Afgørelse om vedligeholdelse af Skals Å - utilstrækkelig grødeskæring og overholdelse af vilkår i vådområdetilladelse
Dato
9. november 2021
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Vandløbsloven
Højdepunkt
Ændring af afgørelse om vedligeholdelse af Skals Å ved strækningen st. [F4] og ophævelse
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage over Viborg Kommunes afgørelse af 16. januar 2018 vedrørende vedligeholdelse af Skals Å og overholdelse af vilkår i en tilladelse til etablering af et vådområde. Klager, en lodsejer, anførte, at kommunen ikke havde grødeskåret tilstrækkeligt inden for vådområdet, og at et vilkår i vådområdetilladelsen om, at projektet ikke måtte få konsekvenser uden for projektområdet, ikke var overholdt.
Baggrund for sagen
Skals Å er et offentligt vandløb, der er beskyttet efter Naturbeskyttelsesloven § 3 og omfattet af et regulativ fra 2001. Regulativet fastsætter krav til vandløbets skikkelse og vedligeholdelse, herunder to årlige grødeskæringer med specifikke strømrendebredder (9,5 m til 11,5 m).
I 2014 meddelte Viborg Kommune tilladelse til etablering af et vådområde ved Skals Å's munding. Denne tilladelse, givet efter Vandløbsloven § 16 og Vandløbsloven § 17, ændrede praksis for grødeskæring i projektområdet, så der som udgangspunkt ikke skulle grødeskæres, medmindre der var fare for oversvømmelser. Vilkår 2 i tilladelsen fastslog, at projektet ikke måtte påvirke vandstanden uden for projektområdet.
Kommunens afgørelse og klagers indvendinger
Viborg Kommune afgjorde i januar 2018, at vandløbet var vedligeholdt i overensstemmelse med regulativet, og at vilkårene i vådområdetilladelsen var overholdt. Kommunen henviste til hydrauliske vurderinger, der viste, at vandføringsevnen var opfyldt, og at vandspejlet i Skals Å i høj grad var styret af vandstanden i Hjarbæk Fjord. Kommunen erkendte dog, at 2017 var et overgangsår for grødeskæring i vådområdet, hvor der kun var skåret en strømrende på 7,5 m i hovedløbet, og ingen grødeskæring i de to nye slyng.
Klager anfægtede vådområdetilladelsens gyldighed og mente, at kommunen ikke havde fulgt procedurerne for regulativændringer efter Vandløbsloven § 12 og Vandløbsloven § 14. Klager påpegede, at beregningerne for vådområdet var baseret på forkerte forudsætninger, hvilket var i strid med Bekendtgørelse om vandløbsregulering og –restaurering m.v. § 18, 1. led og Bekendtgørelse om vandløbsregulering og –restaurering m.v. § 22, stk. 1, nr. 3 og 4. Desuden fastholdt klager, at vilkår 2 om vandstandspåvirkning ikke var overholdt, da indsnævringen af hovedforløbet og den manglende grødeskæring i de nye slyng medførte højere vandstande opstrøms.
Miljø- og Fødevareklagenævnets prøvelse
Miljø- og Fødevareklagenævnet begrænsede sin prøvelse til to hovedforhold i Viborg Kommunes afgørelse af 16. januar 2018: grødeskæring ved st. [F8] og overholdelse af vådområdetilladelsens vilkår 2. Nævnet behandlede ikke vådområdetilladelsen af 16. december 2014 som en særskilt klage, men kun i det omfang, det var relevant for den påklagede afgørelse.
Miljø- og Fødevareklagenævnet traf afgørelse efter Vandløbsloven § 12, Vandløbsloven § 27, jf. Vandløbsloven § 31 og Vandløbsloven § 54, stk. 2, jf. Vandløbsloven § 80, stk. 1. Nævnet ændrede Viborg Kommunes afgørelse og hjemviste dele af sagen til fornyet behandling.
Grødeskæring ved st. [F8]
Nævnet konstaterede, at Viborg Kommune gennem vådområdetilladelsen havde forsøgt at vedtage nye bestemmelser om grødeskæring, der afveg fra det eksisterende regulativ for Skals Å. Nævnet fandt, at ændringer af vedligeholdelsesbestemmelser i et regulativ ikke kan gennemføres med hjemmel i Vandløbsloven § 27. Derfor udgjorde de nye bestemmelser i vådområdetilladelsen ikke det retlige grundlag for grødeskæringen; det var fortsat ”Regulativ for Skals Å” af 20. september 2001, der var gældende. Nævnet henviste til Vandløbsloven § 12, stk. 1, nr. 1 og 2 og Bekendtgørelse om regulativer for offentlige vandløb § 8.
Nævnet fandt, at Viborg Kommune ikke havde opfyldt sin vedligeholdelsespligt efter Vandløbsloven § 27, jf. § 31, da kommunen ved den anden grødeskæring i 2017 kun havde skåret en strømrende på 7,5 m, hvor regulativet krævede 9,5-11,5 m. For de to nye sideløb i vådområdet fandt nævnet, at der ikke forelå et retligt grundlag for kommunens administration af disse strækninger, og henstillede, at kommunen sikrede vedtagelse af regulativbestemmelser herfor.
Overholdelse af vådområdetilladelsens vilkår 2
Nævnet vurderede, at vådområdetilladelsens vilkår 2, der fastslog, at projektet ikke måtte påvirke vandstanden uden for projektområdet, skulle forstås uafhængigt af regulativets krav til vandføringsevnen. Nævnet fandt, at kommunen ikke havde dokumenteret, at vilkår 2 var overholdt. Kommunens sammenligning af vandføringsevnen var utilstrækkelig, da den burde have inkluderet de to nye forløb og sammenlignet med den faktiske vandføringsevne umiddelbart inden projektets udførelse, ikke den regulativmæssige skikkelse. Dette blev vurderet i henhold til Vandløbsloven § 54, stk. 2.
Afgørelse
Miljø- og Fødevareklagenævnet ændrede Viborg Kommunes afgørelse af 16. januar 2018 om vedligeholdelse af Skals Å til, at kommunen ikke havde grødeskåret i overensstemmelse med regulativet på strækningen st. [F8] i 2017. Nævnet ophævede desuden Viborg Kommunes afgørelse af 16. januar 2018 for så vidt angår overholdelsen af vilkår 2 i vådområdetilladelsen og hjemviste sagen til fornyet behandling. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales i henhold til Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 2, nr. 1.
Lignende afgørelser