Stadfæstelse af indskærpelse vedrørende manglende dokumentation af egenkontrol
Dato
5. juli 2018
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Fødevarer
Højdepunkt
Stadfæstelse af indskærpelse i sag om egenkontrol i Københavns Kommune Miljø-
Fødevarestyrelsen konstaterede ved et kontrolbesøg den 13. juni 2017, at en fødevarevirksomhed manglede dokumentation for varemodtagelse i perioden fra januar til juni 2017. Virksomheden havde kun dokumenteret varemodtagelse to gange i denne periode, selvom dens egenkontrolprogram foreskrev ugentlig dokumentation. Fødevarestyrelsen udstedte en mundtlig indskærpelse, som også fremgik af kontrolrapporten.
Virksomheden påklagede indskærpelsen den 23. juni 2017 til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klager anførte, at virksomheden ikke modtog kølevarer hver uge, og at egenkontrolprogrammet var indstillet til ugentlig dokumentation af varemodtagelse generelt. Klager mente, at det var en for hård bedømmelse, da virksomheden havde forsøgt at følge reglerne og ikke tidligere var blevet informeret om, at dens fremgangsmåde var forkert. Klager henviste til en tidligere kontrolrapport fra 2015, hvor egenkontrollen var kontrolleret uden anmærkninger.
Fødevarestyrelsens bemærkninger
Fødevarestyrelsen fastholdt indskærpelsen og henviste til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 852/2004 om fødevarehygiejne artikel 5, stk. 2, litra g. Styrelsen bemærkede, at virksomhedens eget egenkontrolprogram fastsatte en ugentlig frekvens for kontrol af kritiske kontrolpunkter (CCP) ved varemodtagelse. Fødevarestyrelsen vurderede, at virksomheden modtog kølevarer hyppigere end den dokumenterede månedlige frekvens, og at manglende modtagelse af varer skulle have været noteret.
Styrelsen afviste klagers argument om tidligere godkendelse ved at forklare, at kontrolbesøg er stikprøvekontroller, og at manglende bemærkninger tidligere ikke udgør en godkendelse af forholdene. En indskærpelse er den mildeste sanktion for overtrædelse af fødevarelovgivningen.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens indskærpelse af 13. juni 2017. Nævnet lagde vægt på, at ledere af fødevarevirksomheder skal indføre og følge procedurer baseret på HACCP-principperne, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 852/2004 om fødevarehygiejne artikel 5, stk. 1. Det er et krav, at der udfærdiges dokumenter og føres registre for at dokumentere effektiv anvendelse af disse foranstaltninger, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 852/2004 om fødevarehygiejne artikel 5, stk. 2, litra g.
Nævnet fandt, at klager ikke havde dokumenteret egenkontrollens gennemførelse og resultater i overensstemmelse med virksomhedens eget egenkontrolprogram, som foreskrev ugentlig kontrol og dokumentation af kølevarer ved varemodtagelse. Klager havde selv oplyst, at dokumentationen gennemsnitligt kun var sket en gang om måneden.
Konsekvens af indskærpelse
Miljø- og Fødevareklagenævnet bemærkede desuden, at en virksomheds status som elitevirksomhed og dermed elitesmileyen bortfalder, når virksomheden får anmærkninger for overtrædelser af fødevarelovgivningen, jf. Bekendtgørelse om fødevarekontrol og offentliggørelse af kontrolresultater § 3, stk. 2. Dette er en lovbestemt konsekvens af en indskærpelse.
Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser