Command Palette

Search for a command to run...

NORDJYSKE Stiftstidende kritiseres for misvisende overskrifter om bilforhandlers markedsføring

Dato

18. januar 2019

Myndighed

Pressenævnet

Ministerium

Justitsministeriet

Sagsnummer

W20190906325

Dokument

Åbn PDF

Klager A/S indgav en klage til Pressenævnet over NORDJYSKE Stiftstidende vedrørende flere artikler og et tv-indslag fra juli 2018, herunder "Bilhandler på kant af loven" og "Tjek af bilen kræver ja tak til spam". Klagen omhandlede påstande om ukorrekte overskrifter, afslag på sletning af omtale fra elektroniske platforme og afslag på at bringe et genmæle.

Klagerens synspunkter

Klager A/S mente, at overskrifterne var misvisende og skadelige, da de brugte ordet "spam", hvilket ifølge Klager A/S og Forbrugerombudsmandens definition af markedsføringsloven indebærer ulovlighed. Klager A/S fremhævede, at deres markedsføringsmateriale ikke er spam, da det kun sendes med forudgående samtykke. Desuden hævdede Klager A/S, at overskrifterne fejlagtigt antydede, at service af biler var betinget af accept af markedsføring, hvilket ikke var tilfældet. Klager A/S anmodede derfor om sletning af omtalen fra digitale platforme og et genmæle.

NORDJYSKE Stiftstidendes synspunkter

NORDJYSKE Stiftstidende forsvarede brugen af "spam" som en almen, bred betegnelse for uønsket mail og afviste, at de havde beskyldt Klager A/S for ulovligheder. Mediet anførte, at den samlede præsentation af artiklerne og indslaget tydeligt beskrev, at kunderne selv kunne henvende sig for service uden at modtage markedsføring.

Pressenævnets afgørelse

Pressenævnet fandt, at brugen af ordet "spam" i overskrifterne ikke gav grundlag for kritik, da det fremstod som en subjektiv vurdering og endda var brugt af Klager A/S's egen direktør. Dog udtalte nævnet kritik af overskrifterne "Tjek af bilen kræver ja tak til spam" og "Bilforhandler vil spamme dig før de ser på bilen", da de misvisende fremstillede det, som om Klager A/S kun ville udføre service, hvis kunden havde givet samtykke til at modtage markedsføringsmateriale. Disse formuleringer havde hverken dækning i artiklerne eller de faktiske forhold.

Pressenævnet afviste Klager A/S's anmodning om sletning af omtalen fra mediets elektroniske platforme, da omtalen samlet set ikke blev anset for at være særligt belastende. Nævnet afviste også anmodningen om genmæle, idet Klager A/S's foreslåede tekst ikke var begrænset til de nødvendige faktiske oplysninger, og den rette sammenhæng fremgik af de påklagede artikler, hvor Klager A/S's direktør kom til orde, jf. Medieansvarsloven § 36, stk. 1 og Medieansvarsloven § 38, stk. 1.

Pressenævnet pålagde NORDJYSKE Stiftstidende at offentliggøre nævnets kendelse i medfør af Medieansvarsloven § 49, med krav om specifik placering og varighed på både digitale og trykte platforme.

Lignende afgørelser