Command Palette

Search for a command to run...

Lempelsesmetode for svensk pension - Credit eller Exemption? - Betingelser for anvendelse af exemptionsmetoden ved pension udbetalt fra Sverige

Dato

17. marts 2014

Hoved Emner

Udenlandsk indkomst

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Dobbeltbeskatningsoverenskomst, Pension, Creditmetoden, Exemptionsmetoden, Overgangsordning, Svensk pension, Skattepligt

Sagen omhandlede spørgsmålet om, hvilken lempelsesmetode der skulle anvendes på pensionsudbetalinger fra Sverige til en fuldt skattepligtig person i Danmark. SKAT havde anvendt creditmetoden, mens klageren mente at være berettiget til lempelse efter exemptionsmetoden i henhold til en overgangsordning.

Klageren søgte den 1. juni 2010 om udbetaling af pension fra Sverige og modtog den 19. november 2010 en afgørelse om, at han var berettiget til pension fra juli 2004 til november 2010. Det samlede beløb på 413.230 SEK (svarende til 349.348 DKK) blev udbetalt og beskattet i 2010, hvor klageren fik credit for den svenske skat på 53.586 SEK (44.701 DKK).

SKATs afgørelse

SKAT fastholdt, at klageren kun var berettiget til lempelse efter creditmetoden. Dette var i overensstemmelse med Den Nordiske Dobbeltbeskatningsoverenskomst § 18 og Den Nordiske Dobbeltbeskatningsoverenskomst § 25, stk. 1, litra a. SKAT henviste til en overgangsordning i Lov nr. 1193 af 10. december 2008, som tillod exemptionslempelse, hvis to betingelser var opfyldt:

  • Personen skulle være fuldt skattepligtig til Danmark den 8. oktober 2008.
  • Personen skulle pr. 31. januar 2009 være begyndt at modtage pension fra et nordisk land.

SKATs vejledning (Ligningsvejledningen 2012 – 2, del D.E.) præciserede, at betingelsen også var opfyldt, hvis ansøgning om pension var indleveret senest den 31. januar 2009, og pensionen kom til udbetaling med tilbagevirkende kraft for en periode før 2009. Da klageren først søgte om pension den 1. juni 2010, opfyldte han ikke betingelserne for exemptionslempelse.

Klagerens argumentation

Klagerens repræsentant påstod, at klageren var berettiget til exemptionslempelse. Argumentationen var baseret på, at det svenske pensionssystem betød, at klageren var berettiget til pension fra 2004, uanset hvornår ansøgningen blev indgivet. Repræsentanten anførte, at der ikke var en klar definition af "modtaget" i lovgivningen eller dens forarbejder, og at det burde fortolkes som "berettiget til" pension for en periode før 31. januar 2009, snarere end fysisk modtagelse. Dette blev understøttet af praksis vedrørende gaver og tilbageførsel af vederlag.

Klageren fremlagde en oversigt over de månedlige pensionsbeløb i SEK:

IndkomståretSEK pr. måned
20045.145
20055.171
20065.220
20075.301
20085.421
20095.661
20105.552

Repræsentanten argumenterede, at da pensionen vedrørte perioden før 31. januar 2009, burde overgangsbestemmelsen finde anvendelse, og at beskatningstidspunktet ikke var afgørende for protokollens anvendelse.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse om, at klageren alene var berettiget til lempelse efter creditmetoden for pension modtaget fra Sverige.

Det blev ubestridt fastslået, at klageren i de omhandlede år var fuldt skattepligtig til Danmark i henhold til Kildeskatteloven § 1, hvilket medfører skattepligt af al indkomst, uanset hvor den stammer fra. Klageren ansøgte om svensk pension den 1. juni 2010 og fik den 19. november 2010 tilkendt pension for perioden juli 2004 til november 2010, udbetalt som et samlet beløb i 2010. Klageren havde betalt svensk skat af beløbet.

Som hovedregel lemper Danmark for dobbeltbeskatning efter creditmetoden i henhold til Den Nordiske Dobbeltbeskatningsoverenskomst § 25, stk. 1, litra a. En undtagelse til denne hovedregel findes i Lov nr. 1193 af 11. december 2008 § 2, som tillader lempelse efter exemptionsmetoden, hvis visse betingelser er opfyldt. Denne bestemmelse kræver, at en person, der var skattepligtig efter Kildeskatteloven § 1 den 8. oktober 2008, senest den 31. januar 2009 "modtog pension" fra Sverige.

Landsskatteretten fandt, at en almindelig forståelse af ordlyden "modtog pension" indebærer, at skatteyderen faktisk skal være begyndt at modtage pensionen senest den 31. januar 2009. Det er således ikke tilstrækkeligt, at skatteyderen blot var berettiget til at modtage pensionen før denne dato, hvis den faktiske modtagelse ikke havde fundet sted. Bestemmelsens forarbejder gav ikke anledning til en anden fortolkning.

Det forhold, at SKAT i Den Juridiske Vejledning 2012, afsnit D.E., havde tilladt exemptionslempelse for skatteydere, der blot havde indgivet ansøgning om pension før den 31. januar 2009, kunne ikke føre til et andet resultat, da dette ikke ændrer den juridiske fortolkning af lovteksten. Endvidere blev det anførte om mulighederne for tilbagefordeling af pensionen anset for irrelevant i den foreliggende sag.

På baggrund af ovenstående blev SKATs afgørelse stadfæstet.

Lignende afgørelser