Planklagenævnets afgørelse om afslag på genoptagelse vedrørende hegn og parkering i Svendborg Kommune
Dato
2. november 2020
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Svendborg Kommunes afslag på genoptagelse af sag om afslag
Svendborg Kommune afslog den 12. februar 2018 en anmodning om genoptagelse af en tidligere afgørelse fra den 10. oktober 2017. Den oprindelige afgørelse vedrørte afslag på dispensation fra lokalplan nr. 533, Rantzausmindekysten-området, med henblik på lovliggørelse af eksisterende hegn omkring matrikel [matrikel1] og [matrikel2] samt parkeringspladser på matrikel [matrikel1] ved adresserne [adresse1] og [adresse2].
Ejendommen og lokalplanens bestemmelser
Ejendommene er omfattet af lokalplan nr. 533, vedtaget i august 2011. Lokalplanens formål er blandt andet at sikre områdets anvendelse til haver og at bevare udsigten over sundet. Specifikt for hegn langs offentlig vej eller sti og privat fællesvej eller sti fastsætter lokalplanens Lokalplan nr. 533 § 9, stk. 8 regler for højde og udformning. På nordsiden af vej og sti må der opsættes havestakitter på maksimalt 120 cm's højde eller plantes buske, hvis naturlige vækst er begrænset til samme højde. På sydsiden kan der tilplantes med buske og hække, men mindst halvdelen af strækningen skal friholdes for at sikre frit udsyn over sundet.
Ansøgning og kommunens oprindelige afgørelse
Klagerne ansøgte den 22. august 2018 om dispensation til lovliggørelse af eksisterende hegn og parkeringspladser. Kommunen afslog ansøgningen den 10. oktober 2017 med henvisning til, at den ansøgte dispensation stred mod lokalplanens principper om at sikre haver og udsigt. Kommunen påbød i den forbindelse lovliggørelse af en række forhold, herunder fjernelse af fast hegn og nedklipning af levende hegn til under 120 cm. Det blev også anført, at mindst halvdelen af skellets længde mod vej skulle friholdes for busk- og hækplanter.
Forløb vedrørende genoptagelse
Efter kommunens afgørelse søgte klagerne i november 2017 om tilladelse til at reetablere en 2,4 m hæk i skellet, hvilket kommunen i december 2017 tilkendegav ville kræve dispensation. Den 25. januar 2018 anmodede klagerne kommunen om at tage stilling til, om en eksisterende hækkestump kunne bevares. Kommunen fastholdt den 12. februar 2018 sin afgørelse af 10. oktober 2017, idet de vurderede, at der ikke var fremkommet væsentligt nyt i sagen.
Klagernes og kommunens bemærkninger til Planklagenævnet
Klagerne præciserede over for Planklagenævnet, at klagen angik kommunens tilsidesættelse af lokalplanens retsvirkninger, herunder princippet om, at eksisterende lovlig anvendelse kan fortsætte uanset vedtagelsen af en lokalplan. Klagerne anførte, at kommunen ikke ville tage stilling til, om hækken skulle fjernes eller klippes ned, og om lokalplanens undtagelsesbestemmelse var gældende. Kommunen bemærkede, at den ikke havde forlangt hele hækken fjernet, og at den eksisterende hæk var plantet i ca. 1/3 af længden i skel mod vejen, hvilket ikke var i strid med lokalplanen.
Planklagenævnet behandlede klagen over Svendborg Kommunes afslag på genoptagelse af sagen. Nævnets kompetence er begrænset til retlige spørgsmål i forbindelse med kommunens afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Nævnet kan kun vurdere, om betingelserne for afslag på genoptagelse er overholdt, ikke indholdet af den oprindelige afgørelse.
Generelt om genoptagelse
En kommune har pligt til at genoptage en sag, hvis der foreligger nye faktiske oplysninger af væsentlig betydning, væsentlige sagsbehandlingsfejl, eller væsentlige nye retlige forhold.
Planklagenævnets vurdering
Planklagenævnet forstod klagen som vedrørende spørgsmålet om, hvorvidt et stykke eksisterende hæk skulle fjernes i henhold til lokalplanens Lokalplan nr. 533 § 9, stk. 8. Nævnet bemærkede, at kommunens afgørelse af 10. oktober 2017 ikke fastslog, at hækken skulle fjernes, men alene at den skulle klippes ned til under 120 cm. Kommunen havde desuden oplyst, at den eksisterende hæk var plantet i ca. 1/3 af skellets længde mod vejen, hvilket ikke var i strid med lokalplanen.
Planklagenævnet vurderede, at oplysningen om, hvorvidt hækken var etableret før lokalplanens vedtagelse, ikke havde betydning for spørgsmålet om fjernelse af hækken, da kommunen ikke havde stillet krav herom. Da kommunen ikke havde truffet afgørelse om, at hækken skulle fjernes, kunne oplysningerne om dens etablering før lokalplanens ikrafttræden ikke begrunde en genoptagelse af sagen.
Afgørelse
Planklagenævnet kunne derfor ikke give medhold i klagen over Svendborg Kommunes afgørelse af 12. februar 2018 om afslag på genoptagelse. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.
Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales ikke, da nævnet ikke har afvist at behandle sagen, klagen ikke er tilbagekaldt, og nævnet ikke har givet klagerne medhold eller ændret den påklagede afgørelse. Dette er i overensstemmelse med Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Planklagenævnet § 3.
Lignende afgørelser