Implementering af energieffektivitetsdirektivet: Ændringer i bekendtgørelser om fjernkøling og kollektiv varmeforsyning
Myndighed
Energistyrelsen
Publiceringsdato
2. juni 2025
Kilde
HøringsportalenOmråde
Energi- og vandforsyning
Type
Bekendtgørelser
Ikrafttrædelsesdato
11. oktober 2025
Tilknyttede dokumenter
Energistyrelsen har sendt et udkast i høring til to nye bekendtgørelser, der skal stramme reglerne for godkendelse af fjernvarme- og fjernkølingsprojekter. Formålet er at implementere dele af EU's omarbejdede energieffektivitetsdirektiv (EED) og fremme den grønne omstilling i varmesektoren. Høringsfristen er sat til den 30. juni 2025, og reglerne forventes at træde i kraft den 11. oktober 2025.
Hovedændringer
De nye bekendtgørelser introducerer en række markante ændringer for både fjernvarme og fjernkøling:
1. Definition af 'Effektive' Anlæg: Der indføres en ny, dynamisk definition på, hvornår et fjernvarme- eller fjernkølingssystem er 'effektivt'. Kravene til andelen af vedvarende energi, overskudsvarme/-kulde og højeffektiv kraftvarme skærpes løbende frem mod 2050. Kun projekter, der lever op til kravene på idriftsættelsestidspunktet, kan blive godkendt.
Periode | Væsentligste krav til "Effektivt" Anlæg |
---|---|
Indtil 31/12/2027 | Mindst 50% VE, 50% overskudsvarme/-kulde, 75% kraftvarme, eller 50% af en kombination. |
Fra 01/01/2028 | Skærpede krav, bl.a. til kombinationer hvor den samlede andel af VE, overskud eller kraftvarme er mindst 50%. |
Fra 01/01/2035 | Samlet andel af VE, overskud eller kraftvarme skal være mindst 80%, og andelen af VE/overskud alene skal være mindst 35%. |
Fra 01/01/2040 | Samlet andel af VE, overskud eller kraftvarme skal være mindst 95%, og andelen af VE/overskud alene skal være mindst 35%. |
Fra 01/01/2050 | Anlægget skal udelukkende anvende vedvarende energi, overskudsvarme/-kulde eller en kombination heraf. |
2. Udfasning af Fossile Brændsler:
- Frem til 2030: Nye anlæg må ikke anvende andre fossile brændsler end naturgas. Ved renovering må forbruget af fossile brændsler (undtagen naturgas) ikke stige.
- Efter 2030: Nye anlæg må slet ikke anvende fossile brændsler.
3. Kommunal Køleplanlægning: Kommuner med over 45.000 indbyggere bliver forpligtet til at udarbejde en plan for køleforsyningen. Planen skal laves i samarbejde med relevante parter, og offentligheden skal inddrages i processen.
4. Krav om Cost-Benefit-Analyse (CBA): Ved ansøgning om godkendelse af projekter skal der fremover vedlægges en cost-benefit-analyse, der vurderer potentialet for at udnytte overskudsvarme eller -kulde. Hvis analysen viser, at det er teknisk og økonomisk rentabelt, kan projektet som udgangspunkt kun godkendes, hvis det indrettes til at udnytte dette potentiale.
Økonomiske Konsekvenser
Energistyrelsen vurderer, at ændringerne vil medføre meget begrænsede byrder for dansk erhvervsliv. For fjernkøling skyldes det, at der er få virksomheder på området, og at praksis for projektudformning ikke ændres markant. Varmeforsyningsvirksomheder reguleres efter 'nødvendige omkostninger'-princippet og anses derfor ikke for at være en del af det konkurrenceudsatte erhvervsliv i denne sammenhæng.
Ikrafttrædelse og Proces
De nye bekendtgørelser forventes at træde i kraft den 11. oktober 2025. Ansøgninger, der er indsendt, men endnu ikke færdigbehandlet ved ikrafttrædelsen, vil blive behandlet efter de hidtil gældende regler. De nuværende bekendtgørelser – bekendtgørelse nr. 991 af 27. juni 2020 for fjernkøling og bekendtgørelse nr. 697 af 6. juni 2023 for fjernvarme – vil blive ophævet.
Lignende afgørelser