Uenighed om lønsikringsydelse: Kvalifikationsperiode trumfer fejlagtige oplysninger på 'Min Side'
Dato
23. april 2025
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Arbejdsløshedsf
Afgørelse
Selskab medhold
Firma navn
Gjensidige Forsikring
Dokument
Sagen omhandler en tvist mellem en forsikringstager og Gjensidige Forsikring vedrørende udbetaling af lønsikring.
Klageren tegnede en lønsikring den 1. november 2014. Den 22. august 2023 blev forsikringen overført til Gjensidige Forsikring, hvor forsikringsydelsen var 14.000 kr. pr. måned. Den 3. april 2024 modtog klageren et opdateret forsikringscertifikat og nye forsikringsbetingelser, der angav en forhøjelse af forsikringsydelsen til 16.000 kr. pr. måned gældende fra 1. februar 2024. Brevet og betingelserne informerede samtidig om en kvalifikationsperiode på 9 måneder for den forhøjede ydelse, hvor den tidligere ydelse ville gælde ved ledighed inden for perioden.
Klageren blev ufrivilligt ledig den 25. april 2024 med sidste løndag den 31. juli 2024 og var ledig fra 1. august 2024. Han anmeldte ledigheden den 5. august 2024. Selskabet anerkendte en månedlig ydelse på 14.000 kr., men afviste 16.000 kr. med henvisning til, at opsigelsen lå inden for den 9 måneders kvalifikationsperiode for den forhøjede ydelse.
Klageren fastholdt, at han var berettiget til 16.000 kr. pr. måned. Han henviste til, at "min side" på selskabets hjemmeside viste en dækning på 16.000 kr., og at han i god tro havde stolet på disse oplysninger. Han mente, at oplysningerne på "min side" var bindende for selskabet, jf. aftaleloven, og at han havde betalt for en dækning på 16.000 kr.
Selskabet erkendte, at der var en fejl på "min side", hvor der fejlagtigt stod 16.000 kr. som både nuværende og tidligere ydelse, hvor det retteligt skulle have været 14.000 kr. Selskabet argumenterede dog for, at fejlen på hjemmesiden ikke kunne tilsidesætte de klare vilkår i forsikringsbetingelserne og det fremsendte brev af 3. april 2024, som tydeligt beskrev kvalifikationsperioden og den gældende ydelse ved ledighed inden for denne periode. Selskabet nævnte desuden, at klageren reelt kun var berettiget til 10.000 kr. på grund af en tidligere forhøjelse fra 10.000 kr. til 14.000 kr. i august 2023, men at de fortsat ville anerkende 14.000 kr.
Klageren får ikke medhold
Ankenævnet finder ikke grundlag for at pålægge selskabet at yde højere dækning end 14.000 kr. pr. måned. Dette skyldes, at forhøjelsen til 16.000 kr. var omfattet af en kvalifikationsperiode.
- Fejlangivelsen af dækningen på klagerens "min side" er ikke af en sådan karakter, at klageren dermed kan opnå en bedre ret, end det der følger af aftalegrundlaget og de breve, som klageren modtog ved forhøjelsen af dækningssummen.
- Klageren blev opsagt den 25. april 2024. Dækningssummen blev forhøjet den 3. april 2024 fra 14.000 kr. til 16.000 kr. Klageren kan derfor ikke have været uvidende om dækningssummen og kvalifikationsperioden den 25. april 2024.
- Det fremgår af forsikringscertifikatet af 3. april 2024, at forsikringens startdato er 1. oktober 2023, at forsikringsydelsen er ændret fra 14.000 kr. til 16.000 kr., og at der gælder en kvalifikationsperiode på 9 måneder fra forsikringens startdato. Kvalifikationsperioden udløb derfor den 1. juli 2024, og klageren blev opsagt den 25. april 2024, hvilket var inden for denne periode.
- Brevet af 3. april 2024 informerede om, at hvis klageren blev ufrivilligt ledig i kvalifikationsperioden på 9 måneder, ville han alene have krav på udbetaling af den tidligere forsikringsydelse.
- Nævnet bemærker, at forsikringsoplysningerne på "min side" – uanset rettelsen af den konkrete fejl – kunne fremstå mere klart og tydeligt. Selskabet har beklaget fejlen.
Lignende afgørelser