Pressenævnet: B. T. handlede korrekt ved hurtig rettelse af fejlagtig oplysning
Dato
22. marts 2024
Myndighed
Pressenævnet
Ministerium
Justitsministeriet
Sagsnummer
W20240915825
Dokument
Åbn PDFLovreferencer:
Pressenævnet har behandlet en klage fra [Klager] over en artikel i B.T. med titlen "Dømt for svindel – nu er han erklæret personlig konkurs", hvor [Klager] mente, at god presseskik var tilsidesat på grund af ukorrekte oplysninger.
Artiklen påstod, at konkursen af [Klager]s holdingselskab skyldtes, at hans firma ikke kunne overholde en aftale om et byggeprojekt. [Klager] fastholdt derimod, at årsagen var en kundes manglende betaling for et byggeprojekt, hvilket førte til et tab for hans selskab. Han fremlagde dokumentation og forklarede dette gentagne gange til journalisten.
Efter [Klager]s henvendelser, som indeholdt stærkt sprog, rettede B.T. artiklen kort efter offentliggørelsen. Rettelsen ændrede formuleringen til, at konkursen skyldtes, at en kundes firma ikke kunne overholde en aftale. B.T. bemærkede, at [Klager]s klage til Pressenævnet blev sendt meget kort tid efter hans første henvendelse til mediet.
Pressenævnets vurdering
Pressenævnet understregede, at medier er ansvarlige for indholdet af artikler, selvom de er gengivet fra andre medier. Dette følger af Medieansvarsloven § 12. Nævnet henviste også til de vejledende regler for god presseskik, der kræver korrekt og hurtig information samt berigtigelse af fejl af betydning, jf. punkt A. 1 og A. 7. Selvom den ukorrekte oplysning om konkursårsagen kunne virke agtelsesforringende for [Klager]s omdømme, fandt nævnet, at B.T. foretog en behørig og meget hurtig berigtigelse. På grund af den korte tid, der forløb før rettelsen, fandt Pressenævnet ikke grundlag for at kritisere B.T. i denne sag.
Lignende afgørelser