Pressenævnet: Kritik afvist i sag om omtale af flyttet donutvogn og klagevejledning
Dato
10. august 2017
Myndighed
Pressenævnet
Ministerium
Justitsministeriet
Sagsnummer
W20170970125
Dokument
Åbn PDFLovreferencer:
Virksomheden ”Pink is the new black” klagede til Pressenævnet over et indslag i TV 2/Bornholms udsendelse ”Mellem os”, idet de mente, at god presseskik var tilsidesat. Klagen omhandlede en udtalelse i indslaget, der ifølge klageren gav indtryk af, at deres mobile donutvogn var lukket, selvom den blot var flyttet placering fra havnen til torvet i Nexø. Virksomheden anførte, at dette udsagn var skadeligt og unødvendigt, især da de ikke blev kontaktet forud for udsendelsen.
TV 2/Bornholm fastholdt, at oplysningerne var objektivt korrekte, og at de ikke var forpligtet til at kontakte virksomheden for at bringe faktuelt korrekte informationer.
Pressenævnets vurdering af god presseskik
Pressenævnet fandt, at udsagnet om, at donutvognen ikke længere solgte søde sager på havnen, var en korrekt bemærkning. Selvom nævnet mente, at det havde været hensigtsmæssigt at nævne, at vognen blot var flyttet, fandt de ikke grundlag for at fastslå, at TV 2/Bornholm havde tilsidesat god presseskik ved at undlade denne oplysning. Der blev derfor ikke udtalt kritik af indslaget.
Klagevejledning
Derudover klagede ”Pink is the new black” over, at de modtog forkert klagevejledning fra TV 2/Bornholm, idet de telefonisk blev henvist direkte til Pressenævnet og fik oplyst en forkert klagefrist på fire uger. Pressenævnet bemærkede, at klager over TV 2s regionale virksomheder først skal indgives til mediet selv, før en eventuel afgørelse kan indbringes for Pressenævnet. Klagefristen for indbringelse for Pressenævnet er 12 uger efter mediets afgørelse, jf. Medieansvarsloven § 34, stk. 3. Selvom TV 2/Bornholm oplyste en forkert frist, blev klagen modtaget rettidigt, og fejlen havde ingen betydning for sagens udfald. Pressenævnet udtalte derfor heller ikke kritik på dette punkt.
Lignende afgørelser