Energiklagenævnets afgørelse om genoptagelse og klage over Silkeborg Kommunes godkendelse af projektforslag om ændring af områdeafgrænsning
Dato
21. november 2014
Nævn
Energiklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Varmeforsyning
Tilknyttede dokumenter
Højdepunkt
Afslag på anmodning om genoptagelse af Energiklagenævnets tidligere afgørelse om
Lovreferencer
En klager har anmodet Energiklagenævnet om at genoptage en tidligere afgørelse vedrørende pålæg af tilslutningspligt til fjernvarme for sin ejendom i Silkeborg. Ejendommen, et parcelhus opført i 1964, har hidtil været varmeforsynet med individuel naturgas.
Silkeborg Varme A/S anmodede i januar 2011 Silkeborg Kommune om godkendelse af to projektforslag:
- Et projektforslag om ændring af områdeafgrænsningen fra individuel naturgas til fjernvarme i Funder, Lysbro og Funder Kirkeby, godkendt af kommunen den 8. juni 2011 efter Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg.
- Et projektforslag om pålæg af tilslutningspligt for eksisterende og nye bebyggelser i samme område, godkendt af kommunen den 27. februar 2012 efter Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg.
Tidligere sagsforløb og afgørelser
Efter godkendelsen af tilslutningspligten pålagde Silkeborg Kommune den 6. marts 2012 klagers ejendom tilslutningspligt. Klager påklagede denne afgørelse til Energiklagenævnet.
Energiklagenævnet traf den 18. december 2012 afgørelse i sagen. Nævnet fandt, at kommunens behandling af projektforslaget om tilslutningspligt var sket i overensstemmelse med reglerne i Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg. Dog ophævede nævnet afgørelsen og hjemviste sagen til fornyet behandling, da kommunen ikke havde taget stilling til, om klagers parcelhus kunne fritages fra tilslutningspligten efter Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15, nr. 1 (uforholdsmæssigt bekosteligt).
Silkeborg Kommune traf den 4. oktober 2013 fornyet afgørelse, hvor pålægget om tilslutningspligt blev opretholdt, idet kommunen vurderede, at der ikke var grundlag for fritagelse. Klager påklagede denne afgørelse den 1. november 2013.
Energiklagenævnet stadfæstede den 19. september 2014 Silkeborg Kommunes afgørelse af 4. oktober 2013. Nævnet bemærkede i denne afgørelse, at sagen ikke drejede sig om kommunens godkendelse af projektforslaget om ændring af områdeafgrænsningen, da denne afgørelse fra 8. juni 2011 ikke var blevet påklaget til nævnet.
Anmodning om genoptagelse
Klager anmodede den 3. oktober 2014 Energiklagenævnet om at genoptage nævnets afgørelse af 19. september 2014. Klager henviste til, at klagen i sagen også angik Silkeborg Kommunes afgørelse af 8. juni 2011 om godkendelse af projektforslag om ændring af områdeafgrænsningen fra individuel naturgas til fjernvarme.
Energiklagenævnet imødekom ikke anmodningen om genoptagelse af nævnets afgørelse af 19. september 2014. Nævnet fandt ikke, at der var grundlag for genoptagelse, da der hverken var fremkommet nye oplysninger af væsentlig betydning, eller begået sagsbehandlingsfejl ved nævnets tidligere behandling af sagen. Reglerne om genoptagelse følger af almindelige forvaltningsretlige grundsætninger.
Behandling af klage over områdeafgrænsning
Da klager nu har oplyst, at klagen over pålæg om tilslutningspligt også angik klage over kommunens afgørelse af 8. juni 2011 om godkendelse af projektforslag om ændring af områdeafgrænsningen, behandles klagen herefter også som en klage over dette projektforslag. Dette projektforslag er behandlet efter Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 7, stk. 2.
Energiklagenævnet fraviger den normale klageprocedure, som foreskrevet i Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 29, stk. 2, og behandler klagen direkte uden at videresende den til Silkeborg Kommune først. Kommunen er dog anmodet om at fremsende sagens akter og en redegørelse for behandlingen af projektforslaget om ændring af områdeafgrænsningen.
Klageberettigelse og realitetsbehandling
Energiklagenævnet har endnu ikke taget stilling til, om klager er klageberettiget over kommunens afgørelse af 8. juni 2011. Vurderingen af klageberettigelse foretages ud fra almindelige forvaltningsretlige regler, som kræver en væsentlig og individuel interesse i, at afgørelsen ændres. Dette er i overensstemmelse med Varmeforsyningsloven § 26, stk. 1 og Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 29, stk. 1. Nævnet vil også vurdere, om klagen er indgivet inden for klagefristen.
Afgørelsen er truffet i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 22, stk. 1, jf. Varmeforsyningsloven § 26, stk. 1.
Lignende afgørelser