen var sket i overensstemmelse med lovens kriterier, og at kommunens vurderinger hvilede på et tilstrækkeligt grundlag. Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens faglige vurdering af, at der ikke var tale om en så væsentlig påvirkning af miljøet, at der var pligt til at udarbejde en miljøvurdering, især da lokalplanen omfatter et mindre geografisk område og kun muliggør mindre boligbebyggelse.

Lignende afgørelser