Klage over Tønder Kommunes accept af skift af varmekilde fra fjernvarme til stokerpillefyr
Dato
6. juli 2012
Nævn
Energiklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Varmeforsyning
Tilknyttede dokumenter
Højdepunkt
Klage over Tønder Kommunes accept af skift af varmekilde
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage fra Toftlund Fjernvarme A.m.b.a. (herefter benævnt værket) over Tønder Kommunes afgørelse af 26. oktober 2011. Kommunen havde accepteret, at ejendommen beliggende [XXX], ejet af [XXX], kunne skifte varmekilde fra fjernvarme til et stokerpillefyr.
Ejendommens baggrund og varmeforsyning
Ejendommen er opført i 1923 og ombygget i 1974. Den har aftaget fjernvarme siden 1961. Ejendommen ligger i et område, der er omfattet af den tidligere Nørre-Rangstrup Kommunes varmeplan fra 1987, som udlægger området til kollektiv forsyning, men uden at pålægge tilslutningspligt til fjernvarme. Ejendommen er også dækket af lokalplan 1.4-08 lbn fra 2004, der pålægger tilslutningspligt for nybyggeri i området. Da ejendommen er ældre end disse planer, og der ikke er tinglyst tilslutningspligt, vurderede Tønder Kommune, at den ikke var omfattet af tilslutningspligt.
Kommunens afgørelse og værkets indsigelse
[XXX] henvendte sig i efteråret 2011 til Tønder Kommune med ønske om at skifte varmekilde. Efter høring af værket meddelte kommunen den 26. oktober 2011 accept af skiftet. Værket gjorde indsigelse og argumenterede for, at ejendommen burde pålægges forblivelsespligt, da varmeplanen for området bestemmer kollektiv forsyning, og et skift kunne undergrave fjernvarmeforsyningen. Værket henviste til, at ejeren var bekendt med fjernvarmen som varmekilde ved købet.
Projektforslag fra 2002
I forbindelse med klagen fremsendte værket dokumenter vedrørende et projektforslag (nr. 525.01.001) fra 2002, som Nørre-Rangstrup Kommune havde behandlet. Projektforslaget ansøgte om godkendelse i henhold til Varmeforsyningsloven og Bekendtgørelse om tilslutnings mv. til kollektive varmeforsyningsanlæg. Det indeholdt blandt andet punkter om:
- Punkt A: At værket inden for det eksisterende ledningsnet forsyner allerede tilsluttede ejendomme med varme, jf. Bekendtgørelse om tilslutnings mv. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 2.
- Punkt B: At værket ved nybyggeri inden for det eksisterende ledningsnet forsyner fremtidig ny bebyggelse, jf. Bekendtgørelse om tilslutnings mv. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 8.
- Punkt C: At der ikke sker tilslutning til andre opvarmningssystemer inden for det eksisterende ledningsnet uden værkets godkendelse, jf. Bekendtgørelse om tilslutnings mv. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 6, Bekendtgørelse om tilslutnings mv. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 7 og Varmeforsyningsloven § 14.
- Punkt D: At der skal foretages tilslutning til værket, hvis der i forbindelse med større renovering af en eksisterende ejendom sker udskiftning af eksisterende opvarmningssystem på 70 % eller derover, jf. Bekendtgørelse om tilslutnings mv. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 7, stk. 2 og Bekendtgørelse om tilslutnings mv. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 6, stk. 2.
Projektforslaget blev foreløbigt godkendt den 9. april 2001 og endeligt godkendt den 24. juni 2002. Offentlig meddelelse blev givet i Ugeavisen, men Tønder Kommune kunne ikke finde bevis for, at der var sendt direkte meddelelser til de berørte ejere om den endelige godkendelse, og der var heller ikke tinglyst forblivelsespligt på ejendommen.
Energiklagenævnet stadfæstede Tønder Kommunes afgørelse af 26. oktober 2011, hvilket betyder, at ejendommen kan skifte varmekilde fra fjernvarme til stokerpillefyr.
Begrundelse for afgørelsen
Energiklagenævnet lagde til grund, at Nørre-Rangstrup Kommune i 2002 godkendte projektforslag nr. 525.01.001, som pålagde forblivelsespligt for allerede tilsluttede ejendomme (jf. projektforslagets punkt A) og tilslutningspligt ved nybyggeri og større renoveringer (jf. punkt B og D). Dette var i overensstemmelse med Bekendtgørelse om tilslutnings mv. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 2, som kræver et godkendt projekt for pålæggelse af tilslutningspligt.
Imidlertid er det en gyldighedsbetingelse for pålæggelse af tilslutnings- og forblivelsespligt, at kommunens beslutning meddeles skriftligt direkte til ejeren af den pågældende ejendom, jf. Bekendtgørelse om tilslutnings mv. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 20. Kravet om tinglysning er derimod ikke en gyldighedsbetingelse, men har alene oplysende karakter.
Da Tønder Kommune ikke kunne fremlægge dokumentation for, at den tidligere ejer af ejendommen havde modtaget en direkte skriftlig meddelelse om pålæggelse af forblivelsespligt, fandt Energiklagenævnet, at ejendommen ikke var pålagt forblivelsespligt efter tilslutningsbekendtgørelsens regler. Energiklagenævnet bemærkede, at det ligger uden for nævnets kompetence at tage stilling til spørgsmål efter Planloven.
Afgørelsens hjemmel
Afgørelsen blev truffet i henhold til Varmeforsyningsloven § 26, stk. 1 og Bekendtgørelse om tilslutnings mv. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 21, stk. 1.
Lignende afgørelser