Command Palette

Search for a command to run...

En mandlig klager indgav en klage til Ligebehandlingsnævnet vedrørende Skats Twitterprofil med navnet "skattefar", som klageren mente var stærkt nedsættende, injurierende og udtryk for kvindeforagt. Klageren ønskede, at Skat skulle ændre navnet og yde en symbolsk godtgørelse. Skat afviste at ændre navnet og henviste til, at formålet var at signalere en imødekommende myndighed, og at Dansk Sprognævn havde bekræftet, at "skattefar" er et gængs og uformelt udtryk, der ikke er nedsættende eller diskriminerende.

Ligebehandlingsnævnet kunne ikke behandle klagen, da nævnet vurderede, at klageren ikke var klageberettiget i forhold til spørgsmålet om forskelsbehandling af kvinder. Nævnet lagde vægt på, at klageren som mand ikke havde en retlig interesse i sagen, da Skats brug af begrebet "skattefar" ikke medførte, at klageren selv blev udsat for forskelsbehandling på grund af sit køn. Nævnets kompetence er fastlagt i Bekendtgørelse af lov om Ligebehandlingsnævnet § 1, stk. 1.

Nævnets vurdering af kompetence

Ligebehandlingsnævnet behandler klager over forskelsbehandling på grund af køn efter Ligestillingsloven § 2, samt §§ 2a og 2b, hvis formål er at modvirke direkte og indirekte forskelsbehandling på grund af køn. Selvom loven gælder for offentlige myndigheder, kunne nævnet ikke behandle klagen, da klageren ikke var direkte berørt af den påståede diskrimination.

Nævnet bemærkede desuden, at Ligestillingsloven § 4 fastslår, at offentlige myndigheder skal arbejde for ligestilling og indarbejde dette i al planlægning og forvaltning (mainstreamingprincippet). Ligebehandlingsnævnet har dog ikke kompetence til at behandle klager specifikt vedrørende overtrædelse af denne bestemmelse. På baggrund af disse overvejelser kunne Ligebehandlingsnævnet ikke behandle klagen.

Lignende afgørelser