Pressenævnet: Ikke god presseskik at bringe oplysninger om manglende huslejebetaling
Dato
14. september 2019
Myndighed
Pressenævnet
Ministerium
Justitsministeriet
Sagsnummer
W20190978225
Dokument
Åbn PDFPressenævnet behandlede en klage fra en virksomhed over et radioprogram på Radio24syv, der omhandlede virksomhedens pludselige butikslukning og påståede ubetalte husleje. Klagen vedrørte tilsidesættelse af god presseskik, anmodning om sletning af indslaget og afslag på genmæle. Pressenævnet har kompetence til at afgøre sager om god presseskik i henhold til Medieansvarsloven § 34 og spørgsmål om genmæle efter Medieansvarsloven § 43.
Vurdering af god presseskik
Klageren mente, at Radio24syv havde bragt ukorrekte, udokumenterede og krænkende oplysninger om virksomheden, herunder påstande om ubetalt husleje og en forkert fremstilling af fraflytningen. Pressenævnet fandt, at de påklagede udsagn kunne virke krænkende og agtelsesforringende, og at oplysningerne derfor skulle forelægges for virksomheden forud for offentliggørelsen. Nævnet lagde til grund, at Radio24syv loyalt havde orienteret klagerens direktør om indholdet af den kommende udsendelse via SMS og givet hende mulighed for at forholde sig til beskyldningerne. Det fremgik desuden klart af indslaget, hvem kilden (udlejeren) var, og at hans udtalelser kunne være farvet af personlig interesse. Klagerens svar på beskyldningerne blev også loyalt gengivet i indslaget. På denne baggrund fandt Pressenævnet ikke grundlag for at udtale kritik af Radio24syv for at have bragt de påklagede udsagn.
Vurdering af sletning
Klageren anmodede om sletning af udsendelsen fra Radio24syvs hjemmeside. Pressenævnet bemærkede, at sletning (afpublicering, afindeksering eller anonymisering) som udgangspunkt kun bør anvendes, når der er tale om særligt belastende, følsomme eller private oplysninger. I denne sag angik oplysningerne virksomhedens erhvervsmæssige virke, og selvom de kunne være belastende, var de ikke af en sådan karakter, at det i sig selv talte for sletning. Nævnet vurderede desuden, at omtalen fortsat havde en vis almen interesse. Derfor udtalte nævnet ikke kritik af Radio24syv for at have afvist at slette udsendelsen.
Vurdering af genmæle
Klageren klagede over Radio24syvs afslag på at bringe en genmæletekst. Ifølge Medieansvarsloven § 36, stk. 1 skal en anmodning om genmæle tages til følge, medmindre oplysningernes rigtighed er utvivlsom. Dog skal genmælets indhold i alt væsentligt være begrænset til de nødvendige faktiske oplysninger og må ikke være retsstridigt, jf. Medieansvarsloven § 38. Pressenævnet fandt, at klagerens genmæletekst i det væsentlige indeholdt vurderinger og kommentarer til de offentliggjorte oplysninger og ikke var begrænset til faktiske oplysninger. Radio24syv var derfor berettiget til at afvise at bringe teksten som et genmæle, og klageren var ikke berettiget til at få genmælet bragt.
Lignende afgørelser