Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af indskærpelse vedrørende manglende risikoanalyse for import af fødevarer

Dato

28. maj 2020

Nævn

Miljø- og Fødevareklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Fødevarer

Højdepunkt

Stadfæstelse af indskærpelse i sag om fremvisning af risikoanalyse i Københavns Kommune

Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet en sag om en indskærpelse fra Fødevarestyrelsen vedrørende manglende fremvisning af en skriftlig risikoanalyse. Sagen omhandler en virksomhed, der har påbegyndt import af gelé-perler og te fra Taiwan, men som ikke kunne fremvise en dækkende risikoanalyse for disse aktiviteter under et kontrolbesøg den 11. april 2018. Fødevarestyrelsen indskærpede mundtligt, at virksomheden skulle kunne fremvise en skriftlig risikoanalyse/egenkontrolprogram, der dækker virksomhedens aktiviteter, hvilket medførte et gebyrbelagt, opfølgende kontrolbesøg. Indskærpelsen blev givet i medfør af Hygiejneforordningen artikel 5, stk. 1, stk. 2, litra a og litra g, og stk. 4, litra a, jf. Fødevarelovens § 58 a, stk. 1.

Virksomhedens klage

Virksomheden påklagede indskærpelsen den 23. april 2018 til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klager anførte, at virksomheden har to separate enheder, som begge blev kontrolleret samme dag. Risikoanalysen for den pågældende virksomhed befandt sig i den anden virksomhed, hvor den angiveligt var blevet kontrolleret uden anmærkninger. Klager hævdede desuden, at den tilsynsførende havde oplyst, at det ikke var nødvendigt at medbringe egenkontrolmapperne til den anden virksomhed, og at det ville være tilstrækkeligt at sende fotos af dokumenterne, hvilket klager dog ikke fik mulighed for at gøre under tilsynet.

Fødevarestyrelsens bemærkninger

Fødevarestyrelsen fastholdt indskærpelsen og bemærkede, at den fremviste risikoanalyse i den første virksomhed ikke dækkede importaktiviteterne i den anden virksomhed. Styrelsen afviste at medtage egenkontrolmapper mellem de to virksomheder, men oplyste, at der kunne udveksles billeder af dokumenter. Styrelsen understregede, at det er virksomhedens ansvar at kunne fremvise en dækkende risikoanalyse på anmodning i medfør af Hygiejneforordningen artikel 5, stk. 4, litra a. Virksomheden var desuden blevet vejledt om udarbejdelse af risikoanalyse for import fra tredjelande ved et tidligere kontrolbesøg.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæster Fødevarestyrelsens indskærpelse af 11. april 2018. Afgørelsen betyder, at virksomheden fortsat skal kunne fremvise en skriftlig risikoanalyse, der er dækkende for dens aktiviteter.

Nævnets begrundelse

Nævnet fandt, at virksomheden ikke havde overholdt Hygiejneforordningen artikel 5, stk. 4, litra a. Dette skyldes, at virksomheden ikke kunne fremvise en risikoanalyse for sine importaktiviteter under kontrolbesøget. Den risikoanalyse, der blev fremvist som et billede, omfattede ikke virksomhedens importaktiviteter. Nævnet lagde vægt på, at det er virksomhedens ansvar at forelægge bevis for, at den har indført, iværksat og fulgt en fast egenkontrolprocedure for importaktiviteter i overensstemmelse med Hygiejneforordningen artikel 5, stk. 1, jf. Hygiejneforordningen artikel 5, stk. 2, litra a.

Nævnet understregede, at ansvaret for at kunne fremvise de ønskede dokumenter påhviler virksomheden. Tab af elitesmiley er en direkte konsekvens af en indskærpelse for overtrædelse af fødevarelovgivningen, jf. Bekendtgørelse om fødevarekontrol og offentliggørelse af kontrolresultater § 3, stk. 2. Fødevarestyrelsen kan ikke undlade at give en indskærpelse for at opretholde en elitesmiley.

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.

Lignende afgørelser