Command Palette

Search for a command to run...

Opholdsret for familiemedlemmer til tyrkiske arbejdstagere: Krav om tilknytning til arbejdsmarkedet

Dato

20. december 2016

Udsteder

Domstolen

Land

Tyskland

Dommer

Europa-Kommissionen, EU’s institutioner og organer

Dokument

Nøgleord

Associeringsaftale EØF-Tyrkiet Afgørelse nr. 1/80 Opholdsret Tyrkisk arbejdstager Familie medlem Tilknytning til arbejdsmarkedet Familiesammenføring Arbejdskraftens frie bevægelighed Præjudiciel forelæggelse EU-ret

Sagerne C-508/15 og C-509/15 omhandler anmodninger om præjudiciel afgørelse fra Verwaltungsgericht Berlin vedrørende fortolkningen af artikel 7, stk. 1, i Associeringsrådets afgørelse nr. 1/80 om opholdsret for familiemedlemmer til en tyrkisk arbejdstager med tilknytning til det lovlige arbejdsmarked i en medlemsstat.

Sagerne omhandler Sidika Ucar (C-508/15) og Recep Kilic (C-509/15), tyrkiske statsborgere, der har fået afslag på forlængelse af deres opholdstilladelser i Tyskland. Begge sager rejser spørgsmålet om, hvorvidt en tyrkisk statsborgers familiemedlem har ret til ophold, når den tyrkiske arbejdstagers tilknytning til arbejdsmarkedet ikke ligger i umiddelbar forlængelse af familiemedlemmets indrejse.

De centrale spørgsmål er:

  • Skal artikel 7, stk. 1, i afgørelse nr. 1/80 fortolkes således, at betingelserne heri også er opfyldt, når den tyrkiske arbejdstager ikke havde tilknytning til det lovlige arbejdsmarked i de første tre år af familiemedlemmets ophold?
  • Udgør en forlængelse af en opholdstilladelse en tilladelse til at flytte sammen med en tyrkisk arbejdstager, der har tilknytning til det lovlige arbejdsmarked?

Land Berlin argumenterede for, at retten til ophold kræver, at den tyrkiske arbejdstager har tilknytning til arbejdsmarkedet i de første tre år af familiemedlemmets ophold. Sidika Ucar og Recep Kilic anførte, at det afgørende er, at den tyrkiske arbejdstager har haft tilknytning til arbejdsmarkedet i mindst tre år, uanset om det er i umiddelbar forlængelse af familiemedlemmets indrejse.

Domstolen fastslår, at artikel 7, stk. 1, i afgørelse nr. 1/80 giver en tyrkisk arbejdstagers familiemedlem ret til ophold, selvom den tyrkiske arbejdstagers tilknytning til arbejdsmarkedet ikke ligger i umiddelbar forlængelse af familiemedlemmets indrejse.

Afgørelse

Domstolen fastslår, at artikel 7, stk. 1, første led, i Associeringsrådets afgørelse nr. 1/80 skal fortolkes således, at en tyrkisk arbejdstagers familiemedlem, der har fået tilladelse til indrejse i en medlemsstat med henblik på familiesammenføring og har boet sammen med arbejdstageren siden indrejsen, har ret til ophold i værtsmedlemsstaten. Dette gælder, selvom den periode på mindst tre år, hvor arbejdstageren har haft tilknytning til det lovlige arbejdsmarked, ikke ligger umiddelbart efter familiemedlemmets indrejse, men efterfølgende.

Domstolen begrunder afgørelsen med:

  • Ordlyden i artikel 7, stk. 1, i afgørelse nr. 1/80 indeholder ikke et krav om, at den tyrkiske arbejdstagers tilknytning til arbejdsmarkedet skal ligge umiddelbart efter familiemedlemmets indrejse.
  • En restriktiv fortolkning, der kræver en sådan umiddelbar tilknytning, ville være i strid med bestemmelsens formål om at fremme familiesammenføring og integration af tyrkiske arbejdstagere og deres familier i værtsmedlemsstaten.
  • En sådan fortolkning ville desuden udelukke familiemedlemmer fra en vigtig kategori af tyrkiske arbejdstagere fra de rettigheder, der følger af afgørelsens artikel 7, stk. 1.
  • Udøvelsen af rettigheder ifølge afgørelse nr. 1/80 er ikke betinget af baggrunden for den oprindelige indrejse- og opholdstilladelse.

Retlige Principper

Domstolen fremhæver følgende EU-retlige principper:

  • Artikel 7, stk. 1, i afgørelse nr. 1/80: Denne bestemmelse giver familiemedlemmer til en tyrkisk arbejdstager, der har tilknytning til det lovlige arbejdsmarked i en medlemsstat, visse rettigheder, herunder retten til beskæftigelse og ophold.
  • Formålet med afgørelse nr. 1/80: Afgørelsen har til formål at forbedre vilkårene for tyrkiske arbejdstagere og deres familier i EU med henblik på gradvis at realisere arbejdskraftens frie bevægelighed.
  • Familiesammenføring: EU-retten tilskynder til familiesammenføring for at lette integrationen af arbejdstagere fra tredjelande i værtsmedlemsstaten.
  • Integration: EU-retten tilsigter at styrke en varig integration i værtsmedlemsstaten for familiemedlemmer til den vandrende tyrkiske arbejdstager.
  • Ingen betingelser for indrejse: Udøvelsen af rettigheder ifølge afgørelse nr. 1/80 er ikke betinget af baggrunden for den oprindelige indrejse- og opholdstilladelse.

Domstolen understreger, at disse principper skal fortolkes i lyset af associeringsaftalens formål om at fremme økonomisk og social udvikling for tyrkiske arbejdstagere og deres familier i EU.

Lignende afgørelser