Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om miljøgodkendelse til svinebrug på [A1], Sæby - Ophævelse og hjemvisning
Dato
28. januar 2022
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Husdyrbrugloven
Højdepunkt
Ophævelse og hjemvisning i sag om miljøgodkendelse til et svinebrug i Frederikshavn
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage over Frederikshavn Kommunes miljøgodkendelse af 19. marts 2019 til etablering af et svinebrug på [A1], 9300 Sæby. Godkendelsen omfatter to stalde til smågrise og slagtesvin samt gastætte siloer og en fortank, og er klassificeret som et IE-husdyrbrug med over 2.000 stipladser til fedesvin. Projektet medfører en samlet ammoniakemission på 5.646 kg N/år.
Sagens forhistorie
Frederikshavn Kommune meddelte oprindeligt miljøgodkendelse i 2016, men denne blev ophævet og hjemvist af Miljø- og Fødevareklagenævnet den 8. juni 2018. Nævnet fandt, at kommunen ikke havde foretaget en tilstrækkelig vurdering af tålegrænsen for et overdrev, hvilket kunne medføre en risiko for tilstandsændring af den beskyttede naturtype. Ansøger valgte herefter at indsende en ny ansøgning efter den nye husdyrbruglov.
Klagen og kommunens svar
Danmarks Naturfredningsforening påklagede den nye godkendelse den 1. april 2019. Klager anførte, at etableringen af svinebruget ville medføre tilstandsændringer af omkringliggende naturområder, herunder en mose (naturpunkt 2) og to overdrev (naturpunkt 3 og 4), som ville modtage merdepositioner af kvælstof. Klager mente, at dette var i strid med Naturbeskyttelseslovens § 3 og nævnets tidligere afgørelse. Der blev også udtrykt undren over kommunens ukritiske anvendelse af en konsulentvurdering, der var næsten identisk med den tidligere, ophævede vurdering, og at der ikke var foretaget en tilstrækkelig genbehandling af sagen med konkret vurdering af tålegrænser.
Frederikshavn Kommune fastholdt sin vurdering og bemærkede, at naturvurderingen fra 2018 ikke afveg væsentligt fra den fra 2016, da der ikke var sket væsentlige ændringer i naturen eller principperne for naturvurdering efter husdyrloven.
Nye oplysninger under sagsbehandlingen
Under sagens behandling oplyste Frederikshavn Kommune, at der var en beregningsfejl i det elektroniske ansøgningssystem husdyrgodkendelse.dk, som medførte, at mer- og totaldepositionen til flere naturpunkter var beregnet 0,1 kg N/ha/år for lavt. Kommunen foretog en genvurdering, hvor den korrekte baggrundsbelastning blev fastsat til 13,33 kg N/ha/år. For naturpunkt 4 blev den korrekte mer- og totalbelastning 3,2 kg N/ha/år, hvilket resulterede i en totalbelastning på 16,5 kg N/ha/år. Kommunen fastholdt, at dette stadig lå inden for det konkret fastsatte tålegrænseinterval på 12-17 kg N/ha/år, selvom de var opmærksomme på, at de opdaterede empiriske tålegrænser for surt overdrev var 10-15 kg N/ha/år. Kommunen argumenterede for, at områdets ringe/moderate naturkvalitet berettigede en højere tålegrænse.
Miljø- og Fødevareklagenævnet begrænsede sin prøvelse til ammoniakpåvirkningen af to overdrev (naturpunkt 3 og 4), som er kategori 3-natur beskyttet efter Naturbeskyttelseslovens § 3.
Vurdering af ammoniakpåvirkning
Nævnet konstaterede, at det ansøgte projekt er omfattet af godkendelsespligt efter Husdyrbruglovens § 16 a, stk. 2. Ifølge Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 34, stk. 1 skal kommunalbestyrelsen vurdere, om projektet kan indebære en væsentlig virkning på miljøet, herunder natur. Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 24, stk. 1 fastslår, at godkendelse ikke kan meddeles, hvis der er væsentlig virkning, som ikke kan imødegås med vilkår, eller hvis beskyttelsesniveauet for ammoniak, jf. Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 29, ikke kan overholdes.
Nævnet bemærkede, at reglerne i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen skal forstås i lyset af Naturbeskyttelseslovens § 3 og Naturbeskyttelseslovens § 65, stk. 3. Nævnets praksis er, at en samlet ammoniakpåvirkning, der overskrider den øvre tålegrænse for den pågældende naturtype, vil medføre en tilstandsændring og dermed en væsentlig virkning på miljøet.
Nævnet efterprøvede Frederikshavn Kommunes beregninger og fandt, at den samlede ammoniakemission var 5.646 kg N/år, og baggrundsbelastningen 13,33 kg N/ha/år. Nævnet konstaterede dog, at deres egne kontrolberegninger viste lavere mer- og totaldepositioner end kommunens. Uanset hvilken beregning der blev lagt til grund, ville ammoniakdepositionen til begge overdrev (naturpunkt 3 og 4) overskride det opdaterede generelle tålegrænseinterval for surt overdrev (10-15 kg N/år), som Miljøstyrelsen offentliggjorde den 3. april 2019.
Konklusion og hjemvisning
Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt, at det ansøgte projekt ville medføre en væsentlig ammoniakpåvirkning, som kunne medføre en tilstandsændring af de to overdrev. Dette betød, at der ikke var hjemmel til at meddele godkendelse til projektet i henhold til Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 24, stk. 1, jf. stk. 2. Nævnet ophævede derfor Frederikshavn Kommunes afgørelse af 19. marts 2019 og hjemviste sagen til fornyet behandling.
Nævnet bemærkede desuden, at Frederikshavn Kommune i forbindelse med den fornyede behandling skal sikre, at der fastsættes tilstrækkelige vilkår for at opnå den forudsatte ammoniak- og lugtreducerende effekt af gyllekøling og overdækning af gyllebeholderen og fortanken, da der var uoverensstemmelser mellem producentens beregninger og de fastsatte vilkår i den ophævede godkendelse.
Lignende afgørelser