Stadfæstelse af påbud om støjdæmpende foranstaltninger ved daginstitution
Dato
2. marts 2020
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Miljøbeskyttelsesloven
Højdepunkt
Stadfæstelse af påbud i sag om støj fra daginstitution i Middelfart Kommune Miljø
Lovreferencer
Sagen omhandler et påbud fra Middelfart Kommune til en daginstitution om støjdæmpende foranstaltninger, meddelt den 6. marts 2019. Påbuddet blev udstedt som følge af væsentlige støjgener fra daginstitutionen, der har plads til 158 børn og udvidede åbningstider.
Påbuddets indhold
Kommunens påbud, der er truffet med hjemmel i Miljøbeskyttelsesloven § 42, stk. 3, fastsatte fire støjbegrænsende tiltag:
- Opførelse af en to-delt støjskærm nord for cykellegebanen (3,50 m og 3,20 m høj).
- Opførelse af en støjskærm vest for den nordlige plads (1,80 m høj).
- Opførelse af en støjskærm øst for den sydlige legeplads (1,80 m høj).
- Fjernelse af legeredskaber, hængekøjer, borde og bænke fra den nordlige plads, som fremover kun må anvendes til afhentning/aflevering af børn, adgang til legeplads og samling før ture.
Støjskærmene skulle være lydabsorberende ind mod støjkilderne, med en fladevægt på mindst 15 kg/m² og tætsluttende. Kommunen vurderede, baseret på et teknisk notat af 4. januar 2019, at tiltagene ville medføre en støjdæmpning på op til 6,2 dB i dagperioden til en anslået omkostning på ca. 500.000 kr. eksklusiv moms. Kommunen fandt, at yderligere støjreduktion ikke ville være proportional med omkostningerne.
Klagernes anbringender
To omboende påklagede afgørelsen til Miljø- og Fødevareklagenævnet den 3. april 2019. Klagerne anførte navnlig, at:
- Det meddelte påbud ikke giver tilstrækkelig støjdæmpning, og der bør påbydes yderligere tiltag.
- Det tekniske notat af 4. januar 2019 ikke er retvisende, da det ikke tager højde for den øgede støjbelastning på den sydlige plads, og at den nordlige støjskærm kun har effekt i referencepunktet. Klager fremlagde supplerende beregninger, der viste en effekt på kun 2,2 dB.
- Påbuddets vilkår 4 er uklart og ikke tilstrækkeligt entydigt til at kunne håndhæves, da forudsætninger om antal børn og tidsrum ikke fremgår tydeligt.
- Der opleves støjgener fra en skaterrampe uden for daginstitutionens åbningstid, hvilket ikke indgår i det tekniske notat.
Middelfart Kommune fastholdt sin afgørelse og fandt ikke anledning til at ændre den.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Middelfart Kommunes afgørelse af 6. marts 2019 om påbud om støjdæmpende foranstaltninger til daginstitutionen. Det indbetalte klagegebyr blev ikke tilbagebetalt.
Nævnets kompetence
Nævnet fastslog sin kompetence til at behandle sagen, da daginstitutionen er kommunalt ejet, jf. Bekendtgørelse om miljøaktiviteter § 23. Dog bemærkede nævnet, at mere tilfældige eller uorganiserede aktiviteter uden for daginstitutionens åbningstid, såsom brug af skaterrampe, ikke er omfattet af Miljøbeskyttelsesloven § 42, stk. 3 og derfor ikke kan behandles af nævnet.
Vurdering af støjgener og påbud
Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Middelfart Kommunes vurdering af, at daginstitutionen giver anledning til væsentlige støjgener. Denne vurdering blev baseret på kommunens tilsynsbesøg og daginstitutionens driftstid. Nævnet lagde vægt på, at det er mere hensigtsmæssigt at foretage en subjektiv vurdering af væsentlige støjgener fra legende børn og en konkret vurdering af afhjælpende foranstaltninger, da målinger af menneskestemmer er vanskelige at udføre retvisende.
Nævnet fandt desuden, at de påbudte støjdæmpende foranstaltninger, herunder opførelse af fem støjskærme og lukning af den nordlige legeplads, er tilstrækkelige til at afhjælpe de væsentlige støjgener. Dette blev understøttet af det tekniske notat af 4. januar 2019, der viste en dæmpning på op til 6,2 dB. Nævnet anerkendte kommunens proportionalitetsvurdering vedrørende yderligere støjreduktion på 0,2 dB i forhold til de ekstra omkostninger.
Teknisk notat og håndhævelse
Miljø- og Fødevareklagenævnet vurderede, at det tekniske notat af 4. januar 2019 er retvisende og udført i overensstemmelse med Miljøstyrelsens vejledning om beregning af ekstern støj fra virksomheder. Notatet tager højde for daginstitutionens udvidede åbningstider, antal børn og brugen af den nordlige plads som adgangsvej.
Vedrørende påbuddets vilkår 4 om brug af den nordlige plads fandt nævnet, at vilkåret er tilstrækkeligt entydigt og kontrollerbart. Det er kommunens ansvar som tilsynsmyndighed at sikre, at daginstitutionen drives som forudsat i det tekniske notat, og at omgivelserne ikke udsættes for væsentlige støjgener. Klager over kommunens tilsyn kan ikke påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet, jf. Miljøbeskyttelsesloven § 69, stk. 3, men skal rettes til Ankestyrelsen.
Gebyr
Som følge af afgørelsen tilbagebetales det indbetalte klagegebyr ikke, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 1.
Lignende afgørelser