Command Palette

Search for a command to run...

En klager indgav den 3. december 2015 en klage til Energiklagenævnet over Energistyrelsens afgørelse af samme dato. Sagen omhandlede et energimærke (nr. [XXX]) udarbejdet den 26. maj 2014 af Factum2 A/S for klagers ejendom beliggende [XXX]. Klageren, der overtog ejendommen den 1. februar 2015, mente, at energimærket indeholdt urigtige oplysninger vedrørende ejendommens kedelanlæg.

Klagerens indsigelser

Klageren anførte, at beskrivelsen af kedlen som "en ny kondenserende væghængt kedelunit" var misvisende, da fyret reelt var omkring ni år gammelt. Klageren oplyste at have haft betydelige problemer med gasfyret siden overtagelsen og havde brugt cirka 14.000 kr. på reparationer. Klageren mente, at kendskab til fyrets reelle alder ville have påvirket budprisen på ejendommen.

Energimærkningsfirmaets og Energistyrelsens standpunkt

Energimærkningsfirmaet afviste klagen den 26. juni 2015 med henvisning til, at de havde anvendt en standardtekst fra indberetningsprogrammet Energy 10 (E10), som var godkendt af Energistyrelsen. De anså ikke energimærkningsrapporten for en salgsopstilling og mente, at deres opgave var at beregne fyrets virkning, ikke at vurdere dets defekter.

Energistyrelsen realitetsbehandlede klagen og traf afgørelse den 3. december 2015. Energistyrelsen fandt, at energimærkningsfirmaet samlet set havde udarbejdet energimærket inden for de tilladte afvigelser i henhold til retningslinjerne i Håndbog for Energikonsulenter 2014. Klageren fik derfor ikke medhold i sin påstand. Klageren fastholdt dog sin klage over for Energiklagenævnet, idet et ni år gammelt fyr ikke kunne betegnes som "nyt". Energistyrelsen fastholdt sin afgørelse og havde ingen yderligere kommentarer.

Energiklagenævnet stadfæstede Energistyrelsens afgørelse af 3. december 2015, men med en væsentlig ændring.

Krav om berigtigelse af energimærket

Det blev pålagt Energistyrelsen at påbyde det certificerede energimærkningsfirma at berigtige energimærket. Berigtigelsen skulle sikre korrekt registrering af ejendommens kedelanlæg, specifikt vedrørende kedlens fremstillingsår.

Nævnets begrundelse

Nævnet henviste til, at formålet med energimærkning er at fremme energibesparelser og synliggøre bygningens energiforbrug. Reglerne for energimærkninger indberettet den 8. marts 2014 eller senere fremgår af Bekendtgørelse om Håndbog for Energikonsulenter. Da det påklagede energimærke blev indberettet den 26. maj 2014, var retningslinjerne i denne håndbog gældende.

Det fremgår af Bekendtgørelse om Håndbog for Energikonsulenter, at bygningens fysiske karakteristika og faktiske forhold, herunder varmeanlæggets type og kedlens fremstillingsår, skal registreres. Nævnet konstaterede, at energimærket ikke angav kedlens fremstillingsår, hvilket er en juridisk bindende regel. Denne manglende information fratog klageren muligheden for at inddrage kedlens alder i budafgivelsen.

Vurdering af betegnelsen "ny"

For så vidt angår betegnelsen "ny" for kedelanlægget, tilsluttede Energiklagenævnet sig Energistyrelsens vurdering. Nævnet henviste til Bekendtgørelse om Håndbog for Energikonsulenter, hvoraf det fremgår, at levetiden for varmeproducerende anlæg som kedler er fastsat til 20 år. En kedel under 10 år kan derfor retteligt betegnes som "nyere" i henhold til Bekendtgørelse om Håndbog for Energikonsulenter under typedefinitionen "nyere kondenserende" gaskedel. Nævnet fandt derfor, at betegnelsen "ny" ikke var misvisende, forudsat at kedlens fremstillingsår også var angivet.

Retsgrundlag for afgørelsen

Afgørelsen blev truffet i henhold til Bekendtgørelse om energimærkning af bygninger § 38, stk. 1, nr. 1, Bekendtgørelse om energimærkning af bygninger § 39 og Bekendtgørelse om energimærkning af bygninger § 45, stk. 1-2. Klageadgangen til Energiklagenævnet er fastsat i Bekendtgørelse om energimærkning af bygninger § 38, stk. 1, nr. 1, som omfatter klagesager efter Bekendtgørelse om energimærkning af bygninger § 36, stk. 4 og Bekendtgørelse om energimærkning af bygninger § 37, stk. 4. Muligheden for at påbyde berigtigelse af fejl og mangler fremgår af Bekendtgørelse om energimærkning af bygninger § 39. Afgørelsen kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Bekendtgørelse om energimærkning af bygninger § 38, stk. 4. Klagefristen er fire uger efter meddelelse af afgørelsen, jf. Lov om fremme af energibesparelser i bygninger § 29, stk. 3.

Lignende afgørelser