Command Palette

Search for a command to run...

Studerende skal tilbagebetale SU grundet manglende arbejdstagerstatus efter EU-retten

Dato

27. september 2024

Myndighed

Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger

Ministerium

Social- og Boligministeriet

Sagsnummer

W20240977325

Dokument

Åbn PDF

Ankenævnet stadfæstede Uddannelses- og Forskningsstyrelsens afgørelse om tilbagebetaling af SU for en studerende, der var godkendt som arbejdstager efter EU-retten. Styrelsen krævede tilbagebetaling for perioden januar til april 2022, da den studerendes beskæftigelse blev vurderet til at udgøre et marginalt supplement.

Vurdering af arbejdstagerstatus

Det blev vurderet, at den studerende ikke var berettiget til SU som arbejdstager efter EU-retten i den pågældende periode. Selvom den studerende i januar og februar 2022 havde haft beskæftigelse i et omfang, der potentielt kunne medføre arbejdstagerstatus, ændrede beskæftigelsen karakter fra marts 2022. Ankenævnet lagde vægt på det månedlige timeantal og bruttoindkomst, som faldt markant efter februar 2022.

Det er et krav for at anse beskæftigelsen for faktisk og reel, at den opretholdes i en vis periode, hvilket ikke var tilfældet her. Yderligere forhold omkring ansættelsen, såsom manglende ret til løn under sygdom eller ferie med løn (kun feriepenge i henhold til ferieloven), samt fravær af pensionsordning, understøttede vurderingen af, at beskæftigelsen udgjorde et marginalt supplement.

Regler for SU og tilbagebetaling

En EU-statsborger kan have ret til støtte til uddannelse i Danmark, når den studerende opfylder de almindelige betingelser for berettigelse til SU og er arbejdstager i Danmark efter EU-retten, jf. SU-loven § 2 b og SU-bekendtgørelsen § 2, stk. 1. SU udbetales med foreløbige beløb i støtteåret og tildeles med endelige beløb efter støtteårets afslutning, som beskrevet i SU-loven § 28, stk. 1. Udbetalingen standses, og foreløbige beløb, der er udbetalt, kræves tilbagebetalt, hvis der er sket ændringer i forhold af betydning for tildelingen, herunder at man ikke er eller har været at betragte som arbejdstager efter EU-rettens regler. Dette er reguleret i SU-bekendtgørelsen § 56, stk. 2 og SU-loven § 30, stk. 1.

Ankenævnet bemærkede, at selv uforskyldt ledighed eller ferieafholdelse ikke kunne ændre vurderingen, da den studerende ikke opfyldte betingelserne for arbejdstagerstatus forud for disse perioder.

Arbejdstagerbegrebet i EU-retten

Efter EU-Domstolens praksis er det afgørende, om en person i en vis periode præsterer ydelser mod vederlag for en anden og efter dennes anvisninger. Hvis beskæftigelsen fremstår som et marginalt supplement, vil der dog ikke foreligge et arbejdstagerforhold efter EU-retten. EU-Domstolen har udtalt, at selv 10-12 timers arbejde om ugen kan være tilstrækkeligt, hvis arbejdet er faktisk og reelt og ikke marginalt. Dog kan uregelmæssighed og begrænset varighed af arbejdet tages i betragtning ved vurderingen af, om der er tale om faktisk og reel beskæftigelse. En samlet bedømmelse skal inddrage alle forhold omkring ansættelsen, herunder ret til betalt ferie, løn under sygdom, overenskomstdækning og ansættelsesforholdets varighed.

Lignende afgørelser