Afslag på støtte fra EU's krisepulje til mælkeproducent grundet manglende levering i hele referenceperioden
Dato
16. oktober 2018
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Projektstøtte
Højdepunkt
Stadfæstelse af afslag i sag om EU's krisepulje til danske mælkeproducenter i Varde
Lovreferencer
Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet en sag om afslag på støtte fra EU's krisepulje til danske mælkeproducenter. Sagen vedrører en landbruger, der tidligere var en del af et interessentskab (I/S) og overtog bedriften 100 % den 1. januar 2015.
Landbrugsstyrelsen (tidligere NaturErhvervstyrelsen) traf den 13. april 2016 afgørelse om, at klager ikke var berettiget til støtte. Afgørelsen blev revideret den 21. juni 2016 med tilføjelse af klagevejledning. Styrelsen begrundede afslaget med, at klager ikke havde leveret mælk i hele referenceperioden (1. oktober 2014 til 30. september 2015) på grund af ændrede ejerforhold. Dette var i overensstemmelse med Bekendtgørelse om ekstraordinær støtte til mælkeproducenter i forbindelse med en særlig markedsstøtteforanstaltning i mejerisektoren § 1 og Bekendtgørelse om ekstraordinær støtte til mælkeproducenter i forbindelse med en særlig markedsstøtteforanstaltning i mejerisektoren § 2.
Klagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet
Klager påklagede afgørelsen den 7. maj 2016 og anførte, at det var forkert, at støtte blev nægtet på grund af skiftet fra I/S-konstellation til fuldt ejerskab. Klager mente, at der som minimum burde udbetales et beløb svarende til den mælkemængde, der blev leveret af interessentselskabet indtil årsskiftet, eller den mælkemængde klager efterfølgende leverede. Klager udtrykte håb om, at bekendtgørelsen ville blive ændret for at sikre ligeværdig behandling af alle mælkeproducenter.
Landbrugsstyrelsens bemærkninger
Landbrugsstyrelsen oversendte klagesagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet den 22. juni 2017. Styrelsen fastholdt, at klager ikke havde leveret mælk i hele referenceperioden, da virksomheden først blev overdraget midt i perioden, hvilket fremgik af CKR-nummeret og klagers egne oplysninger om omstruktureringen af den juridiske person. Styrelsen understregede, at støtte under ordningen blev udbetalt på et objektivt grundlag, og at det var en forudsætning, at landbrugeren havde leveret mælk i hele referenceperioden, uanset virksomhedens omstrukturering.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Landbrugsstyrelsens afgørelse af 13. april 2016 (revideret 21. juni 2016) om afslag på støtte fra EU's krisepulje til danske mælkeproducenter. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Nævnets vurdering af støtteberettigelse
Nævnet vurderede, at klager ikke opfyldte betingelserne for at modtage støtte. Ifølge Bekendtgørelse om ekstraordinær støtte til mælkeproducenter i forbindelse med en særlig markedsstøtteforanstaltning i mejerisektoren § 1 kan der udbetales tilskud til mælkeproducenter, som har haft leverancer til en godkendt opkøber i hele referenceperioden (1. oktober 2014 til 30. september 2015).
Definition af mælkeproducent
Bekendtgørelse om ekstraordinær støtte til mælkeproducenter i forbindelse med en særlig markedsstøtteforanstaltning i mejerisektoren § 2 definerer en mælkeproducent som en fysisk eller juridisk person, eller en sammenslutning heraf, der har haft mælkeleverance til en godkendt opkøber i hele referenceperioden. Nævnet fandt, at klager ikke kunne betragtes som mælkeproducent i henhold til denne definition, da klager ikke leverede mælk i hele referenceperioden. Dette blev baseret på klagers egne oplysninger om overtagelsen af interessentskabet den 1. januar 2015 og oplysninger fra CVR.
Nævnet lagde vægt på, at klager ikke opfyldte kravet om mælkeleverance i hele referenceperioden, og klagers synspunkt om pro-rata udbetaling kunne derfor ikke føre til et andet resultat.
Lignende afgørelser