Planklagenævnets afgørelse om dispensation til enfamiliehus i Tårnby Kommune
Dato
15. april 2019
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Tårnby Kommunes afslag på dispensation fra lokalplan til
Tårnby Kommune meddelte den 31. januar 2019 afslag på en ansøgning om dispensation til nyopførelse af et enfamiliehus på ejendommen [adresse1]. Afslaget blev begrundet med, at der ikke var hjemmel i lokalplanen til at opføre et enfamiliehus, og at en dispensation ville stride mod lokalplanens principper. Ejeren af ejendommen klagede herefter til Planklagenævnet den 27. februar 2019. Klagen blev modtaget af Planklagenævnet den 21. marts 2019.
Ejendommen og lokalplanen
Ejendommen er beliggende på [adresse1], [matrikel1], og er omfattet af lokalplan nr. 106, Centerområde ved [vejnavn2], specifikt i delområde C1. Lokalplanen fastsætter følgende relevante bestemmelser:
- Lokalplanens § 3.7: Angiver, at anvendelsen inden for delområde C1 er fastlagt til boligformål og offentlige formål.
- Lokalplanens § 5.1: Fastlægger en maksimal byggekvote på 450 m² for den pågældende ejendom ([matrikel1]).
- Lokalplanens § 5.3: Bestemmer, at bebyggelse i delområde C1 højst må opføres i 3 etager med en maksimal bygningshøjde på 15 m.
Af lokalplanens redegørelse fremgår det, at lokalplanen åbner mulighed for opførelse af i alt ca. 15.000 m² bebyggelse inden for området, hvilket svarer til en bebyggelsesprocent på ca. 83.
Kommunens afgørelse og begrundelse
Kommunen vurderede, at lokalplanen ikke gav hjemmel til nyopførelse af et enfamiliehus, og at en dispensation ville stride mod lokalplanens intentioner. Kommunen anførte, at det var intentionen, at der på ejendommen og tilstødende ejendomme skulle opføres boligbyggeri i flere etager, selvom dette ikke udtrykkeligt fremgik af anvendelsesbestemmelsen i § 3.7. Kommunen henviste til redegørelsesafsnittet samt §§ 5.1 og 5.3 i lokalplanen.
Klagerens argumenter
Klageren anførte, at lokalplanen tillader opførelse af etageejendomme, men ikke udelukker muligheden for at genetablere et enfamiliehus. Klageren mente, at dette ikke stred mod lokalplanens principper, og at det ansøgte areal på 171,5 m² var i overensstemmelse med §§ 5.1 og 5.3. Klageren fremhævede, at § 3.7 for område C1 alene nævner "boligformål og offentlige formål", mens andre områder (A og B) specifikt nævner "etagebebyggelse" i parentes, hvilket ifølge klageren indikerer, at enfamiliehuse er tilladt i C1.
Kommunens bemærkninger til klagen
Kommunen fastholdt sin vurdering og anførte, at opførelse af et nyt enfamiliehus ville stride mod planens intention om etagebyggeri og dermed forhindre realisering af dele af lokalplanens indhold.
Planklagenævnet har behandlet klagen over Tårnby Kommunes afslag på dispensation til nyopførelse af et enfamiliehus. Nævnet har kompetence til at vurdere retlige spørgsmål i forbindelse med kommunens afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 3, herunder om det ansøgte er umiddelbart tilladt, eller om kommunen havde hjemmel til at give afslag på dispensation.
Fortolkning af lokalplanen
Nævnet bemærkede, at lokalplanbestemmelser er bindende over for borgerne, jf. Planloven § 18, og at lokalplanens redegørelsestekst alene er af oplysende karakter, men kan anvendes som fortolkningsbidrag.
Planklagenævnet vurderede de relevante bestemmelser i lokalplanen i forhold til den ansøgte opførelse af et enfamiliehus på 171,5 m²:
- Lokalplanens § 3.7 (anvendelse): Nævnet fandt, at opførelse af et enfamiliehus ikke er i strid med denne bestemmelse. Bestemmelsen fastsætter alene, at området kan anvendes til boligformål og offentlige formål og skelner ikke mellem forskellige former for boligformål. Der er således ikke et krav om, at der alene kan opføres etageboligbebyggelse.
- Lokalplanens § 5.1 (byggekvote): Da det ansøgte areal på 171,5 m² er under den maksimale byggekvote på 450 m², fandt nævnet, at det ansøgte ikke er i strid med denne bestemmelse.
- Lokalplanens § 5.3 (omfang og placering): Nævnet fandt, at opførelse af enfamiliehuset ikke er i strid med denne bestemmelse. Bestemmelsen fastsætter maksimale rammer for bebyggelsens omfang og højde, men ikke en minimumsgrænse for, hvor lav bebyggelse må være.
Konklusion og afgørelse
På baggrund af ovenstående vurderede Planklagenævnet, at opførelse af et enfamiliehus på ejendommen er i overensstemmelse med lokalplanens § 3.7, § 5.1 og § 5.3 og derfor ikke kræver dispensation fra disse bestemmelser. Nævnet har ikke taget stilling til, om det ansøgte i øvrigt er i strid med lokalplanens bestemmelser.
Planklagenævnet ophæver og hjemviser Tårnby Kommunes afgørelse af 31. januar 2019 om afslag på dispensation. Dette betyder, at kommunens afgørelse ikke længere gælder, og sagen skal behandles fornyet i kommunen. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1.
Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales til indbetalerens NemKonto.
Lignende afgørelser