Stadfæstelse af revurdering af miljøgodkendelse til svinebrug
Dato
24. januar 2021
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Husdyrbrugloven
Tilknyttede dokumenter
Højdepunkt
Stadfæstelse af revurdering af miljøgodkendelse til et svinebrug i Holbæk Kommune
Lovreferencer
Sagen omhandler Miljø- og Fødevareklagenævnets stadfæstelse af Holbæk Kommunes afgørelse om revurdering af en miljøgodkendelse til et svinebrug samt en afgørelse om ikke-godkendelsespligt ved skift i dyretype.
Svinebruget fik oprindeligt en miljøgodkendelse den 23. maj 1989 af daværende Tølløse Kommune i henhold til Miljøbeskyttelsesloven § 33. Godkendelsen omfattede en produktion af 8.600 slagtesvin (30-102 kg), svarende til 204,76 dyreenheder (DE).
Sagens forhistorie og tidligere revurderinger
Den første revurdering af miljøgodkendelsen fandt sted den 16. august 2005. Denne afgørelse blev påklaget til Miljøklagenævnet, som den 27. oktober 2009 stadfæstede afgørelsen med ændrede vilkår. Nævnet fastsatte, at den næste regelmæssige revurdering skulle finde sted i 2012.
Holbæk Kommune påbegyndte revurderingen i 2012 og traf afgørelse den 18. marts 2014. Denne afgørelse blev dog ophævet og hjemvist af Natur- og Miljøklagenævnet den 22. december 2015, da det ikke var muligt at beregne den forudsatte lugtreduktion. Som følge heraf meddelte Holbæk Kommune den 21. marts 2016 et påbud om lugtreduktion, som Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede den 15. marts 2017.
Den påklagede afgørelse
Holbæk Kommune traf den 3. maj 2017 på ny afgørelse om revurdering af miljøgodkendelsen til svinebruget. I denne revurdering blev den årlige husdyrproduktion fastsat til 6.708 slagtesvin (32-118 kg), svarende til 204,74 DE. Denne ændring blev vurderet som en anmeldelse efter Bekendtgørelse om tilladelse og godkendelse m.v. af husdyrbrug § 29.
Kommunen vurderede, at der var behov for skærpede vilkår for at sikre, at husdyrbruget levede op til bedste tilgængelige teknik (BAT). Der blev fastsat vilkår om:
- Maksimale mængder af N og P ab dyr pr. år.
- Egenkontrol med logbog/produktionskontrol, foderforbrug, foderanalyser og blandeforskrifter.
- Rapportering af reparation og vedligeholdelse af staldmekanik.
- En opdateret beredskabsplan.
Holbæk Kommune vurderede, at skiftet i dyretype ville medføre et fald i lugtemissionen og ikke forøget forurening eller gene fra transport, støj, støv eller lys. Kommunen fandt, at husdyrbruget overholdt BAT-kravene for ammoniak og fosfor gennem fodertilpasning og egenkontrol.
Klagepunkter
Flere omboende påklagede afgørelsen den 29. maj 2017 med følgende hovedpunkter:
- Holbæk Kommune havde ikke overholdt reglerne om regelmæssige revurderinger og Miljøklagenævnets afgørelse fra 2009 om lugtreduktion.
- Husdyrbruget medførte væsentlige lugtgener, og beregningerne, især lugtberegningerne, var ikke retvisende og burde kontrolleres, eventuelt med konkrete lugtmålinger.
- Anvendelsen af nedsat råprotein og fosfor i foderet som BAT-virkemiddel var utilstrækkeligt, og mere effektive tiltag burde påbydes.
- Ændringen af vægtintervallet udgjorde en udvidelse, hvilket ikke er tilladt i forbindelse med en revurdering.
- Nærtliggende naturområder var ikke undersøgt, og der burde foretages støjmålinger fra korntørringsanlæg og ventilationer.
- Bekæmpelse af skadedyr og korrekt opbevaring af døde dyr skulle indgå i revurderingen.
- Der burde foretages en samlet vurdering af belastningen på grund af samdrift med ejerens andre svinebrug og den tunge trafik gennem Tingerup.
- Kommunens tilsyn var utilstrækkeligt, og en forudsætning fra 1989 om levering af gylle til biogasanlæg var ikke opfyldt.
