Search for a command to run...
Dato
5. marts 2025
Udsteder
Domstolen
Land
Irland
Dommer
EU-medlemsstater, Irland, Europa-Kommissionen, EU’s institutioner og organer
Dokument
Nøgleord
Denne sag om præjudiciel forelæggelse stammer fra en tvist i Irland mellem Waltham Abbey Residents Association (en beboerforening) og An Bord Pleanála (den irske naturstyrelse). Sagen vedrører godkendelsen af et strategisk anlægsprojekt for opførelse af 123 lejligheder, som er et projekt omfattet af bilag II til VVM-direktivet (direktiv 2011/92/EU), hvilket nødvendiggør en screeningprocedure for at afgøre, om en fuld miljøkonsekvensvurdering (VVM) er påkrævet.
Projektansøgningen indeholdt rapporter, der af den irske High Court blev anset for at være mangelfulde i forhold til specifikke analyser af dyrelivet og især flagermus, der er strengt beskyttede i henhold til Habitatdirektivet (direktiv 92/43/EØF, artikel 12).
Beboerforeningen indgav bemærkninger til styrelsen, hvori de fremlagde objektive oplysninger og observationer, der tydede på, at flagermus brugte byggeområdet og en nærliggende flodkorridor til fødesøgning og bevægelser. Dette skabte tvivl om projektets potentielle væsentlige indvirkninger på miljøet. Styrelsen godkendte imidlertid projektet uden at kræve en VVM og uden at anmode bygherren om supplerende oplysninger.
Den forelæggende ret ønskede primært at få afklaret to spørgsmål i lyset af forsigtighedsprincippet:
Domstolen konkluderer, at artikel 4, stk. 4-6, i VVM-direktivet (direktiv 2011/92/EU), fortolket i lyset af forsigtighedsprincippet, pålægger den kompetente myndighed en forpligtelse til at handle, når den modtager objektive oplysninger fra tredjeparter, der rejser tvivl om projektets væsentlige indvirkninger på miljøet.
Domstolen understreger, at en VVM skal gennemføres, så snart der foreligger en risiko for væsentlige indvirkninger på miljøet. En sådan risiko anses for at foreligge, når det på grundlag af objektive oplysninger ikke kan udelukkes, at projektet vil få væsentlige indvirkninger på miljøet (jf. præmis 41).
Myndigheden skal tage hensyn til alle relevante informationer, herunder spontant modtagne, objektive bemærkninger fra tredjeparter. Med henblik på at træffe en velbegrundet screeningafgørelse fastsætter Domstolen følgende procedure:
Afgørelsen fastslår vigtige principper vedrørende fortolkningen af VVM-direktivets screeningmekanisme, særligt i relation til forsigtighedsprincippet og beskyttelsen af biologisk mangfoldighed.
Domstolen anerkender, at selvom VVM-direktivet ikke kræver formel offentlig høring i screeningfasen, er det »god forvaltningsskik« at tage hensyn til uopfordrede, objektive bemærkninger fra offentligheden. Når disse bemærkninger rejser objektiv tvivl om væsentlige indvirkninger, skaber det en juridisk forpligtelse for myndigheden til at handle i overensstemmelse med forsigtighedsprincippet.

Kursus afholdes:
8. oktober i Hvidovre
9. oktober i Aarhus
Kurset giver deltagerne en grundig indføring i EU's nye løngennemsigtighedsdirektiv og dets praktiske im...
Læs mereLignende afgørelser

Nævnenes Hus
Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede en klage over Lemvig Kommunes VVM-redegørelse for et projekt om opstilling af fem vindmøl...

EU-Domstolen
Sagen vedrører en præjudiciel anmodning fra High Court (Irland) om fortolkningen af habitatdirektivet (92/43/EØF) og VVM-direktive...

Nævnenes Hus
Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede en sag om Region Midtjyllands afgørelse af 9. november 2017. Afgørelsen fastslog, at råst...