Læderarmbåndets holdbarhed ved brug med tilkøbt vedhæng
Dato
11. marts 2011
Nævn
Forbrugerklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Tøj, sko, tekstil og skind
Højdepunkt
Læderarmbånd blev slidt ved almindelig brug Armbåndet blev anset for mangelfuldt,
Lovreferencer
En forbruger indbragte en sag for Forbrugerklagenævnet vedrørende et læderarmbånd, hvor syningen var gået op efter cirka syv måneders brug. Armbåndet var købt sammen med et aftageligt vedhæng, et såkaldt sweet drop, som forbrugeren oplyste kun blev brugt i weekender og aldrig i forbindelse med vand eller sport.
Forbrugerens krav og den erhvervsdrivendes tilbud
Forbrugeren krævede armbåndet ombyttet til et nyt eller subsidiært udbetaling af 1.990 kr., svarende til prisen for et nyt armbånd. Forbrugeren argumenterede for, at et sådant armbånd burde have en længere holdbarhed, især da det fungerede som et basiselement i et "samlekoncept".
Den erhvervsdrivende afviste kravet og tilbød i stedet forbrugeren at købe et nyt armbånd med 20 % rabat. Virksomheden anførte, at armbåndet var stift og bar præg af at have været i kontakt med væske eller sved. Desuden forklarede den erhvervsdrivende, at vedhængets konstruktion var designet til at sidde stramt og minimere slid på læderarmbåndet.
Den sagkyndiges vurdering
En sagkyndig erklæring bekræftede, at syningen i armbåndet var gået op. Den sagkyndige vurderede, at skaden var opstået ved almindelig brug og skyldtes en yderligere slidfaktor fra det monterede sweet drop. Vedhænget sad stramt omkring lædersnoren, og to sølvkugler på indersiden af øskenet virkede som modhager, der rev og sled på snoren. Dette havde forårsaget et betydeligt slid, der førte til, at syningen blev slidt over. Ifølge den sagkyndige kunne skaden ikke afhjælpes.
Forbrugerklagenævnet vurderede, at armbåndet var mangelfuldt og gav forbrugeren medhold i sagen.
Mangelfuld vare
Nævnet fastslog, at der forelå en mangel, da armbåndet var af ringere beskaffenhed eller brugbarhed, end det ifølge aftalen og de foreliggende omstændigheder skulle være, jf. Købeloven § 76, stk. 1, nr. 4. Da armbåndet var tiltænkt at skulle bruges med det dertil købte sweet drop, anså nævnet armbåndet for at være af en ringere brugbarhed end forventet.
Forbrugerens ret til afhjælpning eller omlevering
Nævnet vurderede, at forbrugeren var berettiget til at få omleveret armbåndet med et nyt tilsvarende armbånd eller få udbetalt 1.990 kr., som et nyt armbånd ville koste. Dette er i overensstemmelse med Købeloven § 78, stk. 1 og 3, som fastslår, at afhjælpning eller omlevering skal ske vederlagsfrit og uden væsentlig ulempe for forbrugeren.
Nævnets begrundelse
Nævnet lagde vægt på flere faktorer i sin afgørelse:
- Armbåndet var kun cirka syv måneder gammelt, da manglen blev opdaget.
- Den sagkyndige havde udtalt, at vedhængets kugle var årsagen til, at syningen var gået op.
- Hele ideen med armbåndet var at bære disse sweet drops på armbåndet.
- Den konstaterede skade kunne ikke afhjælpes.
- Den erhvervsdrivende havde alene tilbudt forbrugeren at købe et nyt armbånd med 20 % rabat og havde dermed ikke tilbudt omlevering i købelovens forstand.
Den erhvervsdrivende blev pålagt at forrente forbrugerens krav og betale sagsomkostninger til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Lignende afgørelser