Forbrugerklagenævnet: Forventning om gratis reparation af klimaanlæg på brugt bil
Dato
29. januar 2009
Nævn
Forbrugerklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Køretøjer og tilbehør
Højdepunkt
Forventning om gratis afhjælpning En forbruger har som udgangspunkt en berettiget
Lovreferencer
En forbruger købte en 10 år gammel Toyota for 65.000 kr. Kort før købsaftalen blev indgået, var bilens klimaanlæg blevet repareret og trykprøvet for sælgerens regning. Dette skabte en forventning hos forbrugeren om, at anlægget var i orden.
Reklamation og uenighed om betaling
Cirka syv måneder efter købet konstaterede forbrugeren, at klimaanlægget ikke fungerede korrekt og reklamerede til sælgeren. Sælgeren udførte en reparation af klimaanlægget, men sendte efterfølgende en regning på 6.348,75 kr. til forbrugeren.
Forbrugeren afviste at betale regningen med henvisning til, at klimaanlægget stadig ikke virkede optimalt, og at sælgeren mundtligt havde lovet, at reparationer af anlægget ville være dækket i forbindelse med bilkøbet. Sælgeren fastholdt derimod, at fejlen ikke var til stede ved levering, da anlægget var trykprøvet uden fejl forinden. Sælgeren anførte også, at forbrugeren ikke havde oplyst, at reparationen blev anset for en reklamationssag ved indlevering af bilen.
Sagen blev herefter indbragt for Forbrugerklagenævnet for afgørelse.
Forbrugerklagenævnet behandlede sagen og traf en afgørelse baseret på et flertal af nævnsmedlemmerne.
Nævnets vurdering af reklamation og fejl
Nævnet vurderede, at forbrugeren ikke tilstrækkeligt havde dokumenteret, at der var reklameret over en defekt aircondition inden for de første seks måneder efter købet, hvor den såkaldte 100 pct.-garanti gjaldt. Det var dog ubestridt, at reklamationen skete kort tid efter udløbet af denne periode, og at sælgeren havde udskiftet aircondition-rørene.
Ved en besigtigelse af bilen blev der konstateret en mindre utæthed ved en rørsamling, hvilket blev anset for forventeligt på en 10 år gammel bil. Nævnets sagkyndige kunne ikke fastslå, om den fejl, der nødvendiggjorde udskiftning af rørene, havde været til stede på leveringstidspunktet, da de udskiftede dele ikke var blevet opbevaret og derfor ikke kunne undersøges. Dette er relevant i forhold til Købeloven § 77 a, stk. 3, som fastslår en formodningsregel for fejl, der viser sig inden for seks måneder efter levering.
Forbrugerens berettigede forventning
Nævnet bemærkede, at en forbruger som udgangspunkt har en berettiget forventning om, at reparationer udføres vederlagsfrit inden for reklamationsfristen, medmindre den erhvervsdrivende kan godtgøre, at forbrugeren har accepteret at betale på forhånd.
Et flertal af nævnsmedlemmerne (3 medlemmer) udtalte, at den omstændighed, at der inden købet havde været fejl på klimaanlægget, og at denne fejl var blevet udbedret og trykprøvet forud for salget, måtte give forbrugeren en berettiget forventning om, at eventuelle reparationer af anlægget inden for reklamationsfristen ville blive udført uden beregning. På denne baggrund blev forbrugeren friholdt for betaling af sælgerens faktura.
Et mindretal af nævnsmedlemmerne (2 medlemmer) mente derimod, at en defekt aircondition var forventelig på en 10 år gammel bil, og at fejlen ikke kunne føres tilbage til leveringstidspunktet. Mindretallet mente derfor, at forbrugeren efter syv måneder måtte forvente at skulle betale for reparationen.
Afgørelse og sagsomkostninger
Afgørelsen blev truffet efter stemmeflertallet, og den erhvervsdrivende blev pålagt at betale sagsomkostninger til Forbrugerstyrelsen.
Lignende afgørelser