Command Palette

Search for a command to run...

Afvisning af genoptagelsesanmodning vedrørende tilslutningspligt til fjernvarme

Dato

5. april 2019

Nævn

Energiklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Varmeforsyning

Tilknyttede dokumenter

Højdepunkt

Afvisning om anmodning om genoptagelse Side 1 af 4

Klager har anmodet Energiklagenævnet om at genoptage nævnets afgørelse af 14. februar 2019 (j. nr. 18/00246). Denne afgørelse afviste klagers tidligere anmodning om genoptagelse af Energiklagenævnets afgørelse af 13. juli 2016 (j. nr. 1021-15-57). Afslaget blev begrundet med, at der ikke var fremkommet nye faktiske oplysninger af væsentlig betydning, som ville have ændret sagens udfald.

Historisk Baggrund for Sagen

Sagen har en lang forhistorie, der begyndte med Silkeborg Kommunes byråds godkendelse af et projektforslag fra Silkeborg Varme A/S den 27. februar 2012, som pålagde klagers ejendom tilslutningspligt til fjernvarme den 12. marts 2012. Klager klagede over denne afgørelse til Energiklagenævnet, som den 21. december 2012 (j. nr. 1021-12-63) stadfæstede kommunens afgørelse.

Klager anmodede den 13. januar 2013 om genoptagelse af nævnets afgørelse af 21. december 2012 med henvisning til, at omstilling til fjernvarme ville være uforholdsmæssigt bekosteligt. Energiklagenævnet imødekom anmodningen den 8. april 2013 og hjemviste sagen til Silkeborg Kommune. Kommunen traf herefter en ny afgørelse den 30. april 2015, hvor de efter en konkret vurdering fandt, at omstillingen ikke ville være uforholdsmæssigt bekostelig. Energiklagenævnet stadfæstede kommunens afgørelse den 13. juli 2016 (j.nr. 1021-15-57).

Efterfølgende anmodede klager den 13. september 2016 på ny om genoptagelse af afgørelsen af 13. juli 2016, hvilket Energiklagenævnet afviste den 21. februar 2017. Den 14. marts 2017 anmodede klager igen om genoptagelse af afgørelsen af 13. juli 2016, hvilket Energiklagenævnet afviste den 14. februar 2019 (j. nr. 18/00246).

Klagers Argumenter for Genoptagelse

Klager anmodede den 3. marts 2019 om genoptagelse af Energiklagenævnets afgørelse af 14. februar 2019, idet klager mente, at nævnet havde undladt at besvare to afgørende faktorer:

  • Spørgsmålet om, hvorvidt store kraftvarmeværker med en el-produktionskapacitet over 100 MW el må anvende tilslutningspligt, da Silkeborg Kraftvarmeværk har en elkapacitet over 100 MW og ifølge klager derfor ikke må anvende tilslutnings- og forblivelsespligt ved udvidelse med fjernvarme.
  • Henvisning til Varmeforsyningsloven § 14a, som omhandler Energiforsynings- og klimaministerens beføjelse til at fastsætte regler om tilslutningspligt, når denne er besluttet af kommunalbestyrelsen inden den 1. januar 2019.

Retsgrundlaget for Genoptagelse

En myndighed kan genoptage en sag, hvis der fremkommer nye faktiske oplysninger af så væsentlig betydning, at der er sandsynlighed for et andet udfald, eller hvis der er væsentlige sagsbehandlingsfejl. Disse principper følger af almindelige forvaltningsretlige grundsætninger.

Energiklagenævnets Tidligere Vurdering

Energiklagenævnet har tidligere vurderet, at Silkeborg Kommunes behandling og godkendelse af projektforslaget om tilslutningspligt er sket i overensstemmelse med reglerne i varmeforsyningsloven og bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg. Nævnet har i sin afgørelse af 14. februar 2019 henvist til sin tidligere afgørelse af 28. maj 2014, hvoraf det fremgår:

  • Silkeborg Kraftvarmeværk, med en eleffekt på 108,5 MW, er ikke et kollektivt varmeforsyningsanlæg i varmeforsyningslovens forstand som produktionsenhed.
  • Silkeborg Varme A/S ejer og driver dog også fremføringsanlægget mellem kraftvarmeværket og forbrugerne. Dette fremføringsanlæg er et kollektivt varmeforsyningsanlæg i henhold til Varmeforsyningsloven § 2, stk. 1, nr. 2.
  • Projektforslaget og de konkrete afgørelser om tilslutningspligt er forstået som pålagt til Silkeborg Varme A/S som helhed, herunder fremføringsanlægget. Derfor har Silkeborg Kommune haft hjemmel i varmeforsyningsloven til at godkende projektforslaget og pålægge tilslutningspligt.

Energiklagenævnet afviser anmodningen om genoptagelse af sin afgørelse af 14. februar 2019.

Begrundelse for Afvisning

Energiklagenævnet vurderer, at klager ikke er fremkommet med nye faktiske oplysninger af så væsentlig betydning for sagen, at den ville have fået et andet udfald, hvis oplysningerne havde foreligget i forbindelse med nævnets afgørelse af 14. februar 2019. Nævnet fastholder sin tidligere vurdering af, at Silkeborg Kommunes pålæg om tilslutningspligt er sket i overensstemmelse med Varmeforsyningsloven § 2, stk. 1, nr. 2 og reglerne i bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg, da tilslutningspligten er pålagt til fremføringsanlægget, som er et kollektivt varmeforsyningsanlæg i lovens forstand.

Lignende afgørelser