Command Palette

Search for a command to run...

Afslag på opholds- og arbejdstilladelse efter Associeringsaftalen mellem EU og Tyrkiet

Dato

7. september 2023

Myndighed

Udlændingenævnet

Ministerium

Udlændinge- og Integrationsministeriet

Sagsnummer

W20230967625

Dokument

Åbn PDF

Udlændingenævnet stadfæstede i marts 2023 Udlændingestyrelsens afgørelse om afslag på opholds- og arbejdstilladelse til en tyrkisk statsborger. Afgørelsen blev truffet i henhold til Associeringsaftalen mellem EU og Tyrkiet og Associeringsrådets afgørelse nr. 1/80, som er grundlaget for vurderingen af opholdstilladelse efter Udlændingeloven § 9 c, stk. 1.

Ansøgeren havde oprindeligt opholdsret som medfølgende familiemedlem efter EU-retten fra december 2016, men denne ophørte i august 2019. Udlændingenævnet vurderede, at ansøgeren ikke opfyldte betingelserne i Associeringsrådets afgørelse nr. 1/80 artikel 6, som kræver, at en tyrkisk arbejdstager skal have haft lovlig beskæftigelse i Danmark i mindst ét år hos samme arbejdsgiver for at opnå ret til fornyelse af arbejdstilladelsen.

Nævnet lagde vægt på, at ansøgeren kun havde modtaget lønindkomst i seks måneder (januar-maj 2017) inden for den periode, hvor han havde lovligt ophold i Danmark (december 2016 til august 2019). Beskæftigelse fra juli 2020 til marts 2021 (elleve måneder) kunne ikke medregnes, da ansøgeren ikke havde lovligt ophold i Danmark i denne periode.

Vurdering af selvstændig virksomhed og tilknytning

Det blev også oplyst, at ansøgeren havde været selvstændig erhvervsdrivende. Udlændingenævnet bemærkede dog, at en ansøgning om opholdstilladelse med henblik på etablering af selvstændig virksomhed skal indgives til SIRI, som i den forbindelse ville vurdere betydningen af stand still-klausulen i Tillægsprotokollens artikel 41, stk. 1, jf. Udlændingeloven § 9 p. Da ansøgeren ikke havde indgivet en sådan ansøgning, kunne dette ikke føre til en ændret vurdering.

Endvidere fandt nævnet, at ansøgeren ikke var omfattet af Associeringsrådets afgørelse nr. 1/80 artikel 7, som vedrører familiemedlemmer til tyrkiske arbejdstagere med tilknytning til det lovlige arbejdsmarked, da der ikke var oplysninger herom.

Oplysninger om ansøgerens tilknytning til Danmark eller hans selvstændige virksomhed kunne ikke indgå i vurderingen af, om han havde erhvervet rettigheder efter Associeringsaftalen m.v. artikel 6 og 7. Nævnet præciserede, at der ikke var tale om en inddragelse af en opholdstilladelse, men derimod en vurdering af, om ansøgeren havde erhvervet rettigheder, der kunne danne grundlag for en opholdstilladelse.

Lignende afgørelser