Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af afslag på genoptagelse af momstilsvar for konsulentvirksomhed

Dato

10. juni 2020

Hoved Emner

Når man ønsker en sag genoptaget

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Genoptagelse, Moms, Foreløbig fastsættelse, Skatteforvaltningsloven, Ordinær genoptagelse, Ekstraordinær genoptagelse, Dokumentationskrav

Sagen omhandler en enkeltmandsvirksomheds anmodning om genoptagelse af momstilsvar for perioderne 1. kvartal 2012 til 4. kvartal 2013. Virksomheden, der var registreret med branchekoder inden for IT-konsulentbistand og fotografisk virksomhed, havde ikke selvangivet moms i de pågældende perioder. Som følge heraf havde SKAT foreløbigt fastsat momstilsvaret, baseret på virksomhedens momsangivelse for 4. kvartal 2011.

Virksomhedsindehaveren henvendte sig til sin repræsentant den 15. april 2015, efter at være blevet bekendt med de skønsmæssige momsfastsættelser. Anmodningen om genoptagelse blev indsendt til SKAT den 3. juli 2015. I forbindelse med anmodningen blev der ikke fremsendt regnskabsmateriale for 2012 og 2013, og repræsentanten oplyste, at det ikke var muligt at fremlægge det korrekte momsresultat på daværende tidspunkt. SKAT afviste anmodningen den 7. september 2015.

SKAT begrundede afslaget for 1. kvartal 2012 med, at fristen for ordinær genoptagelse var udløbet, og at der ikke forelå særlige omstændigheder, jf. Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 4, der kunne begrunde ekstraordinær genoptagelse. For perioderne 2. kvartal 2012 til 4. kvartal 2013 afviste SKAT ordinær genoptagelse, jf. Skatteforvaltningsloven § 31, stk. 2, da der ikke var fremlagt oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kunne begrunde en ændring.

Virksomhedens repræsentant nedlagde påstand om genoptagelse med henblik på nedsættelse af momstilsvaret. Det blev anført, at SKATs skønsmæssige fastsættelser var materielt urigtige og for høje. For 1. kvartal 2012 blev det fremhævet, at virksomheden kun havde været aktiv i 13 dage i 2011, og at den foreløbige fastsættelse på 24.000 kr. var åbenbart urimelig. Det blev også gjort gældende, at der forelå særlige omstændigheder, og at en ændring på over 5.000 kr. normalt bør medføre genoptagelse. For de øvrige perioder blev det anført, at fristen for ordinær genoptagelse ikke var udløbet, og at de fremlagte resultatopgørelser og balancer dokumenterede en lavere momsforpligtelse. Virksomheden argumenterede for, at der ved retspraksis er fastslået, at der vil være udgifter svarende til en købsmoms på minimum 20% af salgsmomsen.

Virksomhedens foreslåede momsforpligtelser var som følger:

PeriodeSKATs fastsættelse (kr.)Klagerens forslag (kr.)Nedsættelse (kr.)
1. kvartal 201224.000,005.333,8418.666,16
2. kvartal 201224.000,005.333,8418.666,16
3. kvartal 201224.000,005.333,8418.666,16
4. kvartal 201224.000,005.333,8418.666,16
1. kvartal 20138.000,006.459,001.541,00
2. kvartal 20138.000,006.459,001.541,00
3. kvartal 20138.000,006.459,001.541,00
4. kvartal 20138.000,006.459,001.541,00
Total128.000,0047.771,0480.228,96

Ekstraordinær genoptagelse for 1. kvartal 2012

Landsskatteretten bemærkede, at anmodningen om genoptagelse for 1. kvartal 2012 blev fremsat den 3. juli 2015, hvilket var efter udløbet af den ordinære frist den 10. maj 2015, jf. Skatteforvaltningsloven § 31, stk. 2. Spørgsmålet skulle derfor afgøres efter reglerne om ekstraordinær genoptagelse, specifikt Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 4 om særlige omstændigheder.

Retten fandt ikke, at der forelå særlige omstændigheder, der kunne begrunde genoptagelse. Der blev lagt vægt på, at virksomhedsindehaveren selv er ansvarlig for korrekt og rettidig momsindberetning, og at det ikke var tilstrækkeligt dokumenteret, at han havde været ude af stand til at indsende momsangivelser eller reagere på SKATs foreløbige fastsættelser inden for den ordinære frist. SKATs foreløbige fastsættelse på 24.000 kr. for 1. kvartal 2012 blev anset for at ligge inden for forvaltningens skønsmargin, især da den var baseret på virksomhedens selvangivne moms for 4. kvartal 2011 på 24.173 kr.

Vedrørende klagerens henvisning til et væsentlighedskriterium på 5.000 kr. (analogt fra Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 8), bemærkede retten, at dette forudsætter, at de øvrige betingelser for genoptagelse efter Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 4 er opfyldt, hvilket ikke var tilfældet her.

Endvidere fandt retten det ikke dokumenteret, at anmodningen om genoptagelse var fremsat senest 6 måneder efter, at virksomhedsindehaveren fik kundskab om forholdet, jf. Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2. Retten lagde til grund, at kundskabstidspunktet var i umiddelbar forlængelse af SKATs foreløbige fastsættelse den 25. maj 2012.

SKATs afgørelse om afslag på ekstraordinær genoptagelse for 1. kvartal 2012 blev derfor stadfæstet.

Ordinær genoptagelse for 2. kvartal 2012 til 3. kvartal 2012

Anmodningen om genoptagelse blev modtaget af SKAT den 3. juli 2015, hvilket var inden for den ordinære frist for disse perioder, jf. Skatteforvaltningsloven § 31, stk. 2. Det afgørende var, om der var fremlagt oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kunne begrunde en ændring af momstilsvaret.

Retten fandt, at SKAT var berettiget til at give afslag på ordinær genoptagelse, da virksomheden ikke inden for den ordinære frist havde fremlagt sådanne oplysninger. Der blev henvist til SKM2019.523LSR, som fastslår, at genoptagelse ikke skal ske, hvis oplysninger først indsendes efter udløbet af den ordinære frist og efter SKATs afgørelse. Resultatopgørelse og balance for 2012 og 2013 blev først fremsendt i forbindelse med klagen til Skatteankestyrelsen, efter SKATs afgørelse og efter fristens udløb.

SKATs afgørelse om afslag på ordinær genoptagelse for 2. kvartal 2012 og 3. kvartal 2012 blev derfor stadfæstet.

Ordinær genoptagelse for 4. kvartal 2012 til 4. kvartal 2013

Anmodningen om genoptagelse blev modtaget af SKAT den 3. juli 2015, hvilket var inden for den ordinære frist for disse perioder, jf. Skatteforvaltningsloven § 31, stk. 2. Virksomheden havde i forbindelse med klagen til Skatteankestyrelsen indsendt resultatopgørelse og balance for 2012 og 2013, samt posteringsjournal, kontospecifikationer og kontoudtog.

Retten fandt dog, at de fremlagte resultatopgørelser og balancer ikke opfyldte kravene til et fyldestgørende regnskab, som kunne begrunde en ændring af momstilsvaret, jf. Bogføringsloven § 3, stk. 1, nr. 4 og Bogføringsloven § 5. Der blev især lagt vægt på, at der ikke var fremlagt fakturaer.

SKATs afgørelse om afslag på ordinær genoptagelse for 4. kvartal 2012 til 4. kvartal 2013 blev derfor stadfæstet.

Lignende afgørelser