Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af kendelse om midlertidigt forbud og påbud vedrørende varemærket ENDURANCE

Sagstype

Forbud og påbud

Status

Appelleret

Dato

18. september 2020

Sted

Vestre Landsret

Sagsemner

Ophavsret og eneret

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Parter

Partsrepræsentant: Advokat: Martin Hoffgaard Rasmussen, Advokat: Thomas Kruse Lie,

Rettens personale: Dommer: Peter Buhl, Dommer: Chris Olesen, Dommer: Anne Hedegaard Toft,

Part: Indkærede: WATERNLIFE ApS, Kærende: SPORTS GROUP DENMARK A/S

Sagen omhandler en tvist mellem Sports Group Denmark A/S (kærende) og Waternlife ApS (indkærede) vedrørende påstået varemærkekrænkelse. Sports Group Denmark A/S søgte et midlertidigt forbud og påbud mod Waternlife ApS's brug af navnet 'DANISH ENDURANCE', idet de hævdede, at dette krænkede deres rettigheder til varemærkerne 'ENDURANCE' og 'ENDURANCE ATHLECIA'.

Sagens Baggrund

  • Sports Group Denmark A/S har siden 2012 markedsført sportstøj og sportsudstyr under mærket 'ENDURANCE'.
  • Waternlife ApS indgav den 16. december 2019 en ansøgning om registrering af figurmærket 'DANISH ENDURANCE' i Canada.
  • Sø- og Handelsretten afsagde kendelse i sagen den 21. januar 2020, som Sports Group Denmark A/S efterfølgende kærede til Vestre Landsret.

Parternes Påstande

  • Sports Group Denmark A/S (Kærende): Gentog sine påstande fra Sø- og Handelsretten om, at Waternlife ApS's brug af 'DANISH ENDURANCE' krænker deres varemærkerettigheder, og at der derfor skulle meddeles midlertidigt forbud og påbud.
  • Waternlife ApS (Indkærede): Principalt påstod stadfæstelse af Sø- og Handelsrettens kendelse. Subsidiært, at et midlertidigt forbud skulle fremmes mod sikkerhedsstillelse på ikke under 15 mio. kr., eller et beløb fastsat af retten.

Fremlagte Oplysninger og Forklaringer

  • Brancheerklæring fra Dansk Mode & Textil (28. februar 2020): Erklæringen angav, at ordet 'ENDURANCE' som udgangspunkt ikke er beskrivende for sportstøj/udstyr, men primært en menneskelig egenskab. Det blev vurderet, at forbrugere ville opfatte Sports Group Denmarks ordmærke 'ENDURANCE' som et varemærke grundet massiv markedsføring og betydelig omsætning siden 2012. 'ENDURANCE'-varemærket blev anset for indarbejdet/velkendt i den danske forbrugerkreds, med en ikke-ubetydelig kendskabsgrad formodet at have eksisteret allerede pr. 1. august 2015.
  • Forbrugerundersøgelse (marts-april 2020): En undersøgelse viste, at 41% af respondenterne forbinder 'ENDURANCE' med et varemærke for sportstøj/artikler, og 78% opfatter 'ENDURANCE' på sportstøj/sko primært som et varemærke. Blandt dem, der havde købt sportstøj/sko/strømper siden 2012, opfattede 80% det som et varemærke.
  • Vidneforklaringer: Flere vidner, herunder administrerende direktør for Dansk Mode & Textil og tidligere kædechef i Sportigan, støttede opfattelsen af 'ENDURANCE' som et indarbejdet varemærke. Sports Groups indkøbschef forklarede om forhandlinger med Comfysocks A/S om leverance af 'ENDURANCE'-strømper, og sin skuffelse over, at Comfysocks A/S senere indgik aftale med Waternlife om et lignende mærke. En håndboldspiller vidnede om Instagram-opslag med 'DANISH ENDURANCE'-produkter.
  • Waternlifes Økonomi og Markedsføring: Waternlifes nettoresultat før skat for 'DANISH ENDURANCE' var ca. 14 mio. kr. i 2019, med et budget på 20 mio. kr. i 2020. Markedsføringsudgifterne i 2020 var 10-12 mio. kr. Waternlife ansøgte om beskyttelse af 'DANISH ENDURANCE' som figurmærke i USA.

Landsrettens Begrundelse og Resultat

Landsretten tiltrådte Sø- og Handelsrettens vurdering og fandt, at Sports Group Denmark A/S ikke havde sandsynliggjort, at ordet 'endurance' er beskrivende for en egenskab ved tøj.

Varemærkets Særpræg og Indarbejdelse

  • Landsretten tiltrådte, at Sports Group Denmark A/S ikke har sandsynliggjort, at ordmærket 'ENDURANCE' for sportstøj har oprindeligt særpræg.
  • Vurderingen af, om Sports Group Denmark A/S havde opnået varemærkeret til 'ENDURANCE' ved indarbejdelse i 2015 (da Waternlife begyndte at anvende 'DANISH ENDURANCE'), beroede på oplysninger om markedsandel, varighed af brug, markedsføringsomfang, kendskabsgrad og brancheerklæringer.
  • Landsretten fandt, at Sports Group Denmark A/S heller ikke havde sandsynliggjort, at mærket var indarbejdet i 2015. Dette blev begrundet med, at de første 'ENDURANCE'-produkter blev solgt i august 2013, og at hverken forbrugerundersøgelsen fra 2019, den supplerende forbrugerundersøgelse fra 2020 eller Dansk Mode & Textils brancheerklæring støttede, at mærket var indarbejdet i 2015.

Afgørelse

  • På baggrund heraf og i øvrigt af de grunde, der er anført af Sø- og Handelsretten, nægtede landsretten Sports Group Denmark A/S's påstande 1-3 fremme.
  • Sø- og Handelsrettens kendelse blev stadfæstet.
  • Sports Group Denmark A/S blev pålagt at betale 30.000 kr. i sagsomkostninger til Waternlife ApS inden 14 dage, forrentet efter Renteloven § 8 a. Beløbet dækker udgifter til advokatbistand og er eksklusive moms. Sagen blev behandlet efter Retsplejeloven § 413.

Lignende afgørelser