Forbruger ikke berettiget til erstatning for taxi og parkering grundet forsinket bagage med bilnøgler
Dato
7. marts 2014
Nævn
Forbrugerklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Flytning og transport
Højdepunkt
Forbrugers bilnøgler lå i forsinket baggage Det måtte anses for almindelig kendt,
En forbruger oplevede, at hans indtjekkede bagage blev forsinket ved hjemkomst fra en flyrejse. I bagagen befandt sig forbrugerens bilnøgler, hvilket forhindrede ham i at køre hjem i sin parkerede bil fra lufthavnen. Som følge heraf måtte forbrugeren tage en taxi hjem og en ny taxi tilbage til lufthavnen dagen efter for at hente sin bil, hvilket også medførte udgifter til et ekstra døgns parkering.
Forbrugeren krævede erstatning for disse ekstraudgifter, som beløb sig til 1.961 kr. Den erhvervsdrivende, et rejsebureau, afviste kravet med den begrundelse, at de ikke var ansvarlige for bagagehåndtering.
Værneting og Lovvalg
Da den erhvervsdrivende er hjemmehørende i Sverige, skulle spørgsmålet om værneting og lovvalg afgøres efter internationale regler. Forbrugerklagenævnet fastslog sin stedlige kompetence til at behandle sagen i henhold til Bruxelles I-forordningen art. 5, nr. 1, litra b, 2. led, da flyrejsen skulle påbegyndes i København.
Vedrørende lovvalget blev det afgjort efter Rom-konventionen art. 4, stk. 5, 2. pkt., som er implementeret i dansk ret. Nævnet vurderede, at aftalen havde sin nærmeste tilknytning til Danmark, idet forbrugeren har bopæl i Danmark, rejsen startede og sluttede i Danmark, aftalen blev indgået på en dansksproget hjemmeside, og købesummen blev afregnet i danske kroner. Dansk ret fandt derfor anvendelse på forholdet mellem parterne.
Forbrugerklagenævnet lagde til grund, at forbrugerens bagage med bilnøglerne var forsinket i 24 timer.
Nævnets Vurdering af Erstatningskrav
Nævnet vurderede, at forbrugeren ikke var berettiget til erstatning for forsinkelsen. Denne afgørelse blev truffet med vægt på, at det må anses for almindeligt kendt, at bagage kan blive forsinket.
Egen Skyld
Nævnet fandt, at forbrugeren ved at anbringe sine bilnøgler i den indtjekkede bagage havde udvist en sådan grad af egen skyld, at han ikke var berettiget til at modtage erstatning for de opståede udgifter.
Lignende afgørelser