Command Palette

Search for a command to run...

Afvisning af genoptagelse af sag om tilslutningspligt til fjernvarme

Dato

5. juli 2019

Nævn

Energiklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Varmeforsyning

Tilknyttede dokumenter

Højdepunkt

Afvisning af anmodning om genoptagelse Side 1 af 5

Sagen omhandler en anmodning om genoptagelse af Energiklagenævnets afgørelse af 4. april 2019, som tidligere afviste en genoptagelse af en afgørelse fra 14. februar 2019. Den oprindelige sag vedrører en pålagt tilslutningspligt til fjernvarme for klagers ejendom i Silkeborg Kommune.

Baggrund for tilslutningspligt

Sagens forhistorie strækker sig tilbage til den 12. marts 2012, hvor Silkeborg Kommunes byråd pålagde klagers ejendom tilslutningspligt til Silkeborg Varme A/S. Denne afgørelse blev stadfæstet af Energiklagenævnet den 21. december 2012.

Tidligere genoptagelsesanmodninger

Klager har gentagne gange anmodet om genoptagelse af Energiklagenævnets afgørelser. I januar 2013 blev en anmodning imødekommet, og sagen blev hjemvist til Silkeborg Kommune, da klager anførte, at omstilling til fjernvarme ville være uforholdsmæssigt bekosteligt. Kommunen traf en ny afgørelse den 30. april 2015, hvor de efter en konkret vurdering fandt, at omstillingen ikke var uforholdsmæssigt bekostelig. Energiklagenævnet stadfæstede denne afgørelse den 13. juli 2016. Efterfølgende anmodninger om genoptagelse fra klager i september 2016, marts 2017 og marts 2019 blev alle afvist af Energiklagenævnet.

Den aktuelle anmodning om genoptagelse

Den seneste anmodning, indsendt den 7. april 2019, omhandler genoptagelse af Energiklagenævnets afgørelse af 4. april 2019. Klager anfører, at afgørelsen er truffet på et forkert grundlag.

Klagers argumenter

Til støtte for anmodningen om genoptagelse har klager fremført følgende hovedargumenter:

  • Varmeforsyningsanlæggets karakter: Klager bestrider, at Silkeborg Kraftvarmeværk, med en el-produktionskapacitet på over 100 MW, er et kollektivt varmeforsyningsanlæg i varmeforsyningslovens forstand. Klager påpeger, at der er behov for yderligere varmecentraler undervejs for at opretholde vandtemperaturen, hvilket ifølge klager indikerer, at varmen ikke leveres direkte fra det store kraftvarmeværk. Klager mener, at de tvinges til at tilkobles det store værk, ikke en mindre varmecentral.
  • Ligestillingsprincippet: Klager hævder, at der sker forskelsbehandling i strid med ligestillingsprincippet, da andre borgere i området er fritaget for tvangstilslutning, og nye områder tilbydes fjernvarme uden tilslutningspligt. Klager mener, at dette bør medføre ophævelse af tvangstilslutningen i Funder, Funder Kirkeby og Lysbro.

Retsgrundlag for genoptagelse

En myndighed kan genoptage en sag, hvis der fremkommer nye faktiske oplysninger af så væsentlig betydning, at der er sandsynlighed for et andet udfald, eller hvis der er væsentlige sagsbehandlingsfejl. Dette følger af almindelige forvaltningsretlige grundsætninger.

Energiklagenævnet afviser anmodningen om genoptagelse af sin afgørelse af 4. april 2019.

Begrundelse for afvisning

Energiklagenævnet vurderer, at klager ikke er fremkommet med nye faktiske oplysninger af så væsentlig betydning, at sagen ville have fået et andet udfald, hvis oplysningerne havde foreligget i forbindelse med den tidligere afgørelse. Nævnet fastholder sin tidligere vurdering af Silkeborg Kommunes godkendelse af projektforslaget om tilslutningspligt, som er sket i overensstemmelse med reglerne i varmeforsyningsloven og Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg.

Vurdering af varmeforsyningsanlægget

Energiklagenævnet har tidligere fastslået, at selvom Silkeborg Kraftvarmeværk med en eleffekt på 108,5 MW ikke er et kollektivt varmeforsyningsanlæg i varmeforsyningslovens forstand, så ejer og driver Silkeborg Varme A/S også et fremføringsanlæg. Dette fremføringsanlæg, som transporterer varmen fra kraftvarmeværket og andre anlæg (midlertidige varmecentraler, spids- og reservelastanlæg) ud til forbrugerne, anses for at være et kollektivt varmeforsyningsanlæg i henhold til Varmeforsyningsloven § 2, stk. 1, nr. 2.

Tilslutningspligten er pålagt Silkeborg Varme A/S som helhed, hvilket inkluderer fremføringsanlægget. Derfor har Silkeborg Kommune haft hjemmel i varmeforsyningsloven til at godkende projektforslaget og pålægge tilslutningspligt. Klagers argumenter om varmecentraler og varmens oprindelse ændrer ikke ved denne juridiske vurdering.

Vurdering af ligestillingsprincippet

Klagers anbringender vedrørende ligestillingsprincippet og påstået forskelsbehandling i forhold til andre borgere eller nye områder, der tilbydes fjernvarme uden tilslutningspligt, er ikke blevet vurderet som nye faktiske oplysninger, der kan begrunde en genoptagelse af den konkrete afgørelse om tilslutningspligt.

Afgørelsens endelighed

Afgørelsen kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.

Lignende afgørelser