Pressenævnet: Kritik af Jyllands-Postens grafik om Hellerup Finans' forretningsmodel afvist
Dato
25. februar 2016
Myndighed
Pressenævnet
Ministerium
Justitsministeriet
Sagsnummer
W20160910125
Dokument
Åbn PDFPressenævnet behandlede en klage fra Hellerup Finans A/S vedrørende en grafik i Jyllands-Postens Erhvervstillæg og på finans.dk. Grafikken, benævnt ”Sådan gør Hellerup Finans”, illustrerede selskabets forretningsmodel. Klagen omhandlede, at god presseskik skulle være tilsidesat.
Klagepunkter
Hellerup Finans A/S anførte, at betegnelsen ”risikable” og beskrivelsen af salg af aktier til en ”langt højere pris” var et angreb, der burde have inkluderet et svar fra selskabet. Derudover blev brugen af betegnelsen ”fiktive” om virksomheden Vækstraket kritiseret, ligesom der blev klaget over tidsangivelsen ”seks måneder senere” og værdiansættelsen på 100 mio. kr. i illustrationen. Endelig mente klager, at oplysningerne under step 4 og 5 var forkerte.
Jyllands-Postens svar
Jyllands-Posten anførte, at grafikken var en pædagogisk illustration, der havde til formål at give læserne et overblik over Hellerup Finans A/S’ forretningsmodel. Avisen fremhævede, at det fiktive firma ”Vækstraket” netop var en fiktiv størrelse, og at der var tale om en metode, som hyppigt anvendes i journalistik, når komplicerede sammenhænge skal illustreres. Jyllands-Posten henviste desuden til, at Hellerup Finans A/S ikke havde klaget over de oplysninger, der var fremlagt i de artikler, som dannede baggrund for den grafiske fremstilling.
Pressenævnets vurdering
Pressenævnet bemærkede, at klagen alene omhandlede grafikken ”Sådan gør Hellerup Finans”. Nævnet fandt, at oplysningerne om risikoen forbundet med venturevirksomheder og salg af aktier til en højere pris havde dækning i udtalelser fra administrerende direktør i Hellerup Finans A/S i artiklen ”Voldsom venturevækst skal give nanomillionær børscomeback”. Pressenævnet fandt heller ikke grundlag for kritik vedrørende brugen af det fiktive eksempel, da Jyllands-Posten med tilstrækkelig tydelighed havde angivet, at beskrivelserne byggede på et tænkt eksempel, der skulle illustrere forretningsmodellen. For så vidt angår oplysningerne under step 4 og 5, havde Pressenævnet ikke mulighed for at tage stilling til, om oplysningerne ikke var korrekte. Pressenævnet fandt derfor ikke grundlag for at kritisere Jyllands-Posten.
Lignende afgørelser