Holbæk Kommunes bemærkninger
Holbæk Kommune fastholdt, at påbuddet om lugtreduktion fra 2016 var stadfæstet, og der var ikke hjemmel til yderligere krav. Kommunen vurderede, at produktionen levede op til BAT for fodring og staldsystem, og at ammoniakpåvirkningen af kategori 1 og 2-natur var vurderet korrekt. Kommunen afviste desuden, at miljøgodkendelsen fra 1989 krævede gylle leveret til biogasanlæg, og at tilsynsanliggender ikke behandles i forbindelse med en revurdering.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Holbæk Kommunes afgørelse af 3. maj 2017 om revurdering af miljøgodkendelsen til svinebruget samt kommunens afgørelse om ikke-godkendelsespligt ved skift i dyretype.
Nævnet begrænsede sin prøvelse til de forhold, der var klaget over, og behandlede specifikt:
- Skift mellem dyretyper.
- Overholdelse af kravet om BAT.
- Totaldepositionen til kategori 1- og 2-natur.
Klagepunkter vedrørende lugtgener og samdrift var behandlet i separate sager. Klagepunkter om værdiforringelse af ejendomme, livskvalitet, sundhedsfare, vejnet og færdsel lå uden for husdyrbruglovgivningens område. Tilsynsanliggender kunne ikke påklages til nævnet, jf. Husdyrbruglovens § 48, stk. 2.
Retsgrundlag for afgørelsen
Sagen blev behandlet efter reglerne i Bekendtgørelse om tilladelse og godkendelse m.v. af husdyrbrug af 28. februar 2017, da Holbæk Kommune traf afgørelse før den 31. juli 2017, jf. Bekendtgørelse om tilladelse og godkendelse m.v. af husdyrbrug § 71, stk. 3.
Regelmæssige revurderinger skal finde sted mindst hvert 10. år, jf. Bekendtgørelse om tilladelse og godkendelse m.v. af husdyrbrug § 38, stk. 1. En revurdering kan ikke indebære en udvidelse eller ændring, der medfører forøget forurening, jf. Bekendtgørelse om tilladelse og godkendelse m.v. af husdyrbrug § 38, stk. 3 og Husdyrbruglovens § 39 og Husdyrbruglovens § 41. Påbud kan meddeles, hvis væsentlige ændringer i BAT skaber mulighed for betydelig nedbringelse af emissioner, jf. Husdyrbruglovens § 40, stk. 2, nr. 4.
Skift mellem dyretyper
Nævnet vurderede, at betingelserne for skift mellem dyretyper efter anmeldelse var opfyldt, jf. Bekendtgørelse om tilladelse og godkendelse m.v. af husdyrbrug § 29, stk. 1 og Bekendtgørelse om tilladelse og godkendelse m.v. af husdyrbrug § 29, stk. 2-4. Nævnet genberegnede, at lugtemissionen og ammoniakemissionen ikke øgedes, og at ammoniakdepositionen til naturområder heller ikke steg.
Overholdelse af BAT-krav
Nævnet fandt, at husdyrbrugets indretning og drift fortsat var baseret på anvendelse af BAT. Den beregnede ammoniak- og fosforemission fra anlægget (3.137 kg NH3-N/år og 4.560 kg P/år) overskred ikke de vejledende emissionsgrænseværdier (3.227 kg NH3-N/år og 4.565 kg P/år). Nævnet fandt derfor, at kravet om at begrænse emissionerne ved anvendelse af BAT var overholdt, og at Holbæk Kommunes vilkår om fodertilpasning og egenkontrol var tilstrækkelige.
Totaldeposition til kategori 1- og 2-natur
Nævnet kontrollerede Holbæk Kommunes udpegning og beregning af ammoniakdeposition til naturområder. Nævnet var enig i, at beskyttelsesniveauet for kategori 1-natur (Natura 2000-området Hejede Overdrev, Valborup Skov og Valsølille Sø, ca. 1,7 km øst) var overholdt med 0,1 kg N/ha/år.
For kategori 2-natur korrigerede nævnet kommunens udpegning og fastslog, at nærmeste kategori 2-natur lå ca. 8 km syd for husdyrbruget, og at grænsen på 1,0 kg N/ha/år utvivlsomt var overholdt. Nævnet fandt derfor, at kravet til maksimal deposition til kategori 1- og 2-natur var overholdt, og der var ikke grundlag for yderligere vilkår.
Det indbetalte klagegebyr blev ikke tilbagebetalt, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2.
Lignende afgørelser